بارک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفت وگو با بلومبرگ ادعا می ‌کند ایرانیان پیام حضور 35 هزار نیروی آمریکایی در منطقه را دریافت کرده‌اند و در نهایت ترس از گزینه نظامی آمریکا بوده که ایران را پای میز مذاکره آورده است.
کد خبر: ۶۵۲۱۲۳
محاسبات خیالی اوباما

وی در حالی تلاش کرده تا توان نظامی آمریکا را گزینه‌ای مهم و وحشت آور معرفی نماید که از نگاه اوباما، جهانیان برای رسیدن به صلح و امنیت باید پذیرنده حضور نظامی آمریکا در دنیا باشند، اما بررسی کارنامه نظامی آمریکا در منطقه حقیقتی دیگر را آشکار می‌سازد.

اوباما ادعا دارد که 35 هزار نیروی آمریکایی در منطقه نیرویی توانمند و کارآمد است حال آنکه پرونده 13 سال جنگ افغانستان نشان می‌دهد که آمریکا با 150هزار نیرو نیز نتوانسته به اهداف خود دست یابد و امروز با شکست و سرافکندگی باید افغانستان را ترک کند.

توهم کارآمدی 35 هزار نیروی آمریکایی را در تحولات سوریه نیز می‌توان مشاهده کرد. اگر این نیروها واقعاً توان نظامی داشتند آمریکا یک لحظه نیز برای اقدام نظامی علیه سوریه درنگ نمی‌کرد حال آنکه جهانیان اذعان دارند آمریکا جرأت آغاز جنگ در سوریه را نداشته و رویکرد آن به گزینه سیاسی نیز برگرفته از ضعف آمریکا بوده نه توانایی آن.

نکته قابل توجه آنکه آمریکا در قبال سوریه از حمایت‌های اروپا، کشورهای مرتجع عربی و صهیونیست‌ها نیز برخوردار بوده اما بازهم جرأت استفاده از همان 35 هزار نظامی ادعایی اوباما را نیز نداشته و در نهایت به راهبرد سیاسی تن داد.

در جدیدترین تحول جهانی یعنی مسئله اوکراین نیز کشورهای غربی از جمله آمریکا در حالی ادعای وجود همه گزینه‌ها روی میز را مطرح می‌کنند که در عمل توان اقدام نظامی را ندارند و در نهایت نیز بر گزینه سیاسی تاکید می‌کنند. آمریکایی‌ها این توان را ندارند که از آن 35 هزار نیروی ادعایی اوباما برای اقدام نظامی برای تأمین منافع در اوکراین بهره‌گیرد.

مجموع این مؤلفه‌ها نشان می‌دهد که ادعای اوباما مبنی بر کارآمدی 35 هزار نظامی آمریکایی و هراس ایران از این نیروها صرفا برگرفته از توهمات و محاسبات خیالی اوباما است که برای پنهان سازی یک اصل صورت می‌گیرد. آن اصل مهم این است که آمریکا در برابر فرهنگ مقاومت ملت ایران شکست خورده است و برای پنهان سازی این شکست به هر ابزاری از جمله ادعای رویکرد به دیپلماسی و البته به زعم اوباما کارآمدی 35 هزار نیروی نظامی روی آورده است. حال آنکه حتی فرماندهان نظامی آمریکا بارها اذعان کرده‌اند فکر کردن به جنگ با ایران دیوانگی است چه رسد به اقدام نظامی .

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
۰
۰
انقدر هی گزینه گزینه كن یك وقت دیدی زدیم به سیم آخرا
آخه مشنگ از كل دنیا بهتر میدونید كه اگه جنگ بشه چی میشه.
شماكه دم كاختون ترقه میتركه تا دو روز حكومت نظامی دارید چرا هی كل كل و ادعا میكنید.
خوب میدونید فقط به اندازه 10نفر فقط 10 نفر از این كشور از این مردم اگر بخوان اگر بخوان اگر بخوان كاری میكنن كه تا وقتی زنده اید حكومت نظامی اعلام كنید.
پس
خفه
علی ش
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
۰
۰
آمریكای بدبخت مثل بچه هابه چه چیزایی دلشو خوش كرده.خودش خوب مردم ایرانو میشناسه.آخه دید كه در 8 سال دفاع مقدس ایران و ایرانی چه كردند.اگر جراتشو داشت خیلی پیش از اینا قبل از عراق و افغانستان به ایران حمله میكرد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها