روایت بحران آبی کشور از زبان وزیر نیرو

آب سدها کمتر از یک چهارم شد

با وجود بارش‌های خوب صورت گرفته در برخی استان‌های شمالی و غربی، مسئولان وزارت نیرو همچنان به‌مردم هشدار می‌دهند که به بارندگی‌های انجام شده دلخوش نکنند، زیرا کشور در بدترین سال بارندگی قرار دارد و دخل و خرج آبی در کشور مناسب نیست.
کد خبر: ۶۴۷۳۰۷
به بارش‌ها دلخوش نشویم

بر اساس گفته‌ها، حجم کنونی آب موجود در سدهای ایران معادل 41 درصد مجموع ظرفیت ذخیره آنها گزارش شده است که چنین میزانی نشان از ذخایر پایین سد‌ها دارد.

از آنجا که ایران در منطقه خشک واقع شده، استفاده بهینه از قطره قطره بارش‌ها و آب‌های ورودی به کشور بسیار ضروری است و مشارکت همه مردم را در بخش‌های مختلف برای استفاده بهینه از این مایه حیات می‌طلبد، این در حالی است که در سال‌های گذشته به دلیل نبود مدیریت مناسب و سرمایه‌گذاری‌های لازم، بسیاری از این منابع هدر رفته است و با برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی در قالب چاه‌های زده شده، هم اکنون اعلام می‌شود که 300 دشت کشور با خطر فرونشست روبه‌روست.

براساس آمارهای رسمی اعلام شده 92 درصد از آب کشور در بخش کشاورزی، حدود شش درصد در بخش شرب و باقی در بخش صنعت به مصرف می‌رسد.

اگر این آمار دقیق باشد با توجه به راندمان آبیاری در کشور که کمتر از 35 درصد است، نشان از آن دارد که 65 درصد از منابع آب در بخش کشاورزی تلف‌می‌شود، اما بخشی از این هدررفت به دلیل استفاده از روش‌های سنتی آبیاری روی زمین‌های کشاورزی اتفاق می‌افتد، اما بخش اعظمی از این آب به دلیل استاندارد نبودن کانال‌ها و مسیرهای انتقال تبخیر شده یا به عمق زمین فرو می‌رود که رسیدگی به این موضوع جزو وظایف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیروست تا با سرمایه‌گذاری و گسترش سیستم‌های آبیاری تحت فشار، راندمان آبیاری در کشور را افزایش و از هدردهی آب جلوگیری کنند.

نباید از یاد برد که صدور بی‌رویه مجوز احداث چاه در سال‌های گذشته باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک شدن آنها شده و به نوعی منابع تجدیدپذیر به‌غیر‌تجدیدپذیر تبدیل شده است. کارشناسان بخش کشاورزی پیش‌بینی می‌کنند، اگر وضع کنونی اصلاح نشود تا سه دهه دیگر همه کشور تبدیل به کویر خواهد شد.

سیما رادمنش -‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها