پنجره‌ ای مخفی به دنیایی دیگر؛

کشف غار اسرارآمیز و جادویی + عکس

خراسان رضوی با ۲۲۰ غار شناسایی شده، ظرفیت ها و سرمایه های عظیمی را در دل خود جای داده طوری که در سینه هر یک از غارهای این سرزمین رازهای بسیاری مدفون است و دانستن اسرار این غارها یکی از جاذبه ها و عجایبی است که مسافران بسیاری را همه ساله به تماشا می کشاند.
کد خبر: ۶۵۷۶۹۷
پرده برداری از راز غارهای طلسم شده

خراسان رضوی به سرزمین غارهای اسرارآمیز معروف است و در میان 220 غار شناسایی شده این استان، بزنگان و مغان دو غار مهمی است که همه ساله گردشگران را برای تماشا به سوی خود فرا می خواند.

انجام تحقیقات بر روی غارهای طلسم شده خراسان رضوی

بسیاری از باستان شناسان بر این اعتقادند که تا سالیان گذشته کسی از قدمت بسیاری از غارها به ویژه بزنگان و مغان اطلاعی نداشته یا کمتر کسی به سراغ این دو غار می رفته است طوری که پس از انجام تحقیقات و مطالعات گسترده و دانستن قدمت و نگریستن به زیبایی مسحور کننده آنها تا حدودی از راز این غارهای به اصطلاح طلسم شده پردبرداری صورت گرفته است.

آرش ذبیحی که کارشناس باستان شناسی است، گفت: به تازگی مطالب بسیاری پیرامون «پرده برداری از راز غارهای طلسم شده» این استان بر سر زبان ها افتاده تا از این طریق گردشگران بسیاری برای نگریستن در غارهای زیبا به خراسان رضوی سفر کنند البته این جمله تا حدود زیادی واقعیت دارد.

تبلیغات سبب آشنایی مسافران با غارها شده است

وی با بیان اینکه تبلیغات موجب آشنایی مسافران با غارهای خراسان رضوی شده، ادامه می دهد: تا سالیان گذشته قدمت بسیاری از غارهای این استان ناشناخته بود یا به دلیل اطلاع رسانی ضعیف کمتر مسافری به دل غارهای زیبا و خیره کننده این استان سفر می کرد اما در حال حاضر با تبلیغاتی که صورت پذیرفته از مهجوریت و قدمت و رازی که در درون هر یک از این غارها نهفته است پرده برداری شده است.

وی می افزود: تا پیش از این مسافران در سفر به خراسان رضوی کمتر به سراغ غارها می رفتند اما در حال حاضر با تبلیغات متعددی که انجام شده اغلب گردشگران از غار مغان و بزنگان بازدید می کنند.

غار قباد و سلیمان یکی از قطب های گردشگری سرزمین خراسان

این کارشناس باستان شناسی تاکید می کند: سایر غارهای زیبا و شگفت انگیز این استان شامل غار قباد، کارده، مزدوران، فاس، سلیمان، زری و درونه نیز با جاذبه هایی که دارد می تواند به یکی از قطب های گردشگری استان تبدیل شود.

وی با اشاره به ویژگی های برجسته و مهم غار بزنگان افزود: غار بزنگان آهکی بوده و دارای ستونهای استالاگتیت و استالاگمیت است و از سویی در منطقه بکر و زیبای سرخس قرار گرفته و این امر سبب شده تا علاقمندان زیادی این غار را تماشا کنند.

قدمت غار بزنگان به دوره پیش از میلاد مسیح بازمی گردد

وی اظهار کرد: این غار در شش کیلومتری جنوب غربی دهکده بزنگان سرخس واقع شده و قدمت آن به دوره پیش از میلاد مسیح بازمی گردد.

ذبیحی افزود: کف این غار خاکی و صاف و دهانه آن رو به شمال قرار دارد و در داخل آن نیز آب آشامیدنی وجود دارد و به لحاظ قدمت تاریخی تحت شماره ۶۵۹ در زمره آثارتاریخی به ثبت رسیده است.

یک غارپیمای خراسانی نیز در زمینه غارهای این استان می گوید: غارهای خراسان رضوی دارای ارزش تاریخی است و ضروری است تا با تشویق سرمایه گذاران این مکان ها را به نقاط بکر گردشگری تبدیل کنیم.

قدمت برخی از غارهای این استان در هاله ای از ابهام

کوروش مفید افزود: توجه به غارها موجب درآمدزایی و اشتغالزایی شده و در حوزه صادرات غیرنفتی گامی بزرگ و موثر محسوب می شود اما در حال حاضر آنگونه که باید به این بخش نگاه نمی شود طوری که تا چند سال پیش قدمت برخی از غارهای این استان در هاله ای از ابهام قرار داشت.

وی تاکید کرد: پرده برداری از راز غارهای طلسم شده این استان عنوانی است که طی سالیان گذشته و پس از کشف اسرار و قدمت هر یک از این غارها بر سرزبان گردشگران و غارنوردان این استان افتاد.

اسراری که در دل غار مغان نهفته است

مفید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به غار مغان، افزود: اسرار بسیاری در دل غار مغان نهفته است طوری که وجود برکه آب در میانه غار و چندین چاه، موجب شده تا برخی از بومیان منطقه گمان کنند که این غار روزگاری مامن جن و پری بوده است.

این غارپیما در خصوص ویژگی ها مغان اظهار کرد: این غار در 75 کیلومتری مشهد، در جنوب روستای مغان واقع شده است. غار مغان در ارتفاع 2910 متری از سطح دریا قرار گرفته است و دارای دو دهانه جنوبی و شرقی است. دهانه اصلی، همان دهانه جنوبی است که تا 120 متری آن احتیاجی به روشنایی نیست.

وجود برکه آبی در میانه غار

وی افزود: استالاگمیت و استالاکتیت فراوانی در این غار دیده می شود. درون غار چندین چاه دارد که باید با احتیاط کامل از آن ها عبور کرد. در میانه غار برکه آبی وجود دارد که بعد از آن غار به چند شعبه فرعی تقسیم می شود.

مفید قدمت غار مزدوران را هم مربوط به به هزاره دوم پیش از میلاد می داند و گفت: این غار در دو کیلومتری شرق قریه مزدوران شهر مشهد و در ارتفاعات چاهک و شورلق واقع شده است. عرض دهانه ورودی آن در حدود دو متر و بلندی آن دو متر و نیم است. قدمت این غار به هزاره دوم پیش از میلاد می رسد و در شمار آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

غار مزدوران

وی می افزود: غار مزدوران به دلیل قدمت و شکل و شمایل آن به یکی دیگر از غارهای مورد علاقه گردشگران معروف است و همه ساله به ویژه در ایام فصل بهار و تابستان خیل عظیم گردشگران به دل این غار هجوم می آورند.

مفید در زمینه غار قباد، زری و درونه هم گفت: غار آهکی قباد، در دو شعبه اصلی با طول تقریبی 120 متر کشیده شده است که حفره های جانبی آن نیز به همان دو شعبه اصلی منتهی می شوند. دسترسی این غار از طریق قوچان به روستای «دربادان» و سپس در مسیر روستای «شیخ کاتلو» است.

قدمت غار درونه به سده ۶ تا ۸ هجری قمری مربوط است

این غارپیما تاکید می کند: قدمت غار درونه نیز به سده ششم تا هشتم هجری قمری مربوط است و در شهرستان بردسکن واقع شده و دهانه آن در دامنه کوه و در ارتفاع حدود صد متری قرار گرفته‌ است.عرض دهانه غار حدود دو متر و ارتفاع آن ۱۱۰ سانتی متر بوده و مکان اصلی غار فضایی است دایره‌ای شکل که در وسط آن چشمه آبی وجود دارد و در داخل غار تزئینات آهکی طبیعی به چشم می خورد.

وی اظهار کرد: غار زری، در ۹ کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد و در مسیر روستای گلستان و کوه‌های اطراف قرار دارد و دهانه غار در ارتفای ۱۰ متری از سطح زمین و به سمت غرب قرار دارد.

شناسایی 220 غار

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: کارگروه غار‌شناسی در این استان تشکیل شده و در حال حاضر ۲۲۰ غار شناسایی شده است.

وی افزود: مدیریت، محفاظت و بهره برداری از ظرفیت غار‌ها و توسعه گردشگری از اهداف شناسایی غارهای این استان است.

محمدحسن واحدی گفت: توجه به جاذبه‌های طبیعی، رونق گردشگری و رونق درآمدزایی بخشی از علل توجه به توسعه فرهنگ غارنوردی است و ما در این جهت کارگروه غارشناسی را تشکیل داده ایم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها