نوزدهم اسفند سالروز شروع عملیات افتخار آمیز بدر است. عملیاتی که در آن فرزندان ایران زمین به دفاع از مام وطن پرداختند و نام خویش را در صفحات تاریخ دفاع مقدس مانا و جاودان ساختند.
کد خبر: ۶۵۴۱۶۸
عملیات بدر؛ افتخاری جاوید

عملیات بدر از عملیات های مهم و حساس دفاع مقدس است که با هدف دستیابی بر جاده العماره - بصره، راهیابی به مرکز اصلی هورهای غرب دجله شامل استان های ناصریه، بصره و العماره و تسلط بر شرق دجله همراه با انهدام نیروهای دشمن صورت پذیرفت.

این عملیات در نوزدهم اسفند 1363 هجری خورشیدی با رمز یا فاطمه زهرا (س) به فرماندهی سپاه و با همکاری ارتش جمهوری اسلامی در غرب هورالهویزه آغاز شد.

قرارگاه نجف در این عملیات از شمال البیضه تا امتداد آب راه جمل و قرارگاه کربلا از شمال، مقابل آب راه جمل و روستای نخیره در شرق دجله و از جنوب، منطقه القرنه (خط الهاله) شرکت کردند.

قرارگاه نوح (ع) نیز ماموریت داشت در کنار تصرف پدافندی، روانه پل زردان شود و کانال سوئیب را شکافته و آب را به سمت بصره جاری کند.

سربازان اسلام در شروع این عملیات توانستند تمامی خطوط و استحکامات دشمن را از میان بردارند.

قرارگاه کربلا توانست خود را به خط دوم دشمن برساند و آن را پاکسازی و به سمت دجله حرکت کند.

قرارگاه نجف نیز در محور شمالی خطوط اول دشمن را از میان برداشت و منطقه را پاکسازی کرد.

قرارگاه نجف در روز بعد به پاکسازی خط اول خود به جز البیضه پایان داد. نیروهای قرارگاه نوح نیز یدالهویدی و سیل بند اول را پاکسازی کردند.

در ادامه عملیات قرارگاه کربلا توانست منطقه پیشرفتگی رودخانه دجله و جنوب جوبیر (کیسه ای) را به تصرف خویش درآورد و خود را به دجله برساند و به دشمن بعث خسارت های بسیاری وارد سازد.

نیروهای حزب بعث در روزهای بعد بمباران هوایی را در دستور کار خویش قرار دادند اما نیروهای قرارگاه کربلا موفق شدند به غرب دجله حرکت و قسمت بزرگی از پل ابوعران را تخریب کنند.

سپاه اسلام موفق شد در عملیات بدر تلفات و خسارت های سنگینی به نیروهای بعثی وارد کند و بیش از 500 کیلومتر از منطقه هور همچون روستاه های ایترابه، لحوک، نهروان، فجره را به تصرف خود درآورد. بیش از ده هزار تن از نیروهای عراقی را اسیر کند و 250 تانک و 40 قبضه انواع توپ را از میان بردارد.

سربازان ایران زمین با ایثار و شجاعت خویش توانستند از عملیات بدر سربلند خارج شوند و دگربار به جهانیان نشان دهند که در راه دفاع از مام وطن تا آخرین نفس ایستاده اند و نخواهند گذاشت ذره ای از خاک این دیار کهن به اشغال بیگانگان درآید. آنان با رشادت و دلاوری خویش رویای تجاوز به این خاک را از بین بردند و از پرچمداران آزادی و آزادگی شدند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی اكبرقزلسفلی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
۰
۰
سلام پدرم شهید جاویدالاثردرعملیات بدر كه یكی ازفرمانهان رده بالای عملیات بوده خواهشمندم عكسی فیلمی خبری ازش دارید به بنده هم خبر دهید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها