معاون وزیر ورزش و جوانان:

سایت های همسریابی غیرقانونی است

هفت ماه سردرگمی و بلاتکلیفی سرانجام به پایان رسید. روز گذشته مسئولان وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روان‌شناسی از توافقی خبر دادند که براساس آن وظیفه سازمان نظام روان‌شناسی صدور مجوز، تائید صلاحیت و نظارت تخصصی بر مراکز مشاوره است و وزارتخانه ورزش و جوانان نیز باید دوره‌های آموزشی را برای افرادی که قصد گرفتن مجوز مراکز مشاوره دارند، برگزار کند؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود بسته‌های آموزشی اردیبهشت سال آینده آماده شده و مراکز مشاوره از خرداد 93 کارشان را شروع کنند.
کد خبر: ۶۵۲۳۹۷
گره کار مراکز مشاوره ازدواج باز شد

مرداد امسال بود که شوک بزرگی به افرادی که در سامانه وزارت ورزش و جوانان برای دریافت مجوز مراکز مشاوره ثبت‌نام کرده بودند، وارد شد.

آن زمان حدود 400 نفر برای گرفتن مجوز دست به کار شده بودند که خبر رسید صدور مجوز مراکز مشاوره از اختیار وزارت ورزش و جوانان خارج است و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره مسئول این کار است.

این تصمیم‌گیری در شرایطی اعلام شد که حدود 270 روز از شروع به کار وزارت ورزش و جوانان برای ساماندهی مراکز ازدواج می‌گذشت و قرار بود، هرچه زودتر مراسم تحلیف مجوز 40 متقاضی نیز برگزار شود.

محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این باره می‌گوید: رئیس مجلس شورای اسلامی مرداد گذشته در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت مصوبه هیات وزیران یعنی اصلاح آیین‌نامه ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره را مغایر قانون دانست.

به این ترتیب هیات تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد و به این نتیجه رسید که این مصوبه باید لغو شود.

به گفته رئیس سازمان نظام روان‌شناسی، این ماجرا به این‌دلیل اتفاق افتاد که دولت قبلی از ماده 43 قانون برنامه و توسعه برداشت درستی نداشته است، زیرا آنها مسئولیت صدور مجوز مراکز مشاوره را به وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی محول کرده بودند.

توافق نهایی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه می‌دهد: توافق نهایی با سازمان نظام روان‌شناسی کشور درباره راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج دارای مجوز از سازمان ملی جوانان انجام شده است و وزارت ورزش و جوانان خود را ملزم به رعایت از قانون می‌داند.

به گفته وی، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره نهاد قانونی و تخصصی حوزه روان‌شناسی و مشاوره است، به همین‌دلیل همه پروانه‌های فعالیت روان‌شناسان و مشاوران باید از سوی این سازمان صادر شود.

گلزاری ادامه می‌دهد: صورتجلسه مشترک وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور امضا شده، به این ترتیب مراکزی که برای فعالیت در حوزه مشاوره ازدواج مورد تائید سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته‌اند، باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنند.

به این شکل آنها در کلاس‌هایی که معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ترتیب داده شرکت خواهند کرد و اصول مشاوره همسرگزینی و آموزش همسران جوان را فرا می‌گیرند. این درحالی است که مراکز با سابقه دارای مجوز از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره‌ای که قصد دارند در حوزه مشاوره ازدواج فعالیت کنند نیز باید این دوره‌های آموزشی را پشت سر بگذارند.

محمد حاتمی، معاون نظارت حرفه‌ای و امور کمیسیون‌های سازمان نظام روان‌شناسی و امور مشاوره کشور دراین باره به جام‌جم می‌گوید: مقرر شده است که از بیستم فروردین پرونده‌هایی که قبلا مجوز گرفته‌اند، چه حقوقی و چه حقیقی در اختیار سازمان نظام روان‌شناسی قرار گیرد تا سازمان در یک کمیسیون ویژه آنها را بررسی کرده و درصورت صلاحیت به‌آنها اجازه فعالیت دهد.

به این ترتیب نقش سازمان نظام روان‌شناسی را می‌توان صدور مجوز و تائید صلاحیت و نظارت تخصصی دانست، این درحالی است که وزارت ورزش و جوانان باید بسته و دوره‌های آموزشی لازم را تهیه کرده تا افرادی که قصد گرفتن مجوز مراکز مشاوره دارند مهارت‌های لازم را به دست بیاورند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره نحوه طراحی کلاس‌های آموزشی عنوان می‌کند: از انجمن‌های علمی فعال در حوزه روان‌شناسی و مشاوره و استادان برجسته روان‌ شناسی در طراحی و آماده‌سازی بسته‌های آموزشی کمک گرفته‌ایم تا با اجماع جامعه علمی کشور بسته‌های آموزشی تدوین شود.

حاتمی اظهار می‌کند: قرار است تا پایان اردیبهشت بسته آموزشی آماده شود البته کارشناسان ما نیز روی آنها نظرمی‌دهند، ما سعی می‌کنیم تا در مدت یک ماه دوباره مراکز مشاوره را اعتباربخشی کنیم.

گلزاری نیز یادآور می‌شود: امیدواریم بسته‌های آموزشی در موعد مقرر آماده شود تا مراکز مشاوره بتوانند از خرداد ماه آینده کارشان را شروع کنند.

گام بعدی بهزیستی

سازمان نظام روان‌شناسی به حدود 300 مرکز مجوز فعالیت داده است، افزون بر این حدود 200 مجوز هم ازسوی سازمان جوانان سابق صادر شده و سازمان بهزیستی نیز تاکنون در سراسر کشور به صدها مراکز مشاوره اجازه فعالیت داده است.

حاتمی در این باره می‌گوید: براساس قانون هر مرکزی که فعالیت حرفه‌ای روان‌شناسی دارد باید زیر نظر نظام روان‌شناسی باشد به همین دلیل امیدواریم سازمان بهزیستی کشور نیز رویه وزارت ورزش و جوانان را در پیش بگیرد تا مراکزی که از سوی آنها اجازه فعالیت گرفته‌اند نیز اعتباربخشی شوند.

وی درباره افزایش تعرفه‌های مراکز مشاوره در سال آینده یادآور شد: شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی سالانه تعرفه‌ها را مشخص می‌کند و برای سال آینده نیز این شورا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

معاون نظارت حرفه‌ای و امور کمیسیون‌های سازمان نظام روان‌شناسی و امور مشاوره کشور درباره تعرفه‌های امسال یادآور شد: تعرفه‌ها برحسب مدرک مشاور تعیین می‌شود، برای نمونه استادیار برای 45 دقیقه مشاوره 42 هزار تومان، دانشیار 52 هزار تومان و استاد هم حدود 60 هزار تومان می‌گیرد.

اما نکته اینجاست که در مراکز مشاوره خصوصی قیمت‌های مشاوره به ساعتی بیش از یکصد هزار تومان هم می‌رسد.

حاتمی در این باره توضیح می‌دهد: اگر شخصی چنین پولی پرداخت کرده می‌تواند به سازمان نظام روان‌شناسی مراجعه کرده و طرح شکایت کند و معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی حرفه‌ای ما آماده رسیدگی به این شکایت‌ها است.

وی درباره تبلیغات مراکز مشاوره نیز یادآور شد: این مراکز باید از سازمان برای تبلیغات مجوز بگیرند، اگر مرکزی پروانه فعالیت نداشته باشد، نمی‌تواند تبلیغات کند، افزون بر این متن تبلیغات نیز باید با ما درمیان گذاشته شود تا براساس حوزه کاری مراکز بوده و از هر گونه شعار به دور باشد.

اهمیت وجود مراکز مشاوره تخصصی را نمی‌توان انکار کرد آن هم در شرایطی که 30 درصد ازدواج‌ها در شهرهای بزرگ و 20 درصد در میانگین کشوری در کمتر از چهارسال به طلاق ختم می‌شود. به همین دلیل مسئولان کشور بعد از سر و سامان دادن به وضع مراکز مشاوره ازدواج باید در جهت بیمه کردن خدمات مراکز ازدواج قدم بردارند، زیرا بالا بودن تعرفه‌ها سبب شده خیلی از جوانان و خانواده‌ها تمایلی برای حضور در این مراکز نداشته باشند.

مهدی آیینی ‌-‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
۰
۰
با سلام من یك روانشناس هستم و در شهری كه كار میكنم متاسفانه آمار طلاق بالاست و دلیل اصلی آنهم ناشی از انتخاب اشتباست واقعا خوشحال شدم از اینكه برای مشاوره قبل از ازدواج فكر جدی برداشته شده همانطور كه مشاره قبل از طلاق كه الزامی شد بسیار موثر واقع شد.
من خودم دوره های كامل آموزش قبل از ازدواج را گذرانده ام ولی به خاطر هزینه های نسبتا بالای مشاوره و نبود حمایت بیمه عده كمی داوطلبانه برای مشاوره قبل از ازدواج مراجعه میكنند اگر تصمیمی گرفته شود بر اینكه همه افراد بتوانند از خدمات مشاوره ای در این حوزه بهره مند شوند عالیست. متشكرم از زحمات دست اندر كاران این مساله مهم

نیازمندی ها