یکی از منحصربفرد ترین و جذاب ترین سواحل شمالی و جنوبی جزیره هندورابی را می توان با تراکم مرجان ها در شمال جزیره و سایت های غواصی آن را در جنوب این جزیره زیبا که برای غواصان از عمق زیادتری برخوردار است تماشا کرد و از سوی دیگر منطقه مرجانی آن زیستگاه بسیار مهم و ارزشمندی برای انواع آبزیان به شمار می رود.
کد خبر: ۶۵۷۲۷۴
هندورابی؛ جزیره ناشناخته خلیج فارس

جزیره هندورابی با 22.8 کیلومترمربع درحد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان ودر 28 کیلومتری کیش قرار دارد و دارای 83 نفر جمعیت ساکن که اکثریت آنها به شغل صیادی و غواصی امرار معاش می کنند این جزیره تقریبا بدون عوارض طبیعی است که طبق پیش بینی کارشناسان با استقبال گردشگران برای سفر به این جزیره بزودی رونق اقتصادی در آن به وجود خواهد آمد.

یکی از منحصربفرد ترین و جذاب ترین سواحل شمالی و جنوبی جزیره هندورابی را می توان با تراکم مرجان ها در شمال جزیره و سایت های غواصی آن را در جنوب این جزیره زیبا که برای غواصان از عمق زیاد تری برخوردار است تماشا کرد و از سوی دیگر منطقه مرجانی آن زیستگاه بسیار مهم و ارزشمندی برای انواع آبزیان به شمار می رود و تماشای لاک پشت های دریایی که از اواسط اسفندماه تا نیمه دوم خردادماه 1393 برای تخم گذاری به سواحل جزیره هندورابی می آیند سوژه های بسیار جذاب وخیرکننده ای برای گردشگران، عکاسان وفیلمبرداران حرفه ای ومستند سازان خواهد بود.

در این جزیره، پرندگان کوچک و زیبا مهاجر نظیر باز، شاهین و انواع خزندگان صحرایی مانند موش صحرای نیزدیده می شودکه از دیگر جذابیت های طبیعی جزیره هندورابی است.

نخستین تور گردشگری به جزیره هندورابی در ایام تعطیلات نوروز 1393

علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص الحاق سه جزیره هندورابی، فارور کوچک و بنی فارور به سازمان منطقه آزاد کیش گفت: به منظور گسترش طرح های گردشگری در این جزایر بکر و زیبا در اطراف کیش سازمان منطقه آزاد کیش گام های بلندی را برای تبدیل کردن این مکان ها به یکی از جذابیت های گردشگری کیش برداشته است و امسال در آذر ماه نخستین گام را با جذب سرمایه گذار در توسعه گردشگری هندورابی که یکی از جزایر مرجانی بکر و دارای طبیعتی زیبا است همراه با قابلیت ها و ظرفیت های فراوانی برداشتیم.

وی افزود: در حال حاضر اقداماتی در خصوص اسکله شناور و ایجاد زیرساخت های اولیه در مجموعه تعریف شده مانند تامین آب و برق و فاضلاب و همچنین احداث (رینگ پیرامونی) 17 کیلومتری، عملیات تکمیلی مربوط به ساختمان مهمانسرا جزیره هندورابی و 50 کمپ و ویلا توسط بخش خصوصی در حال اجرا است که در مجموعه گردشگری جزیره نیز رستوران، کافی شاپ و پیست پیاده روی در حال ساخت است و در ایام تعطیلات نوروز 1393 این جزیره پذیرای 100 الی 150 گردشگر به مدت هفت ساعت خواهد بود.

رییس هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرت هوایی کیش نیز گفت: جزیره کیش به همت و تلاش بخش خصوصی و حمایت تمامی مدیران و مسئولان گذشته و حال در سازمان منطقه آزاد کیش شاهد توسعه و آبادانی است و این جزیره در طول سال دارای هفت ماه آب و هوای معتدل و فرح بخش است به ویژه در ماههای اسفند و فروردین که مشتاقان زیادی از داخل و خارج از کشور به سویش می آیند.

سید مهد ذکایی گفت: می توان اذعان کرد در طول مدت این 20 روز بین ماه اسفند و فروردین هرساله بیش از 200 هزار نفراز راه هوا و دریا مقصد سفر خود را جزیره کیش انتخاب می کنند که گاه این آمار با وجود کمبود امکانات در کیش مانند هتل، رستوران، مینی بوس، تاکسی مواجه است و این آمار گاه ممکن است این آمار به 300 هزار نفر نیز افزایش پیدا کند که در این صوت نیاز به تمهیدات خاص و ویژه ای از سوی مسئولان ذیربط است و باید این موضوع را با دقت مورد توجه جدی قرار بدهند.

رییس جامعه دفاترخدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کیش به نکات مهم وضروری برای سفر به جزیره کیش اشاره کرد و افزود: رزرو بلیط و مکان های اقامتی قبل از سفر در ایام تعطیلات نوروز بسیار الزامی و ضروری است و تمام هموطنان عزیز باید برای تهیه بلیط و رزرو هتل و محل اقامت خود حتما به دفاتر آژانس های خدمات مسافرتی معتبر و خوشنام در شهرستان خود مراجعه و اقدام کنند آن هم به دلیل اینکه در سالهای گذشته مشاهده شده بود برخی افراد سودجو و فرصت طلب به ویژه در اسفند ماه هرسال و ایام نوروز با دادن اطلاعات غلط به مسافران و یا فروش بلیط سفر که اصولا پروازی برای آن به جزیره کیش برنامه ریزی نشده اقدام می کردند و مسافران دچار مشکلات و سردرگمی می شدند.

جزیره هندورابی به اکو موزه تبدیل می شود

معاون فرهنگی و هنری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور، هندورابی را جزیره «اندیشه و طبیعت» دانست و گفت: زیرساخت های این جزیره باید با استفاده از مصالح بومی از آسیب ها مصون بماند و جزیره به یک «اکو موزه» تبدیل شود.

حجت الاسلام محمدعلی زم با اشاره به جمعیت اندک یکصد نفره ساکن این جزیره، گفت: باید کاری کرد که هنرمندان، اندیشمندان و نخبگان به عنوان جمعیت ساکن در جزیره مجذوب منطقه شوند.

وی تاکید کرد: طراحی و اجراء یک معماری ایرانی اسلامی بومی از ضرورت­ های این جزیره است تا این منطقه از گسترش ژولیدگی­های حاکم بر معماری شهرسازی که در کیش وجود دارد، مصون بماند.

معاون فرهنگی هنری دبیرخانه شورا، افزود: تعیین کاربری جزیره به عنوان منطقه گردشگری یک اقدام پسندیده است و حضور اهالی فرهنگ و هنر می­توانند به جذابیت آن کمک شایانی کند.

وی گفت: اگر بازیابی کل جزیره کیش از ابتدا بر پایه تفکر و اندیشه یک منطقه اکو موزه های شکل گرفته بود، امروز دهها هزار نفر در دنیا در صف متقاضیان بازدید از این منطقه قرار داشتند و ما نگران کمبود گردشگر خارجی نبودیم.

حجت الاسلام زم افزود: نخستین انگیزه هر متقاضی از بازدید اکو موزه ­در جهان تعظیم فرهنگ و تکریم سنت­ها و اقتباس از آداب و اخلاق مردمانی است که اکو موزه­ ها را می­ سازند.

وی اظهار کرد: این فرصت تاریخی ملی، اسلامی از کیش سلب شده و همه صنعت و تکنولوژی به کار گرفته شده در سه دهه توسعه کیش به حجم و اندازه یکی از خیابان­های دبی هم نرسیده است.

معاون فرهنگی هنری دبیرخانه شورا، یادآور شد: در حالیکه همه بالندگی و مزیت ما به تاریخ، فرهنگ، سنت­ ها، آداب و رسوم تاثیرگذار ایرانیان است که پایه­ گذار بخشی از تمدن­های پیشرفته در جهان گذشته و حال بوده است بنابراین باید اصلی­ترین هدف برنامه توسعه 50 ساله کشور بازسازی تاریخ گذشته و بازنمایی فرهنگ حقیقی آن باشد.

وی با اشاره به مزیت های جغرافیایی و طبیعی ایران، گفت: کشور ما به دلیل مزیت­های جغرافیایی و طبیعی­ می­تواند هزاران «اکو موزه» داشته باشد. اکو موزه ­هایی که یادمان جمعی زیست مردمانی معین با فرهنگ اصیل معماری، لباس، آداب، اخلاق مشخص در روستا و یا خطه­ای از سرزمین ایران باشد.

حجت الاسلام زم جزیره هندورابی را یکی از اکو موزه­ های بزرگ، تاثیرگذار بر فرهنگ امروز دانست که نسل­ های آن تحت هجمه مدرنیته از گذشته خود فاصله گرفته­اند و در صورت رعایت اصول فرهنگی در بازسازی و بازنمایی آن می­تواند یکی از قطب­های مهم گردشگری فرهنگی قلمداد شود.

وی افزود: دولتمردان باید در اندیشه احیاء اکو موزه­ها در سراسر کشور و سازمان­ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز الگوسازان این حرکت تاریخی­ باشند و امکانات دولتی نیز صرف احیاء و ترمیم زیرساخت­ های آن قرار گیرد.

براساس گزارش دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، معاون فرهنگی و هنری دبیرخانه شورا، گفت: اکو موزه ­های ایرانی می­ توانند چند برابر چاه­های نفت ارزآوری داشته باشند، آیا دولت­ ها قادرند که درصدی از حجم سرمایه­ گذاری ­های نفتی خود را به «اکو موزه­» ها اختصاص یابد و چند برابر آن درآمد پایدار همراه با اشتغالزایی فراوان به دست بیاورند.

مسعود صالحی مدیراجرای طرح توسعه گردشگری در جزیره هندورابی گفت: با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش و توانمندی بخش خصوصی با وجود موانع طبیعی، مشکلات و سختی کار در این جزیره که با فقدان امکانات خدماتی و رفاهی روبرو بود با هزینه اولیه بیش از 100 میلیارد ریال پس از طراحی عملیات اجرایی را با توکل به خداوند آغاز کردیم.

وی به مشکلات و سختی کار در هندورابی اشاره کرد و افزود: با وجود مشکلات جوی آب و هوایی در دریا و حمل و نقل مصالح ولوازمات ساختمانی اعم از لوازم و تجهیزات و حتی مایحتاج روزانه کارکنان ظرف مدت چهار ماه پیشرفت فیزیکی خوبی داشتیم و این چیزی نیست جزء عشق و علاقه به خلیج فارس ایران وجزایر از سوی عاشقان و دلسوزان وطن تا شاهد قدوم مبارک هموطنان به جزایر ایرانی از رویا به واقعیت تبدیل بشود مانند جزایر کیش، قشم، ابوموسی، هرمز و... و این فقط با حمایت دولت تدبیر و امید و توانمندی بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاده است.

مدیر اجرایی پروژه طرح توسعه گردشگری هندورابی افزود: حمایت سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نماینده دولت تدبیر وامید درمنطقه می تواند سرعت عملیات اجرایی کار مارا چندین برابر افزایش بدهد تا بتوانیم در کوتاهترین زمان ممکن به اهداف تعریف شده برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به سوی جزیره هندورابی نزدیک بشوئیم چونکه بارها بخش خصوصی این را در جزایری مانند کیش و قشم به اثبات رسانده است و خوشبختانه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مشوق خوبی برای اجرای طرح های گردشگری در جزیره هندورابی است اما این پروژه بزرگ نیاز به حمایت مالی دارد تا به اهداف تعیین شده برسیم.

صالحی با بیان اینکه دور تا دور این جزیره را با یک رینگ به طول 17 کیلومتری برای اجرای طرحها شروع کردیم، اظهار کرد: احداث اسکله، محل اسکان گردشگران، پیست پیاده روی ،پلاژ بانوان، مهمانسرا، رستوران وکافی شاپ مقدمات اولیه را برای ورود گردشگران داخلی وخارجی در ایام تعطیلات نوروز مهیا خواهیم کرد و این چیزی نیست جزء حس و عشق کسانی که زرق و برق آمریکا و اروپا نتوانست آنها را درخود نگاه دارد چرا که این افراد قلب شان فقط در خاک وطن می تپد وباید از آنها حمایت کرد تا شاهد رشد توسعه، آبادانی وشکوفاهی جزایر ایرانی در خلیج فارس برای گستردگی بیشتر در صنعت گردشگری کشور باشیم.

مدیر اجرایی طرحهای گردشگری هندورابی به آمار نیروهای کار دراین جزیره اشاره کرد و افزود: 25 نفر مهندس و 150 کارگر فنی ودارای تخصص در این پروژه گردشگری مشغول بکار هستند که گاه حتی شبانه و روز کار می کنند وطبق برنامه ریزی که از قبل تعریف شده به ویژه دستورات و تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برای آماده سازی بخشی از این پروژه برای ورود گردشگران در تعطیلات نوروز 1393 با وجود مشکلاتی از قبیل شرایط جوی دریا، حمل ونقل، ماشین آلات وتهیه سوخت،آب وبرق، مصالح ولوازمات مورد نیاز اما اجازه ندادیم کارها بخوابد ویا حتی کند بشود.

مدیرعامل شرکت میکا سرمایه گذارطرح های گردشگری درجزیره هندورابی درادامه صحبت های مدیر اجرایی پروژه گردشگری هندورابی اظهار کرد:هیچ کجای دنیا ایران ما نمیشود واین تنها عشق مردانی است که وطن و سرزمین مادری را دوست دارند و برایشان توسعه و آبادانی جای جای ایران مهم است و اهمیت دارد ما در جزایر کیش و هندورابی در کنار مردمی کار و زندگی می کنیم که قلب شان پر صفا و مهر است یکدیگر و عاطفه در وجودشان موج می زند کدام انسان عاقل وبالغی این عشق به ایران ومردمش را می گذارد وبه امریکا واروپا می رود.

نادر کشتار افزود: ما در جزایر کیش و هندورابی پذیرای تمام گردشگران داخلی و خارجی هستیم جزایری سالم، پاک با طبیعتی زیبا و جذاب که سواحل لاجوردی خیره کننده آن می تواند تفریحگاه مناسب و ایده آلی باشد برای خانواده ها ومن با این نیت در این دو جزیره سرمایه گذاری کردم تا شادی و نشاط مردم را از نزدیک مشاهده کنم و لذت آن را ببرم و امروز جزیره هندورابی با تمام سختی ها ومشکلات اش را برای سرمایه گذاری انتخاب کردم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها