وزیر امور خارجه ایران دومین دور از مذاکرات هسته ای با نمایندگان گروه 1+5 به سرپرستی کاترین اشتون به میزبانی اتریش موسوم به وین 2 را بسیار مفیدو سازنده خواند و گفت: این جلسه در زمینه روشن کردن وضعیت برای طرفین از جلسات بسیار موفق بود.
کد خبر: ۶۵۷۴۳۷
ظریف:«وین 2» از جلسات بسیار موفق ما بود

محمدجواد ظریف که به همراه اعضای گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در آخرین روزهای سال 92 دو روز کاری فشرده و سنگین در زمینه گفت و گوهای هسته ای توام با دیدارهای دیپلماتیک در وین پایتخت اتریش را پشت سر گذاشته بود در پایان این سفر و قبل از بازگشت به تهران درمورد دستاوردهای مشخص «وین 2» به ایرنا، گفت: ما یک فاصله عمیق ادراکی با طرف های مذاکره داشتیم که امروز دیگر این فاصله از بین رفته است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید بر اینکه تا به نگارش متن نپردازیم نمی توان به صورت دقیق گفت که فاصله ما از نظر دیدگاه ها با طرف مقابل چقدر است، افزود: ما یک فاصله عمیق ادارکی با گروه 1+5 داشتیم که آنها درک نمی کردند اهداف ما از برنامه هایمان در زمینه فعالیت های هسته ای چیست برای همین در ذهن خود تصورات باطلی داشتند مبنی بر اینکه برنامه های هسته ای ایران معنی پیدا نمی کند.

ظریف خاطرنشان کرد:امروز مخصوصا در بحث نیازهای عملی برنامه هسته ای برای آنها به طور کامل مشخص شده که برنامه های ایران کاملا منطقی و صلح آمیز است ،با هدفمندی دقیق و علمی طراحی شده و مبنا دارد که این خود یک دستاورد عمده برای این مرحله از مذاکرات بشمار می اید.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: دستاورد دوم و مهم این مرحله از مذاکرات هم این بود که در همه چهار موضوعی که قرار بود گفت و گو شود که همان غنی سازی، تحریم ها، همکاری های بین المللی هسته ای و آب سنگین اراک بود، امروز دیدگاه ها روشن شده است.

ظریف افزود: ما فهمیدیم که طرف مقابل در چه حوزه هایی فکر می کند که البته این حوزه های فکری خیلی هم نگران کننده نبود، آنها هم فهمیدند که نظر و دیدگاه ما در این حوزه ها چگونه است.

وی خاطرنشان کرد:دراین مرحله یک نکته دیگرهم مشخص شد و آن اینکه بحث برچیده شدن هیچ یک از برنامه های هسته ای ایران در میان نیست ضمن اینکه اتفاقا بحث برداشتن همه تحریم ها در کنار آن مطرح بوده و پیگیری می شود که باید در ادامه مذاکرات با همین زمینه پیش برویم البته عرض می کنم ما هنوز به مرحله تدوین توافق نرسیده ایم که بتوان پیش بینی کرد میزان اختلاف ها چقدر است .

ظریف گفت: فعلا در مرحله گفت و گو و روشن کردن وضعیت برای طرفین هستیم و من فکر می کنم در این زمینه این جلسه از جلسات بسیار موفق ما بوده است.

وزیر امور خارجه در پایان با بریک به مناسبت فرارسیدن نوروز و سال نو به همه مردم ایران ابراز امیدواری کرد سال آینده سالی پر برکت و پر از خبرهای خوب برای سربلندی ایران و ایرانی و بهروزی و موفقیت همه مردم کشور باشد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها