استان همدان به عنوان یکی از پنج استان برتر گردشگری در کشور دارای جاذبه های طبیعی فراوانی بوده که یکی از این جاذبه های طبیعی بی نظیر وجود بزرگترین غار آبی جهان علیصدر در استان همدان است.
کد خبر: ۶۵۷۹۸۳
علیصدر نگینی بر تارک کوه های همدان

غار علیصدر تنها غار تالابی ایران و بزرگترین غار آبی جهان بوده است که در روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ واقع در استان همدان قرار گرفته است.

وجود بزرگترین غار آبی جهان در دل کوه های استان همدان به مانند گنجی برای این استان محسوب می شود که می تواند رونق زیادی را در حوزه گردشگری برای این استان داشته باشد.

اما بزرگترین غار آبی جهان با ارتفاع دو هزار و 180 متر از دریا در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر قرار گرفته است و محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد و از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است.

غار علیصدر از بسیاری جهات، علی الخصوص به علت وجود گذرگاه های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتاسر غار گسترده شده اند، یکی از زیباترین جلوه های طبیعی ایران و جهان و پدیده ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودی از غارهای جهان، مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا، چنین زیبایی های خیره کننده ای وجود دارد.

قدمت سنگهای غار علیصدر به دوره ژوراسیک می رسد

زمین شناسان قدمت سنگهای این کوه را به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک نسبت می دهند و شواهد به دست آمده از درون غار حاکی از آن است که این غار پناهگاه انسان های اولیه بوده است.

به اعتقاد گروه های متعدد علمی که همه ساله از اروپا، آمریکا و شرق آسیا برای مطالعات زمین شناسی به این غار می آیند، علیصدر بی نظیرترین، شگفت انگیزترین و بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان است.

علیصدر نامی آشنا برای علاقمندان به غارنوردی و جویندگان شگفتی‌های خلقت خدا در کوه‌ها، صخره‌ها و حفره‌ها است و غاری با 190 میلیون سال قدمت و یادگاری از دوره دوم زمین‌شناسی است که به لحاظ ویژگی‌های منحصر به فرد خود، زمین‌شناسان لقب غار زنده را به آن داده‌اند.

دمای غار علیصدر در تمام فصول سال ثابت است

این غار که به طور طبیعی و بدون دخالت انسان به وجود آمده است دو هزار و 180 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و دمای داخلی غار با وجود نوسان دمای بیرون (39+ تا 40-) در طول سال با 14 درجه ثابت، طراوت و خنکای مطبوعی برای بازدیدکنندگان به دنبال دارد.

علیصدر از معدود غارهای دارای استعداد قایقرانی در جهان بوده و عمق آب این غار بین 0.5 تا 14 متر بوده و لحاظ ارتفاع زیاد غار تا سطح آب که در برخی نقاط به حدود 30 متر می‌رسد از بهترین نقاط برای قایقرانی و انجام مطالعات زمین شناسی در آبی است که به طور دائمی در جریان نامحسوس است.

وجود دریاچه‌های متعدد در نقاط مختلف غار و شفافیت آب جاری به صورتی است که تا عمق بیش از 10 متری با چشم قابل رویت است وجود استلاگمیت‌ها (چکیده) و استلاکتیت‌ها (چکنده) بسیار زیبا و با اشکال گل کلمی، سوزنی، چتری، رسوب‌گذاری بر اثر نفوذ آب بر سنگ‌های آهکی و مواد معدنی بر سقف و دیواره‌ها، غار علیصدر را به یکی زا زیباترین و شگفت انگیزترین غارهای آبی و آهکی جهان مبدل کرده است که تاکنون 11 هزار و 440 متر از طول مسیرهای آن نقشه‌برداری شده است.

غار علیصدر با دریچه‌های سلولی متعدد به طور دائم در حال تنفس است به طوری که تنفس روزانه هزاران گردشگر، هوای مطبوع داخل غار را آلوده نمی‌کند و با وجود تالارهای متعدد همچون تالار آزادی با ابعاد 40×60×100 متر از دیگر ویژگی‌های این غار است.

با توجه به فرا رسیدن نوروز و آغاز فصل جدیدی از گردشگری غار علیصدر نیز روزانه پذیرای صدها گردشگر داخلی و خارجی بوده است و به عنوان نگینی در دل کوه های روستای علیصدر می درخشد و گنجینه ای بارزش برای توسعه اقتصادی و رونق گردشگری استان همدان به شمار می رود که نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان است.

غار علیصدر زمین شناسان زیادی را به خود جذب می کند

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه غار علیصدر گنجینه ای ارزشمند برای گردشگری و رونق گردشگری استان همدان محسوب می شود، گفت: با توجه به اینکه غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان به شمار می رود و از طرفی دارای ویژگی های زمین شناسی منحصر به فردی بوده همه ساله علاوه بر جذب گردشگران داخلی و خارجی عده ای از زمین شناسان را برای مطالعه ویژگی های این غار به استان همدان جذب می کند.

علیرضا ایزدی با بیان اینکه باید از پتانسیل غار علیصدر در استان همدان نهایت استفاده در جذب گردشگر را انجام داد، افزود: استفاده بهینه از جاذبه های طبیعی در استان همدان مانند غار علیصدر نیازمند توجه به زیر ساخت ها در کنار این جاذبه های طبیعی است.

اقدامات مختلف رفاهی در مجموعه غار علیصدر انجام شده است

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر اقدامات مختلفی برای توسعه زیر ساخت ها در روستا های هدف گردشگری مانند علیصدر انجام شده است، اظهار کرد: ایجاد بازارچه صنایع دستی، ساماندهی مراکز اقامتی، گشایش رستوران‌ها و شهربازی و چهار نمازخانه موقت برای رفاه حال مسافران و گردشگران از جمله اقدامات انجام شده در محوطه غار علیصدر برای رفاه حال مسافران است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان قیمت بلیت ورود به غار علیصدر را به ازای هر نفر 15 هزار تومان عنوان کرد و درباره وضعیت مراکز اقامتی، افزود: مهمانسرای سازمان ایرانگردی و جهانگردی با ظرفیت 26 اتاق، 30 سوئیت اقامتی الوند و ساماندهی منازل استیجاری روستای علیصدر به میزان 100 اتاق با ابلاغ نرخ‌نامه مشخص از اقداماتی است که در ایام نوروز برای مسافران انجام شده است.

ایزدی با بیان اینکه برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باید فعالیت های مختلفی در حوزه مناطق گردشگری استان و به ویژه روستاهای هدف گردشگری انجام شود، اظهار کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در روستا های هدف گردشگری استان همدان و احداث مراکز تفریحی اقامتی در کنار جاذبه های طبیعی می تواند در رونق گردشگری استان همدان تاثیر گذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه وجود تنها جاذبه های طبیعی برای جذب گردشگر کافی نیست، افزد: علاوه بر وجود جاذبه های گردشگری در استان همدان باید زیر ساخت ها و فضای مناسب برای اقامت گردشگران و مسافران در استان همدان فراهم شود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: ایجاد بازارچه های صنایع دستی یا سوئیت های اقامتی یا منازل استیجاری در روستای علیصدر توانسته است برای مردم این روستا نیز اشتغالزایی داشته باشد.

استفاده از تمام ظرفیت های همدان در جذب گردشگر ضروری است

معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز با تاکید بر اینکه استفاده از تمام ظرفیت های همدان در جذب گردشگر ضروری است، اظهار کرد: برای غار علیصدر نیز برنامه های بلند مدت و میان مدت و کوتاه مدت داریم و در حال حاضر شرایط خوبی در غار علیصدر برای مسافران داخلی و خارجی وجود ندارد.

محمودرضا عراقی افزود: در حال حاضر سوئیت های برای اقامت مسافران در محوطه غار علیصدر تهیه شده است و از نظر امنیتی و نظافت برنامه هایی انجام می شود.

یکی از مسافران بازدید کننده از غار علیصدر نیز گفت: زیبایی های غار علیصدر واقعا بی نظیر بوده و من با از دیدن این زیبایی ها و شگفتی ها به وجد آمده ام.

فاطمه شعبانی با اشاره به اینکه یک باربازدید از این غار برای دیدن شگفتی های آن کافی نیست، گفت: وجود بازارچه ها و سوئیت های اقامتی در اطراف غار موجب آسودگی و راحتی مسافران می شود.

وی با اشاره به اینکه استان همدان جاذبه ها و شرایط آب و هوایی مطلوبی را در کشور دارد، افزود: استان همدان علاوه بر آثار تاریخی مکان های زیبایی را مانند گنج نامه و غار علصدر دارد که برای من جذاب بوده است.

با توجه به ویژگی های بی نظیر و منحصر به فرد غار علیصدر استفاده از چنین پتانسیلی در استان همدان نیازمند توسعه زیر ساخت ها و فراهم ساختن امکانات رفاهی و تفریحی برای گردشگران در این محوطه و همچنین نیازمند توجه بیشتر مسئولین در این حوزه است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها