رئیس‌جمهور در تشریح اهداف و دستاوردهای سفر خود به عمان:

منافع گسترش روابط دوستانه در منطقه، به نفع همه جهان است

رئیس‌جمهور عصر امروز در بازگشت از سفر دو روزه به عمان در گفت‌وگو با خبرنگاران برنامه‌ها و نتایج سفر خود را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۵۵۳۵۹
منافع گسترش روابط دوستانه در منطقه، به نفع همه جهان است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی دیدار از کشور عمان را از نظر روابط دو جانبه با اهمیت توصیف کرد و گفت: در واقع این سفر پیگیری توافقات گذشته و به خصوص پاسخ به سفر پادشاه عمان در شهریور ماه بود که به عنوان اولین مقام عالی رتبه خارجی پس از مراسم تحلیف به ایران انجام شده بود.

رئیس‌جمهور امضای چند تفاهم نامه در زمینه مساله انتقال گاز و همکاری‌های مربوط به حمل و نقل، کشتی رانی، محیط زیست، اشتغال، آموزش فنی و حرفه‌ای و سرمایه‌گذاری را از دستاوردهای این سفر برشمرد.

دکتر روحانی افزود: در این سفر علاوه بر دیدار با پادشاه و برخی مقامات عمان، دیداری نیز با تجار، سرمایه‌گذاران و اعضای اتاق بازرگانی این کشور و تجار و بازرگانان ایرانی در عمان داشتیم که در این نشست شرایط کشور برای گسترش تجارت، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی تشریح شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار خود با اساتید دانشگاه‌های عمان اظهار کرد: در این دیدار نیز دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی و مسائل منطقه‌ای و جهان مورد بحث قرار گرفت و درباره راهکارهای گسترش روابط و همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور نیز گفت و گو شد.

دکتر روحانی با مهم و حساس توصیف کردن منطقه خلیج فارس و خاورمیانه تصریح کرد: در دیدار با پادشاه عمان بخش مهمی از مباحث ما به شرایط منطقه، امنیت خلیج فارس و دریای عمان و ثبات بیشتر منطقه و همچنین اقداماتی که هشت کشور ساحلی باید در این ارتباط انجام دهند، مربوط بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که یکی از اهداف دولت تدبیر و امید شکوفایی و آبادانی سواحل جنوب کشور از خلیج فارس تا دریای عمان و به ویژه سواحل مکران است، گفت: دولت مصمم است همه تلاش خود را برای آبادانی این سواحل به کار گیرد و در این خصوص ضرورت دارد با کشورهای آن سوی دریای عمان نیز بحث و مذاکره شود.

دکتر روحانی اضافه کرد: در مذاکرات انجام شده در این سفر طرف عمانی از سرمایه‌گذاری در سواحل ایران و به ویژه در بندر چابهار استقبال کرد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دیدگاه‌های ایران و عمان درباره مسائل منطقه و جهان نزدیک و یکسان است، به گفت و گوهای خود با مقامات عمانی درباره بحران‌های منطقه‌ای از جمله مساله سوریه، بحرین و یمن اشاره و اظهار کرد: عمان همسایه و دوست ایران است و در ۴۰ سال گذشته همواره روابط خوبی داشته ایم و همچنان مصمم هستیم این روابط خوب را با عمان حفظ کرده و آن را با دیگر همسایگان و کشورهای منطقه نیز گسترش دهیم. منافع گسترش روابط دوستانه در منطقه فراتر از منطقه و به نفع جهان نیز هست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها