معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

مجوز شکار، سال آینده صادر نمی شود

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بحث شکار هم با اعلام اینکه استراتژی این سازمان، بر لغو مجوز شکار در سال آینده است، گفت: البته این موضوع نیازمند بررسی های تخصصی تر است.
کد خبر: ۶۵۱۰۰۶
مجوز شکار، سال آینده صادر نمی شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حفاظت محیط زیست (پام)، احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست مطبوعاتی که پیش از ظهر امروز با حضور خبرگاران حوزه محیط زیست برگزار شد، با اشاره به نزدیک شدن به روز سوم ماه مارس (12 اسفند) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس، روز جهانی حیات وحش، گفت: 10 درصد بیش از 61 هزار گونه جانور مهره دار در سراسر دنیا در معرض خطر و تهدید انقراض قرار دارند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تهدید گونه های مختلف در یک کشور بی تردید در سایر کشورها نیز تاثیرگذار است، افزود: در ایران 535 گونه پرنده شناسایی شده داریم که این تعداد برابر با کل گونه های قاره اروپا است و همین مسئولیت ما برای حفظ گونه های مختلف را بیشتر می کند.

وی با یادآوری گونه هایی همچون پلنگ آسیایی، سمندر لرستان، شیر ایرانی که در ایران می زیستند ولی امروز نسل آنها منقرض شده است، افزود: با توجه به شرایط اقلیم و زیستگاهی ایران، 140 گونه جانوری در کشور شناسایی شده است که از این تعداد 4.6 درصد گونه ها یعنی 74 گونه در معرض تهدید هستند و در صورت عدم ایجاد عزم ملی برای حفاظت از آنها، شاهد از دست دادن این گونه ها خواهیم بود.

مجموعه اقدامات توسعه ای علت اصلی تلفات پلنگ در کشور

کیخا با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از حیات وحش است، اظهار کرد: برنامه های توسعه از جمله راه سازی،‌ ایجاد خطوط انتقال برق، گاز، نفت، تلفن، ‌مکان یابی صنایع،‌ گسترش سکونتگاه های انسانی، گسترش بخش کشاورزی زیستگاه های حیات وحش مخصوصاً پلنگ و یوزپلنگ را تحت تاثیر قرار داده است و قلمرو گسترده این گونه ها را کاهش داده است و به یکی از مهم ترین تهدیدات حوزه حیات وحش تبدیل شده است.

این مقام مسئول افزود: بررسی نمودار آماری مرگ و میر گوشتخواران عظیم الجثه از سال 1385- 1391 نشان می دهد که 41 درصد از 1218 مورد مرگ گونه های جانوری کشور مربوط به گوشتخواران است که 70 درصد آن بر اثر تصادفات جاده ای است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از تهدیدات حوزه حیات وحش را افزایش تعداد سلاح های مجاز و غیرمجاز در دست مردم دانست و گفت: افزایش صدور مجوز سلاح برای عشایر، افزایش واردات سلاح قاچاق، تصویب تبصره یک ماده 16 مجازات قاچاق اسلحه و مهمات در سال 1390 که مردم با تحویل سلاح ظرف شش ماه می توانستند برای حمل سلاح مجوز دریافت کنند؛ بر حجم تهدیدات این حوزه افزود.

قاچاق حیوانات و اعضای بدن آنها سومین رتبه قاچاق بین المللی

کیخا حضور بیش از ظرفیت دام در زیستگاه ها، توسعه بی ضابطه کشاورزی، تجارت غیرقانونی حیوانات را از دیگر تهدیدات حوزه حیات وحش اعلام کرد و افزود: پس از قاچاق مواد مخدر و اسلحه، قاچاق حیوانات و اعضای بدن آنها سومین رتبه قاچاق در دنیا را به خود اختصاص داده است و با توجه به موقعیت حساس ایران و سودآوری این قاچاق، در ایران هم یکی از موارد تهدید همین موضوع است.

ایجاد پلیس تخصصی محیط زیست در ناجا

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی از برنامه های سازمان برای مقابله با تهدیدات محیط زیست را ایجاد پلیس تخصصی محیط زیست در ناجا برای مقابله با موضوع قاچاق حیوانات، آلودگی های آب، خاک، هوا، آتش سوزی و سایر موارد اعلام کرد و افزود: به زودی با ارسال نامه ای از سوی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به فرماندهی ناجا، این درخواست به صورت رسمی مطرح خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ایجاد پلیس تخصصی محیط زیست هیچ تداخل وظیفه ای با محیط بانان ندارد، تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات حوزه محیط زیست خارج از مناطق تحت حفاظت سازمان و در ارتباط با موضوعاتی همچون ورود و خروج غیرقانونی گونه ها از مرزها رخ می دهد، و این نشان دهنده لزوم ایجاد پلیس تخصصی محیط زیست است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تجربه جهانی نشان داده که در امر حفاظت از محیط زیست باید از تمام پتانسیل های جامعه بهره برد و بی شک یکی از پتانسیل ها، توان NGO ها و نهادهای مدنی در رابطه با آگاه سازی مردم برای حفاظت از محیط زیست است.

کیخا افزود: به همین منظور و در ادامه روند مشارکت سمن ها در حفاظت از تالاب های ایران و شکل گیری اتحادیه NGO های تالابی در ایران، طی جلسات متعدد با نمایندگان سمن ها از آنها خواستیم به ویژه در حوزه شمالی کشور و مکان های مستعد تهدید حیات وحش حضوری فعال و موثر داشته باشند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری تلاش عمومی و نهادهای مردمی با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست که منجر به نقش بستن طرح یوز بر پیراهن تیم ملی و جذب نگاه ملی و بین المللی به این موضوع شد، اظهار کرد: حرکاتی از این قبیل می تواند منجر به بسط مسائل محیط زیست در جامعه و اقداماتی از قبیل طرح بیمه یوز، محیط بانان یوز، زیستگاه های یوز و پرداخت خسارات یوز به جامعه از سوی بیمه دانا شود.

نقشه راه حفاظت از گربه سانان ایرانی تدوین شد

این مقام مسئول در ادامه به تدوین نقشه راه حفاظت از گربه سانان ایرانی به ویژه پلنگ با همکاری IUCN (اتحادیه جهانی حفاظت از تنوع زیستی) اشاره کرد و گفت: این نقشه شامل گونه ها، زیستگاه ها، تهدیدات و راه های مقابله با تهدیدات است.

کیخا در ارتباط با داده های موجود از سرشماری پرندگان، با اشاره به درصد ضریب خطای انسانی در روش سرشماری فعلی و قطعی نبودن نتایج، افزود: به طور قطع نبود امکانات و منابع مالی و عدم بهره وری از فناوری های نوین، منجر به شکل دهی مجموعه ای کامل تر با اطلاعات دقیق تر خواهد شد.

هیچ مجوز شکاری در سال آینده صادر نخواهد شد

وی در مورد بحث شکار هم با اعلام اینکه استراتژی سازمان حفاظت محیط زیست و ریاست سازمان بر لغو مجوز شکار در سال آینده است، گفت: البته این موضوع نیازمند بررسی های تخصصی تر است و به همین منظور مسعود عالیخانی مدیرکل اداره حفاظت و مدیریت شکار و صید موظف شده است با تشکیل کارگروهی ویژه موضوع شکار و ارتباط با نخبگان حوزه علمیه برای دریافت مجوزهای فقهی و رهیافت در موضوعات فقهی بحث شکار اقدام نماید.

این مقام مسئول یادآور شد: بحث شکار مخالفان و موافقان بسیاری دارد و حتی برخی با اشاره به آمار شکار غیرمجاز در کشور، این آمار را نشانی برای تقاضا در حوزه شکار می دانند و معتقدند نادیده گرفتن این موضوع، نادیده گرفتن واقعیت های جامعه است.

کیخا با تاکید بر اینکه در بحث شکار، نیاز به یک بسته سیاستی کامل با در نظر گرفتن نقش تمامی اقشار، گروه ها و نهادها هستیم، تصریح کرد: افزایش فرهنگ عمومی جامعه به منظور گسترش اقداماتی شبیه شکستن تفنگ توسط شکارچی کردستانی یکی از این اقدامات است.

صدور 357 مجوز شکار در سال 92

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از صدور 357 مجوز شکار در سال 92 خبر داد و افزود: 200 مجوز شکار عادی و 157 مجوز برای مناطق ویژه صادر شده است.

کیخا با اشاره به شهادت 116 محیط بان حوزه محط زیست و جانبازی بیش از 100 نفر، اظهار کرد: قابل قبول نیست که در این کشور هنوز هم برای حفاظت از محیط زیست شهید بدهیم.

وی افزود: اگر کل پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست از اعضای ستادی گرفته تا محیط بانان جمع شوند، بیش از 10 هزار نفر نخواهند بود در حالی که در مقابل جمعیت کثیری قرار دارند که گرایش به تخلف در حوزه محیط زیست دارند.

به گفته معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعتبارات سال گذشته فصل محیط زیست بیش از 0.14 نبوده است و این منجر به نقص امکانات در سازمان حفاظت محیط زیست خواهد شد.

تولید سلاح های شکاری در کشور متوقف می شود

این مقام مسئول گفت: طی توافق صورت گرفته با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مقرر شد خط تولید سلاح شکاری در کشور تعطیل می شود.

نسخه واحدی برای صدور مجوز شکار در کل کشور وجود ندارد

مجید مقدم معاون دفتر تنوع زیستی و حیات وحش نیز در این نشست با تاکید بر کاهش تعداد مجوزهای شکار در سال 1392 به 357 مورد، اعلام کرد: نمی توان نسخه واحدی برای مجوزهای شکار در تمام مناطق کشور داشت و هر اقدامی در این حوزه نیازمند اطلاعات دقیق و علمی از جنبه های مختلف موضوع و عدم نگاه سلیقه ای به موضوع است.

وی در ارتباط با سرشماری هر ساله پرندگان در دی ماه هم با اشاره به ضریب خطای انسانی در این حوزه، ابراز امیدواری کرد: با توجه به نوید افزایش اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست، تربیت نیروی متخصص و استفاده از فناوری های جدید علمی برای کاهش ضریب خطای سرشماری ها در دستور کار قرار گیرد.

احتمال ممنوعیت 5 ساله صدور مجوز شکار و 3 ساله صید آبزیان

همچنین مسعود عالیخانی مدیر کل اداره حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احتمال قائل شدن استراحت زمانی برای حیات وحش کشور بسیار بالاست، اعلام کرد: احتمال دارد صدور مجوز شکار به مدت پنج سال و صید آبزیان به مدت سه سال لغو شود و نتیجه نهایی این تصمیم تا پایان سال اعلام خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر بر اساس نظر رییس سازمان حفاظت محیط زیست اتاق فکری متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با تخصص‌های علوم محیط زیست، اکولوژی، مدیریت محیط زیست، اخلاق، جامعه شناس، اقتصاد دان و کسانی که درحوزه امنیت صاحب نظر هستند تشکیل شده است تا به نتیجه واحدی در خصوص تغییر عملکرد در رابطه با شکار دست پیدا کنیم.

مدیرکل اداره حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تا کنون 25 ساعت جلسه تشکیل داده‌ایم و زبان مشترک ما این است که برای سال آینده به حیات وحش اجازه استراحت بدهیم.

عالیخانی همچنین در مورد عدم صدور مجوز حمل سلاح برای محیط بانان، اظهار کرد: بر اساس جلساتی که برگزار شده به این نتیجه رسیده‌ایم که 25 درصد محیط بانان کشور مجهز به اسلحه باشند و مابقی نیروها در بخش‌های علمی فعالیت کنند.

وی در خصوص برخورد با متخلفان نیز اظهار کرد: بر اساس درجات تخلف برای فرد خاطی، محرومیت، اخذ سلاح و ابطال مجوز صید و شکار صادر خواهد شد.

صندوق محیط زیست، صندوقی برای تامین اعتبار پرداخت خسارات

کیخا با بیان اینکه سال آینده صندوق ملی محیط زیست راه اندازی می‌شود، افزود: امسال تمام تلاش خود را برای تشکیل این صندوق به کار بردیم که نهایتا و پنج میلیارد تومان اعتبار در بودجه 93 برای صندوق تصویب شد.

وی با بیان اینکه پیش از این طبق قانون امکان دریافت کمک ها به سازمان حفاظت محیط زیست وجود نداشت، ‌افزود: همه کمک‌های مردمی، داخلی و خارجی به حساب این صندوق واریز خواهد شد تا از اعتبار این صندوق خسارت افرادی که از حیات وحش متضرر شده اند، جبران می شود.

وی با اشاره به بیمه کردن یوز ایرانی توسط بیمه دانا اظهار کرد: برای بیمه حیات وحش و گونه‌های در معرض انقراض و کسانی که به نحوی با آن ها در ارتباط هستند تلاش می کنیم تا با سایر بیمه‌ها نیز تعامل کنیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از ابتدای دولت یازدهم تا کنون و بر اساس یکی از مصوبات اولین جلسه شورای عالی محیط زیست اقداماتی در جهت ایجاد دفتر محیط زیست و توسعه پایدار در همه سازمان‌ها و نهادها انجام داده‌ایم تا فعالیت‌های دستگاهی را به گونه‌ای هدایت کنیم که منجر به حفاظت از محیط زیست شود.

کیخا تصریح کرد: همچنین پروژه‌هایی که در دولت قبل شروع شده بود و مغایر با استانداردهای زیست محیطی بود بر اساس مکاتباتی که با سازمان‌های سراسر کشور داشته‌ایم لغو شده و در برخی موارد مانند احداث جاده بافق - گزوئیه که ادامه پیدا کرده مکاتباتی با وزارت کشور داشته‌ایم تا جاده جایگزینی احداث شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۶
ولی وفایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
۰
۰
باسلام این كار شكار غیر مجاز رازیاد تر می كنه
شكارچی قانونمند .
United States
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
۰
۰
باسلام .ممنوعیت شكار فقط به ضرر محیط زیست میباشد چرا كه تمام كسانی كه اقدام به گرفتن پروانه شكار میكنند انسانهای قانون مند ودوستدار حفاظت محیط زیست میباشند در صورتی كه تمام شكار بی رویه به دست شكارچیكان قانون گریز و بدونه پروانه میباشد چرا كه نه هزینه ای برای اخذ پروانه میدهند كه كمكی به محیط زیست باشد نه به اصول وقواعد شكار پایبند هستند .
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
با سلام .به نظر من اگر محیط زیست اقدام به صدور پروانه نماید و درآمد پروانه ها را خرج ایاب و ذهاب محیط بانان و تشویق آنان نمایند. هم امنیت منطقه را بیشتر كرده اند . و هم مانع رفتن (شكاركش ها) منظور كسانی كه اقدام به شكار غیر مجاز نموده و رحمی به هیچ جنبنده ای ندارند را می كنند . وتنهاراه اصلی حفاظت از محیط زیست و جانوران مشاركت شكارچیان قانونمند در امور نگهداری می باشند. نه اینكه با ندادن پروانه مانع رفتن شكارچیان به منطقه شوند........باغبان از گناباد
یونس
United States
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
۰
۰
به نظر من ممنوعیت صدور پروانه نتیجه عكس میده, یعنی شكارجیهای قانونمند هم تبدیل به شكارجی متخلف شده و به هر اندازه كه بتونن شكار میكنن,من روستاییهایی رو دیدم كه در فصل زاد وولد كبك درروز حدود ٢۵ كبك رو با دام وحتی كبك ماده رو از روی تخمها با دام كرفتن كه منجر به از بین رفتن ١۵_١٨ تخم میشه,
شكارچی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
باسلام
صدور نكردن پروانه مشكل محیط زیست یا مشكل شكارو طبیعت را حل نخواهد نكرد بلكه مشلكی بر مشكلات شكار طبیعت اضافه خواهدشد چون شكارچیان قانونمند به جمع شكاركوشان متخلف خواهند پیوست درخیلی از روستاها ومناطق عشایری میشناسم اسلحه دارا وشكاركوشان متخلف 12ماه سال رابدون توجه به قوانین وهشدارمسولین به كشتن پرندكان وحشی وشكار چهار پایان مشغول هستند وقانون وماموری از محیط زیست مانع آنان نشده است پس بگذارید شكارچیان قانونمند همیاری برای محیط زیست باشند
سیداحمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
۰
۰
سلام بجای اینكه باممنوعیت شكاركارهای خودتونو توجیه كنید بیاین جلوی قایق های خلیج گرگان رو بگیرید كه حتی پرنده ها شبها هم از دستشون در امان نیستن
علی شكارچی
United States
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
۰
۰
باسلام خدمت عزیزان.بیاییدآمارشكارچیان غیرمجازراباشكارچیان مجازمقایسه كنیدبعد برای لغوكردن شكاربرای شكارچی مجازاقدام كنید.مگر درمقابل سیل دارندگان اسلحه غیرمجاز كه بیش از 1200000دارنده اسلحه غیرمجازدرایران اعلام شده است75000شكارچی مجازازشكار محروم شوندحیاط وحش نجات خواهدیافت؟بهتراست دنبال راهكاری برای جمع كردن اسلحه های غیرمجازباشیدتامحروم كردن شكارچی مجازی كه ازقانون تبعیت میكند. باتشكرازمحیط زیست و محیط بانان زحمت كش
دوست دار شكار
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
۰
۰
با سلام.شكارچیانی كه از پروانه شكار استفاده میكنند یعنی قانونمند هستند و دوست دار محیط زیست.متاسفانه محیط زیست چون نمیتونه جلوی شكارچیانی كه بدون مجوز ودر تمام فصل های سال دارن خیلی راحت شكار میكنند به هر تعداد بگیره.ما كه با رعایت قانون منتظر مجوز میشیم بعد هم با رعایت قانون محیط زیست عمل میكنیم نباید به شكار بریم.واقعا چه كسانی این تصمیمات مهم و كارساز رو میگیرن.خیلی جالبه.البته با این كار شكار بی مجوز خیلی خیلی بیشتر از قبل میشه و باعث میشه شكارچیان قانونمند كمتر به قانون عمل كنند و محیط زیست به این مبلغی كه از راه صدور پروانه شكار در سال میرسید نمیرسه.یعنی هم درامد نداره هم حیوانات رو نابود میكنه.واقعا معلوم خیلی بررسی كردند و این تصمیم مهم رو گرفتند....
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
۰
۰
با سلام با تشكر از كلیه مسولین وكارشناسان سازمان محیط زیست در خصوص پیگیری و اجرای طرح جمع آوری یا همان تورهای هوایی وبرخورد با افراد در این زمینه در منطقه فریدونكنار مازندران كه باعث قتل عام خیلی از گونه های پرندگان مهاجر میشد . كار بسیار خوبی است اما ممنوعیت شكار برای پرنده مهاجر در ماهای شكار نظر خوبی نمیباشد كه باز جای بررسی توسط كارسناسان واساتید محترم محیط زیست را در اطاق فكر را دارد .كه انشاالله به لغو ممنوعیت شكار پرند گان می شود .با تشكر
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
۰
۰
من با نظر رضا موافقم
تبلیغات چیزی های كه برای مردم مضر مثل پفك و چیپس و ... تو تلویزیون زیاده اما محیط زیستی كه برای همه هست و باید حفظ شود هیچگونه تبلیغی تو صدا و سیما نداره ... جای تاسف
كارمندان محیط زیست اعم از پشت میز نشین یا محیط بان شبانه روز در مناطق باشند هیچ وقت محیط زیست درست نمی شه تا این مردم خودشان نخواهند از هیچ كس كاری صورت نمی پذیرد ... این به مثابه كسی است كه اگر فردی خواب باشد با یك صدا بیدار می شود ولی اگر كسی خودش را به خواب بزند چندین بار صدایش كنید باز هم فایده ندارد .. متاسفانه بعضی از مردم ما خودشان را به خواب زده اند ..
.... سرنوشت هیچ قومی عوض نمی شود جز خود همان قوم...
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
۰
۰
ممنوع بشه كه چی؟بعد یكسال چی میشه؟تنها نتیجه این تصمیم غیركارشناسی اینه كه یكسال دیگر عرصه تاخت و تاز برای شكارچی های غیر مجاز فراهم و شكارچیان قانونمند كماكان تفنگهایشان را اویخته اند و البته تعدادی از انها به خیل عظیم شكار غیر مجاز می پیوندند.تا كی قراره اینجا همه چیز برعكس باشه؟مثل گرفتن بیشترین مالیات از كارمند و كارگرها و هزاران كار اشتباه دیگر كدوم كار با محدودیت و ممنوعیت بدون كار كارشناسی، اصلاح شده كه شكار بشه؟ شما كافیه به جای این قبیل پیشنهادهای بی فكر و اداهای مدافع حیات وحش جلوی شكارچیان غیر مجاز را بگیرید كه طبق امار خودتان چندین برابر مجازها هستند نه اینكه زورتون را به اونایی نشون بدید كه همیشه ثابت كردند دشمن حیات وحش نیستند.
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
۰
۰
با سلام
هر وقت محیط زیست توانست دوما فریدون كنار (واژه محلی مازندرانی به معنای دامگاه پرندگان وحشی بوده و این شكار سنتی ... است بیشتر در تالاب بین المللی فریدونكنار مازندران صورت می گیرد
) را جمع آوری كند بیاد در مورد ممنوعیت اظهار نظر كند ...
تا زمانی كه میان محیط زیست و مردم فاصله باشد در گیری همیشه هست
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
۰
۰
من هر سال پروانه شكار گرفتم خدا میداند یكبار هم تخلف نكرده ام ولی
اگر مجوز شكار لغو شود این شكارچیان متخلف هستند كه بیشترین سود را میبرند
میبرند و آسیب بیشتری به محیط زیست وارد میشود من خودم بارها با شكارچیان متخلف درگیر شده ام
اما آنها از این به بعد آزاد هستند كه بدون قید و شرط نسل همه چیز را از بین ببرند
بدون اینكه كسی مزاحم آنها شود در كل عدم صدور پروانه تصمیم اشتباهی است
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
۰
۰
با سلام
در منطقه ما مازندران حدود 8 ساله كه شكار در جنگلهای مازندران ممنوع شده با كمال تعجب نه تنها وضعیت گونه های جانوری بهتر نشده خیلی بدتر شده بنده هر هفته برای دیدن طبیعت به جنگل میروم حتی محیط بانان شكارچی غیر قانونی هم دیده ام ...........كه از ممنوعیت شكار بسیار بهرهمند خواهند شد ......راحتتر تخلف میكنند ......
در تمام كشورهای پیشرفته هنوز هم شكار میكنند خیلی بیشتر از ما ایرانی ها شكار میكنند منابع طبیعی بهتری از ایران دارند كه نشان از بی تدبیری مدیران ما میباشد
روح‌الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
۰
۰
باسلام خدمت شما شكارچیان عزیز و محیط بانان محترم
شما با هم در حال تبادل نظر هستیدفارغ از این كه متخلفین كار خودشان رامیكنندچه جوازشكار
صادر بشود چه هم صادر نشود اگركلاسهای توجیهی درحد شهرستان واستان برگزار گردد مطمئناً تاثیر خواهد
داشت وخود شكارچی مجاز میتواند كمك دست محیط‌بان باشد البته فكركنم خوداداره محیط‌زیست میخواهد
باعدم صدورمجوز كم كم شكارچیان رومجاب به تخلف از قانون كندوبا پرونده سازی برایشان بتواند تعداد
متقاضیان پروانه شكار روكم كند.اگه واقعا مشكل داریم تووادی شكار پس جواز حمل سلاح چیه.....
واقعا كه......
به هر حال شكار وطبیعت گردی جزو لاینفك برخی از افراد است
هادی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
با ممنوع شدن پروانه فقط تعداد شكارچیان غیر مجاز بیشتر میشه
مازندران
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
۰
۰
خانم دكتر ابتكار حتما شكار چی های قانون مند را درك می كنند باید جلوی شكاركش های بی رحم را گرفت كه هر موقع از سال می خواهند اقدام می كنند ضمنا صدور دفترچه شكار و پروانه برای اسلحه های غیر مجاز كه قانونی شد اصلا كار خوبی نبود كه یك شبه به همه چیز برسند حداقل 3 سال به آنها پروانه نمی دادند چون اسلحه را مفت بدست آورد در مقابل حیاط وحش هیچ مسئولیتی را درك نمی كند .
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
۰
۰
سلام امید است كه امسال نیز خبر صدور پروانه شكار را از زبان مسئولین بشنویم با ممنوع كردن شكار هیچ دردی مداوا نمیشود بلكه گرفتاریهای دیگری را نیز به دنبال دارد اول اینكه تعداد افراد قانون گریز زیاد وزیادتر میشود دوم اسیبهای كشاورزان بیشتر میشودمیدانید چرا اسیبهای كشاورزان بیشتر میشود من در كرمان زندگی میكنم منطقه ای كه من هر سال پس از صدور پروانه پرنده برای شكار به انجا میرفتم گندم و یك سری محصولات كاشت میشود این منطقه را اداره محیط زیست چند سالی است ممنوع كرده (در نقشه هایی كه همراه پروانه میدهند)امسال تابستان من انجا رفتم كشاورزانی را میدیدم كه ناراحت بودند به علت ممنوع كردن شكار كبك وپرندگان ان روستا ان قدر زیاد شده كه دیگر حگم افت گرفته تمام زمینهای این كشاورزان بدبخت را میگویی شخم زده بودند به نظر من در مرحله اول برای جلوگیری از اضافه شدن مجرمین پروانه شكار صادر شود (حد اقل یك روز در هفته )دوم برای همیاری با محیطبانان ازخود شكارچیانی كه هیچ گونه سابقه تخلف ندارند كمك گرفته شود سوم در صورت گرفتن متخلفین جرائم سنگین اتخاذ شود چهارم شكارچی كه به عنوان حمیار محیطبان انتخاب میشود در صورت كشف جرم و درست انجام دادن مسئولیت داده شده مورد تشویق قرارگیرد وپاداش دریافت كند حال این پاداش میتواند نقدی باشد و یا در شكار كردن او استثنا قائل شوند و در صورت درست انجام ندادن وظیفه داده شده ویا صورت گرفتن جرم از طرف خود او جرائم سنگینتر از بقیه شكارچان در نظر گرفته شود به این شكل به نظر من محیط برای شكارچیان سود جو ناامنتر و شكارچیه قانونمند به حق خود رسیده و مسئولیت محیطبانان و درگیری انها با شارچیان متخلف كمتر میشود ببخشید كه زیاد نوشتم چون واقعا به عنوان یك شكارچی قانونمند دوست دارم از پروانه شكار بهرمند شوم ودر مقابل گره از شكار شكارچیان محترم و قانونمند باز شود با تشكر رسول از كرمان .
ع م
Germany
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
شكار ممنوع باشد ولی مكانی برای تیراندازی در شهرستانها تعین كنید تا انرژی منفی شكارچیان خارج شود--متشكرم
سینا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
۰
۰
با سلام
خداوند جهان را بكر و زیبا آفرید این انسانها هستند كه به هر كجا دست زدند همه را نابود كردند ؛اگر شكارچیان محترم قانون مدار باشند و به حق خود قانع احتیاجی به لغو پروانه شكار نیست ، باور كنید مسئولین خودشان ماندن كه چیكار باید انجام دهند ما عادت كردیم كه زور بالای سرمان باشد . شكارچیان محترم هر چی كه پر میزند را میزنند چه خوردنی باشه چه نباشه باور كنید پول فشنگ از شكار اونها بیشتره ....
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
با سلام وعرض ادب خواستم به آقایان محترمی كه میفرمایند شكارچیان
به هر جنبنده ای شلیك میكنند بگویم شما حتما اشتباه میكنید سالها
در كوه وبیابان شبها خوابیده وروزها گردیده آیم هرگز بدون پروانه
به قصد شكار به هیچ جانداری شلیك نكرده و روزها ی بسیاری
در فصل شكار به جز استفاده از زیبایی های طبیعت دست خالی به
منزل باز گشتیم ولی متاسفانه روزگار عجیبی شده كه هر كس آگاهانه
و نا آگاهانه هر چه میخواهند به جامعه شكارچیان قانونمند اهانت نموده
وجای آنان را با دشمنان طبیعت عوض میكنند راستی بلبلان طوطیان
و دهها گونه پرنده و پستانداران حرام گوشت چرا نایاب شده ودیگر به ندرت
اثری از آثارشان نیست اگر این را هم به گردن شكارچیان طبیعت دوست
بگذارید و برای آن دلیل روشنی نداشته با شید ما حتما بر حقانیت شكار
قانونی و دوستی با طبیعت خود می بالیم.
یك هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
اگر تحقیق كنید میبینید همین شكار بانها خود شكارچی هستنند و آنها خودشان به راحتی این كار را انجام میدهند در ضمن اگر دولت یك فضا برای شكار مثلا خرگوش درست كنه و افرادبرای تفریح و شكاربه انجا بروند به جایی بر نمیخوره تازیه تولید مثل خرگوش هم زیاده
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
۰
۰
با سلام خدمت رییس محترم سازمان محیط زیست و دیگر اساتید و دیگر نیروی زحمتكش آن، آیا به نظر شما كه مسئول هستید وبا دیگر اساتید در اطاق فكر جلسه میگرید وبودجه رو برا اینكه شكار ممنوع بشه به سازمان شما اختصاص میدهند وشما مسولین در رسانه و دیگر مراكز اطلاع رسانی به با جدییت از از آن دفاع میكنید. پس چرا سازمان سلاح و مهمات ارتش به تمام فروشندگان سهمیه فشنگ میدهد تا با رویت كارت باروت و دفترچه اداره محیط زیست برا ی هر كدام پنجاه تیر فشنگ تحویل شكارچی داده شود. شما خود قضاوت كنید .بقول آن مثال قدیمی كه میگه قسم ........... قبول كنیم یا دم خ....... بچسبیم با عرض پوزش از محضر تمام بزرگوران .
نبوی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۰
۰
من میخوام بدونم مگه ما ازخارجی ها كمتریم پرنده ها كه مهاجرن اگه ما شكار نكنیم لذتشو اونا میبرن حسرتشو بچه های ما بعدشم به ریش ما میخندن واقعا متعصفم
نبوی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
۰
۰
فصل پاییزوزمستان6ماه سازمان محیط زیست برای حفظ پرنده های مهاجر ازدولت كلی حقوق میگیره كه با ایجاددرگیری تنها تفریح وورزش جوانهای مارو زهرمار كنه و بعدازاینكه اردكها حسابی چاق شدن برن خارج وخارجیها میلیونی اونا رو شكاركنند و فیلمهای مستند شكارشونو به قیمت 7000تومان به مابفروشندبعدما فیلمهاشونو ببینیم وحسرتش تا اخر عمر تو دلمون بمونه وخوشحالی وسلامت واقتصادش برسه به خارجیها واقعا در مدیریت این افراد باید اندیشید به امید ان روز
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
۰
۰
باسلام
با همه احترامی كه برای تك تك شما عزیزان قایلم باید عرض كنم به نظر من كارهای محیط زیست و مسعولینش هیچ كدام در راه بهبود این وضعیت نیست فقط شعار های قشنگ وسلیقه ای رفتار میكنند نمونه بارز ان كه در حال حاضر بغل گوش همین مسئولین اتفاق افتاده هجوم لودر ها برای انتقال لوله از وسط جنگل ابر میباشد وخنده دارتر اینكه نظرات مارو ویرایش میكنند بعد ارسال حتی گوش مسئولین هم ظرفیت پذیرش ندارد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها