یک روزنامه روسی با اشاره به اینکه درآینده نزدیک «قرارداد بزرگ نفتی» بین مسکو و تهران منعقد خواهد شد واکنش کاخ سفید به همکاری اقتصادی ایران و روسیه و وضعیت شرکت های روسی در بازار ایران را بررسی کرد.
کد خبر: ۶۵۰۹۷۱
واکنش کاخ سفید به قرارداد ایران و روسیه

لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در مصاحبه با روزنامه «کمرسانت» خاطرنشان کرد که «تنها تنبل ها هنوز به ایران سفر نکرده اند. حتی تجار بزرگ از کشورهایی می آیند که علیه ایران تحریم های یکجانبه ای اعمال کرده و از ایران به خاطر مسایل مختلف انتقاد می کنند.

از سوی دیگربه محض این که کاخ سفید اطلاعاتی از تدارک «قرارداد بزرگ نفتی» بین تهران و مسکو را دریافت کرد، از این رو به آن رو شد. همزمان چند رسانه آمریکایی این قرارداد را به عنوان وسیله «دیپلماسی محرمانه کرملین» و «یک معامله پنهانی جداگانه بر خلاف توافقات ژنو و توافقات با ایالات متحده در زمینه ایران» معرفی کردند. بعد از آن به مخاطبین خود اطلاعات محرمانه ای دادند که گویا روسیه در صدد است در عوض نیم میلیون بشکه نفت ایرانی در روز، به ایران جدیدترین سلاح ها را صادر کند.

پس از آن شورای امنیت آمریکا قراردادی را که تهیه می شود، نقض تحریم های بین المللی علیه ایران اعلام کرد و به توضیحات صریح روسیه مبنی بر اینکه تحریم های یکجانبه علیه ایران را فاقد اعتبار می داند، توجه نکرد. نمایندگان رسمی ایالات متحده با استفاده از مجاری مختلف به مسکو هشدار دادند که امضای قرارداد موجب اعمال تحریم های اقتصادی علیه تجار، شرکت ها و بانک های روسی خواهد شد که در طرح های اقتصادی روسی-ایرانی شرکت می کنند.

شرکت های روسی در بازار ایرانی بی چون و چرا از رقیبان غربی ضعیف تر هستند زیرا بلد نیستند قیمت های دامپینگ عرضه کنند و از سابقه جدی اجرای طرح های بلندمدت اقتصادی برخوردار نیستند. این شرکت ها بر خلاف شرکت های غربی که به وام های ارزان بلندمدت دسترسی دارند، پشتوانه مالی ندارند.

امتیازات اساسی تجارت روسی در بازار ایران به دو مؤلفه ختم می شود. اولاً، طرف ایرانی خوب می فهمد که «دسترسی بی چون و چرای» سرمایه غربی و شرکت های غربی به بازار ایران دربرگیرنده بعضی خطرات است و به طور مستقیم به اوضاع سیاسی وابسته است. عوامل خارجی فراوانی اعم از عوض شدن صاحب کاخ سفید تا عود جدید جنون لابی اسراییلی، می توانند در اجرای طرح های مشترک با غرب نفوذ بکنند.

واکنش شبکه های ماهواره ای به پذیرش غنی سازی ایران

اظهارات وندی شرمن در سرزمین های اشغالی و ارایه گزارش مذاکرات وین به مقامات رژیم صهیونیستی مورد توجه و پردازش شبکه های ماهواره ای قرار گرفته است. این شبکه ها می کوشند با برجسته سازی آن بخش از سخنان شرمن که درباره امکان دسترسی ایران به سطح محدود و نظارت شده ای از غنی سازی در توافق نهایی اشاره دارد؛ این مسئله را نوعی امتیاز برای ایران قلمداد نمایند.

در همین راستا، بلافاصله سخنان عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران مورد بازتاب در شبکه های ماهواره ای قرار گرفته است که گفته اظهارات شرمن به معنای اعتراف آمریکا به حق غنی سازی ایران است.در واقع خط خبری و تحلیلی شبکه های ماهواره ای این است که با کنار هم قرار دادن سخنان شرمن و واکنش مثبت عراقچی به این سخنان جا بیندازند که اعتراف به حق غنی سازی ایران دستاورد بزرگ مذاکرات هسته ای بوده است.به عبارت دیگر در این باره این رسانه‌ها، اظهارات «شرمن» را بیشتر از منظر واکنش‌ها و پیامدهای داخلی در ایران مورد توجه و بررسی قرار داده اند.

از چنین منظری، اظهارات معاون وزیر امور خارجه آمریکا در باره برخورداری ایران از حق غنی‌سازی اورانیوم به شکل «محدود» و «نظارت شده»، اظهاراتی مثبت و دل‌گرم کننده برای دولت روحانی در برابر منتقدان توافق‌نامه هسته‌ای ژنو ارزیابی و ادعا می‌شود که چنین اظهاراتی کاهش فشارهای اصول‌گرایان تندرو در قبال دیپلماسی هسته‌ای دولت را به دنبال خواهد داشت و تیم هسته‌ای ایران می تواند با قدرت بیشتری مذاکرات را ادامه دهد.

بر این اساس به ادعای بیگانه، منتقدان داخلی توافق‌نامه ژنو و رسانه‌های وابسته به آنها که همواره دولت روحانی را به عقب‌نشینی در برابر غرب و نادیده گرفتن حق ایران در برخورداری از غنی‌سازی اورانیوم متهم می‌کنند اکنون به دنبال اظهارات «شرمن»، عقب نشینی کرده و سکوت اختیار کرده اند.

نتانیاهو به تله افتاده است

کارشناس اندیشکده آمریکایی «ویلسون» گفته است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سه تله ،برنامه هسته ای ایران، مذاکرات صلح فلسطین و تهدید اروپا به تحریم کالاهای اسرائیلی در صورت شکست مذاکرات صلح گیر افتاده و این تله ها، رویاهای او و تل آویو را تهدید می کنند.

به گزارش ایرنا، آرون دیوید میلر، کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی مرکز ویلسون در تازه ترین مقاله خود در نشریه فارین پالیسی ایران را سرچشمه تمامی نگرانی های نتانیاهو و تمامی ترس ها و فرصت های اوباما توصیف کرد و افزود: نتانیاهو در حال حاضر نمی تواند در خصوص آنچه در مورد برنامه هسته ای ایران رخ داده است کار زیادی انجام دهد و این برای وی بسیار دردناک است. حکومت ایران تا به حال امتیازات زیادی به دست آورده است و نتانیاهو نیز به خوبی از این امر آگاه است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران برنده شده است، موضوع اصلی مذاکرات باقی مانده را بحث بر سر اینکه ایران چه چیزهایی را می تواند حفظ کند دانست نه اینکه اصلا ایران می تواند این کار را انجام دهد یا خیر .

وی افزود: نتانیاهو معتقد است که اوباما بازی را واگذار کرده است.

ناطق نوری لیدراصولگرایان نمی شود

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری از عدم آمادگی ناطق نوری جهت لیدری برای اصولگرایان خبر داد.

محمدرضا باهنر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به لیدری حجت‌الاسلام ناطق‌نوری بر جریان اصولگرایی اظهار داشت: بحث حضور وی مدت‌ها پیش مطرح بود؛ ما با وی مذاکره کرده بودیم، اما اکنون احساس کرده‌ایم که ناطق نوری فعلا آمادگی حضور در این صحنه‌ها را ندارد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به تلاش جریان رقیب(اصلاح‌طلبان) جهت محور قرار دادن ناطق‌نوری برای ریاست مجلس دهم تاکید کرد: این گونه خبرها ‌جوسازی رسانه‌ای بوده و شایعه‌ای بیش نیست، جواب صحیح آن را باید از خودش هم پرسید.

باهنر همچنین درباره همکاری آینده خود با ناطق‌نوری افزود: هر زمان که وی آمادگی حضور و همکاری داشته باشد، در خدمتشان هستیم.

برخی از اصلاح‌طلبان هم تلاش برای متقاعد کردن ناطق نوری برای حضور در انتخابات مجلس دهم را رد نکرده‌اند اما می‌گویند که وی هنوز تصمیم قطعی در این باره اتخاذ نکرده است، اکنون به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان که می‌دانند نشستن بر کرسی ریاست مجلس برای آنان سخت خواهد بود، درصددند مولفه‌ای معتدل‌تر در این جایگاه قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
عباس
Netherlands
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
۰
۰
آمریكایی ها از اتحاد ایران , چین , روسیه بسیار نگران هستند و میترسند و چیزی كه خیلی جالب است تمام كسانیكه امریكا از آنها ترس دارد متهم به نقض حقوق بشر هستند , دیگ به دیگ میگوید روت سیاه , مطمئن هستم امریكا روزی به فروپاشی خواهد رسید ١٠٠ % الهی امین , یا حق
اسد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
۰
۰
روسیه! با صنعت درجه سه بدرد ایران نمی خورد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها