رييس پليس آگاهي استان بوشهر خبر داد؛

دستگيري دو کلاهبردار توسط پليس 

تهیه ویزای اروپا و فروش خانه ترفندی بود که دو کلاهبردار به کار گرفتند و از این طریق توانستند با فریب دادن مردم، مبلغی کلان به جیب بزنند اما در نهایت در جریان تحقیقات پلیسی به دام افتادند و جرم‌شان را گردن گرفتند.
کد خبر: ۶۵۵۲۴۸
ترفـندهایی بـرای کلاهبـرداری

سفر به اروپا

مردی چندی قبل نزد کارآگاهان پلیس اگاهی شیراز رفت تا از فردی کلاهبردار شکایت کند. او که 60 میلیون تومان از دست داده بود، ماجرا را این طور شرح داد: از مدت‌ها قبل دنبال راهی بودم تا همراه خانواده‌ام به اروپا سفر کنم اما دریافت ویزا مشکلات زیادی داشت. در همان ایام که در این فکر بودم، با فردی به نام یحیی آشنا شدم که مدعی بود آژانس مسافرتی دارد و براحتی می‌تواند برای متقاضیان ویزای شینگن دریافت کند. او گفت می‌توانم مدتی را با ویزای مسافرتی در آلمان یا انگلیس زندگی کنم و سپس در صورت تمایل، کارهایم را انجام می‌دهد تا بتوانم اقامت یکی از این دو کشور را دریافت کنم. من موضوع را با خانواده‌ام در میان گذاشتم و بعد از مشورت به این نتیجه رسیدیم که فرصت خوبی است و باید از آن استفاده کنیم.

مالباخته ادامه داد: بدون این‌که درباره یحیی تحقیق کنم، به او اعتماد کردم و وقتی او 60 میلیون تومان پول خواست تا کارهای مربوط به ویزا را انجام دهد، هیچ مخالفتی نکردم و این مبلغ را که در مدت زیادی پس‌انداز کرده بودم، به او دادم و منتظر ماندم تا مهلتی که داده بود، به پایان برسد اما بعد از آن خبری از ویزا نشد. یحیی مرتب بهانه می‌آورد و می‌گفت مشکلات اداری پیش آمده است بعد از مدتی هم ناپدید شد و آن موقع بود که فهمیدم فریب خورده‌ و پس‌اندازم را از دست داده‌ام.

کارآگاهان با شروع تحقیقات، فهمیدند یحیی افراد دیگری را نیز طعمه کرده است. یکی از آنها گفت: یحیی برای گرفتن ویزای اروپا، مبلغ 50 میلیون تومان از من گرفت و فرار کرد. من قبل از این‌که یحیی فراری شود، درباره صحت و سقم گفته‌های او، تحقیق نکرده بودم. او طوری حرف می‌زد که کاملا باور کردم آشنایان و روابط خاصی دارد. او گفته بود افراد زیادی را به اروپا فرستاده است و این کار برایش دشوار نیست.

ماموران با تحقیقات وسیعی که انجام دادند، متهم را دو هفته قبل دستگیر کردند. او که ابتدا قصد نداشت اتهامش را بپذیرد، وقتی با شاکیان مواجه شد به کلاهبرداری اعتراف و عنوان کرد: قبلا آژانس مسافرتی داشتم و با چند و چون کار آشنا بودم. بعد از مدتی وقتی با مشکلات مالی مواجه شدم، تصمیم گرفتم به بهانه تهیه ویزای اروپا از متقاضیان کلاهبرداری کنم. من طوری با طعمه‌هایم حرف می‌زدم که اعتمادشان را جلب می‌کردم و آنها بدون این‌که درباره صحت ادعاهایم تحقیق کنند، پولی را که می‌خواستم پرداخت می‌کردند. من در مجموع از ده نفر کلاهبرداری کردم و از هر یک مبلغی بین 50 تا 60 میلیون تومان گرفتم و بعد هم فراری شدم. برای این‌که بتوانم نقشه‌هایم را عملی کنم، همدستانی نیز داشتم که طعمه‌هایم را برایم شناسایی می‌کردند. من هیچ ردی از خودم به جا نگذاشته بودم و فکر نمی‌کردم دستگیر شوم اما سرانجام به دام افتادم.

متهم در حالی در بــازداشت به سر می‌برد که شـاکیـان وی شناسـایی شده‌انـــد. همچنین همدستان متهم دستگیر شده‌اند و پرونده آنها نیز به جریان افتاده است.

فروش آپارتمان

اعضای باندی که یک واحد آپارتمان را به 40 نفر فروخته بودند، به دام افتادند. متهمان زمانی تحت تعقیب قرار گرفتند که فردی به دادسرای عمومی شیراز رفت و طی شکایتی گفت: از مدتی قبل قصد داشتم با پس‌اندازم آپارتمانی را بخرم به همین دلیل به دوستان و آشنایان سپرده بودم اگر مورد مناسبی پیدا کردند، مرا باخبر کنند. بعد از مدتی با مردی آشنا شدم که وقتی فهمید دنبال خریدخانه هستم، گفت مورد خوبی سراغ دارد. و مردی را می‌شناسد که به دلیل مشکل مالی قصد دارد آپارتمانش را سریع‌تر بفروشد و حاضر است تخفیف زیادی بدهد. از طریق این شخص با فروشنده آپارتمان آشنا شدم و همراه خانواده‌ام پس از دیدن و پسندیدن با فروشنده برای عقد قرارداد قرار گذاشتم.

مالباخته ادامه داد: همان روز بیشتر پول آپارتمان را پرداخت کردم و قرار شد بقیه را روز انتقال سند بدهم البته قولنامه‌ای رسمی تنظیم کردیم تا مشکلی پیش نیاید اما مدتی بعد وقتی به آن ساختمان رفتم، فهمیدم فرد دیگری هم ادعا می‌کند آن آپارتمان را خریده است بلافاصله با فروشنده تماس گرفتم اما گوشی او خاموش بود و تصمیم گرفتم شکایت کنم.

تحقیقات برای شناسایی و دستگیری متهم پرونده در مراحل ابتدایی بود که فرد دیگری به پلیس آگاهی مراجعه و ادعای مشابهی را مطرح کرد. او گفت: من از طریق یک واسطه با فروشنده ملک آشنا شدم و چون وی آپارتمان را به قیمت پایین‌تری می‌فروخت، برای خریدن آنجا وسوسه شدم اما بعد از قولنامه و پرداخت پول، فهمیدم سرم کلاه رفته است. تا آنجا که من تحقیق کردم‌، فهمیده‌ام این آپارتمان به چند نفر فروخته شده و فروشنده و فردی که واسطه این معامله بود، فرار کرده‌اند.

کارآگاهان بعد از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیدند که این کلاهبرداری‌ها توسط اعضای باندی کاملا حرفه‌ای انجام شده است. این در حالی بود که تحقیقات نشان می‌داد متهمان آپارتمان موردنظر را به بیش از 40 نفر فروخته‌اند.

ماموران در نهایت با بهره‌گیری از اطلاعات مالباختگان و تحقیقات تخصصی توانستند اعضای این گروه را شناسایی و دستگیر کنند. سردسته باند که کریم نام دارد، در بازجویی‌ها به جرمش اعتراف کرد و گفت: برای این‌که بتوانم نقشه‌ام را عملی کنم، ابتدا یک واحد آپارتمانی شیک خریدم. سپس از همدستانم خواستم برای آن، دنبال مشتری بگردند.

ما ادعا می‌کردیم به دلیل مشکلات مالی می‌خواهیم سریع‌تر و با قیمت پایین‌تری آپارتمان را بفروشیم. از این طریق مشتریانی را جلب کردیم و توانستیم آنها را فریب دهیم. ما با هر کدام از آنها قولنامه می‌نوشتیم البته این مدارک همگی جعلی بود و ارزشی نداشت. بعد از این‌که آپارتمان را در مدت کوتاهی به 40 نفر فروختیم، برای این‌که ردیابی و دستگیر نشویم، فرار کردیم.

بنا به این گزارش، متهمان در بازداشت به سر می‌برند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

هشدار پلیس برای پیشگیری از کلاهبرداری

نیروی انتظامی برای پیشگیری از کلاهبرداری به شهروندان توصیه‌هایی کرده است. در این هشدارها آمده است معاملات خود را فقط از کانال‌های رسمی انجام دهید و تا زمانی که مشخصات ملک و فروشنده برایتان محرز نشده است، پولی را نپردازید. فریب ادعاهای افرادی را که می‌گویند در مراکز مختلف صاحب نفوذ هستند و می‌توانند کارهای اداری را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند یا براحتی تسهیلاتی را برای شما فراهم کنند، نخورید.

هر گاه قرار است به فردی در ازای خرید یا دریافت خدمت، پولی بپردازید، محل کار و مشخصات کامل او را به دست بیاورید.

در صورتی که متوجه شدید فریب خورده‌اید، در سریع‌ترین زمان ممکن به پلیس مراجعه کنید و هنگام طرح شکایت تمام جزئیات را از جمله ویژگی‌های ظاهری متهم، شماره تماس، محل‌های تردد، نحوه آشنایی و... را اطلاع دهید زیرا کوچک‌ترین اطلاعات گاهی می‌تواند به بزرگ‌ترین سرنخ برای پلیس تبدیل شود و به ماموران در شناسایی و دستگیری مجرمان کمک کند./ ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها