آن قدر در مورد تبعات و نتایج اسفبار جنگ عراق و افغانستان مطلب گفته و نوشته شده که حال بسیاری نسبت به این موضوع آگاهی کامل دارند. هر باری هم که صحبت از این مقوله تلخ می‌شود، ذهن آدم ناخودآگاه سمت سیاستمداری همچون جورج بوش می‌رود.
کد خبر: ۶۵۰۰۹۱
وقتی بوش دایه مهربان‌تر از مادر می‌شود

یاد آن لحظاتی می‌افتیم که بوش و بلر به‌همراه برخی دیگر از هم‌پیمانان خود پایشان را در یک کفش کرده بودند که لشکرکشی به عراق و افغانستان برای ریشه کردن تروریسم واجب و ضروری است.

طی آن سال‌ها کمتر کسی در کاخ سفید به نصایح دیگران در مورد تبعات آینده این بلای خانمانسوز فکر‌می‌کرد.

حالا که غبار آن جنگ‌ها تاحدودی فرونشسته، کسانی همچون بوش به یاد آدم‌هایی افتاده‌اند که این جنگ مستقیم یا غیرمستقیم زندگی آنها را تحت‌تاثیر قرار داد.

ماجرا از این قرار است که بوش در نظر دارد با راه‌اندازی موسسه‌ای به افرادی که در این دو جنگ مجروح شده یا به دلیل حضور در این دو کشور گرفتار مشکلات روحی شده‌اند، کمک کند.

آن‌طور که منابع خبری همچون مهر گفته‌اند، بوش در مصاحبه با شبکه‌ ای.‌بی.‌سی نیوز با بیان این خبر اظهار کرد که کمک کردن به مجروحان جنگ، وظیفه است.

در واقع موسسه‌ای که بوش به آن اشاره می‌کند، قرار است زیرمجموعه‌ای از موسسه‌ای باشد که وی سال 2009 در شهر دالاس تاسیس کرد.

در این میان وقتی به آمار مجروحان و آسیب‌دیدگان این دو جنگ نگاه می‌کنیم، تا حدودی به تبعات تلخ آن پی می‌بریم.

بنا به اطلاع منابع رسمی، در جریان این دو جنگ بیش از 50هزار نفر از نظامیان آمریکایی و دیگر نیروهای ائتلاف زخمی شده‌اند.

بر این اساس، چندی قبل وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد فقط در سال 2010 میلادی، 343 نظامی، اقدام به خودکشی یا قتل اعضای خانواده خود کرده‌اند.

این رقم در مقایسه با 69 مورد خودکشی سال 2009 میلادی، از افزایش 500 درصدی حکایت دارد. روان‌شناسان معتقدند کهنه‌سربازان، یعنی کسانی که قبلا در جنگ حضور داشته‌اند، دو برابر بیشتر از کسانی که اکنون در حال خدمت هستند، به خودکشی فکر می‌کنند.

حسین خلیلی - گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها