روایت بحران آبی کشور از زبان وزیر نیرو

آب سدها کمتر از یک چهارم شد

وزیر نیرو با اعلام اینکه کشور اکنون از مرحله بحران آبی هم عبور کرده و به تنش آبی رسیده است، گفت: سدهایی که برای ذخیره 130 میلیون مترمکعب آب ساخته شده بودند، بیش از 30 میلیون مترمکعب آب ندارند و وضعیت نگران کننده ای وجود دارد.
کد خبر: ۶۴۷۴۳۳
آب سدها کمتر از یک چهارم شد

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حمید چیت چیان امروز (سه شنبه) در آیین گشایش پنجمین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران، گفت: اگر کشوری بین 20 تا 40 درصد از منابع آب تجدیدشونده اش را مصرف کند، در شرایط استفاده پایدار از منابع آب و اگر بین 40 تا 60 درصد مصرف کند، در مرحله بحرانی منابع آب قرار دارد.

وی افزود: در زمان کنونی از 120 میلیارد مترمکعب آب تجدیدشونده کشور، سالانه 96 میلیارد مترمکعب استفاده می شود که 80 درصد از منابع تجدیدشونده کشور است و کشور اکنون از مرحله بحران آبی نیز عبور کرده است.

چیت چیان تصریح کرد: مسایل تغییر اقلیم، تخریب محیط زیست، فقر، بیماری و... مسایل مهم و به هم گره خورده و پیچیده ای است که زندگی انسان را بر روی کره زمین درمعرض مخاطره قرار داده است.

وی افزود: باید در موضوع آب حساب ویژه و فکر ویژه ای باز کرد و گرنه با ادامه روند کنونی نگرانی ها پابرجا می ماند.

وزیر نیرو با بیان اینکه کشور در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: در حالی که در گذشته متوسط بارش های کشور در سال 250 میلیمتر بود، در طی یک دهه گذشته متوسط بارش های کشور به 242 میلیمتر رسیده است.

وی افزود: منابع آب تجدیدشونده کشور از 130 میلیارد مترمکعب به 120 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است و این امر در آینده نیز تشدید می شود.

چیت چیان با بیان اینکه در ابتدای انقلاب به ازای هر نفر چهار هزار مترمکعب آب تجدیدشونده داشتیم، افزود: این میزان اکنون به کمتر از هزار و 600 مترمکعب کاهش یافته و کشور در معرض تنش آبی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی حتی در مناطق پرآب نیز وخیم است، اظهار کرد: در تبریز میزان سرانه آب کمتر از 600 مترمکعب به ازای هر نفر است که نشان از بحران آبی در کشور دارد.

وزیر نیرو گفت: وضعیت کنونی دریاچه ارومیه در بیشتر دریاچه ها و تالاب های کشور وجود دارد و در زمان کنونی میزان بیلان منفی مجموعه دشت های کشور، افزون بر 11 میلیارد مترمکعب است و میزان تجمعی برداشت از ذخیره های استاتیک منابع آب زیرزمینی به 100 میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی افزود: اکنون 298 دشت مطالعاتی کشور دچار بیلان منفی در آب های زیرزمینی است و با شرایطی مشابه دریاچه ارومیه مواجه هستیم.

چیت چیان اظهار کرد: میزان رواناب رودخانه های کشور به کمتر از 46 درصد در چند سال اخیر رسیده است و در کمتر از یک دهه میزان رواناب های کشور نصف شده است.

به گفته وی، سدهایی که برای ذخیره 130 میلیون مترمکعب آب ساخته شده بودند، هیچگاه بیش از 30 میلیون مترمکعب آب نداشته اند و وضعیت نگران کننده ای وجود دارد.

چیت چیان با بیان اینکه 92 درصد از مجموعه مصارف آب (88 میلیارد مترمکعب در سال) در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: به ازای هر مترمکعب آب در کشور 0.9 کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می شود اما در جهان به ازای هر مترمکعب آب دو تا 2.5 کیلوگرم محصول تولید می شود.

وی افزود: 40 درصد از مواد غذایی کشور از خارج وارد می شود و اگر بخواهیم سند چشم انداز محقق شود و خودکفا شویم و بازده آبیاری را به متوسط جهانی برسانیم، باید 250 میلیارد مترمکعب آب داشته باشیم.

چیت چیان مدیریت یکپارچه حوضه های آبریز، افزایش بازده آب در بخش کشاورزی، بازچرخانی آب، تامین آب صنعت از پساب فاضلاب شهری و آب دریا، استفاده از آب های غیر متعارف، بازچرخانی چندباره آب، کاهش هدررفت در شبکه های انتقال و توزیع و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز را ازجمله راهکارهای مهم برای عبور از چالش کم آبی عنوان کرد.

وزیر نیرو از همه استادان، دانشجویان و صنعتگران دعوت کرد تا با تلاش و همفکری در موضوع مدیریت منابع آب، از مسایل و چالش های پیش روی بخش آب عبور کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها