تکذیب خبر افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی از سوی بانک مرکزی در حالی صورت گرفته که مشاهدات عینی در شعب بیشتر بانک‌های کشور حاکی از افزایش این نرخ به حداقل 26 درصد است.
کد خبر: ۶۴۶۹۱۵
تکذیب‌ها واقعیت را تکذیب نمی‌کند

به گفته بانک‌ها، نرخ سود عقود مبادله‌ای از 15 به 20درصد و نرخ سود عقود مشارکتی از 23 به 26 درصد رسیده است بنابراین دریافتن این که نرخ جدید سود تسهیلات چقدر است، کار دشواری نیست و با یک مراجعه ساده به هر شعبه بانکی، می‌توان به این واقعیت پی‌برد.

همچنین یک عضو ناظر شورای پول و اعتبار هم خواسته یا ناخواسته و هماهنگ شده یا هماهنگ‌ نشده، خبر از مصوبه شورای پول و اعتبار در این باره داده و اذعان کرده که بانک مرکزی شاید به دلایلی صلاح ندانسته این مصوبه را علنی کند.

با وجود تمام این شواهد، باز هم بانک مرکزی بر تکذیب هرگونه افزایش نرخ سود تسهیلات اصرار دارد اما آیا واقعا می‌توان واقعیت را تکذیب کرد؟ مردم در برخورد با این ادبیات متناقض چه واکنشی از خود نشان می‌دهند؟ آیا بانک مرکزی به عنوان شیخ‌الرئیس بانک‌های کشور و برادر بزرگ‌تر آنها، اهمیت لغت اعتماد و نقش آن را در سیستم بانکی درک کرده است؟ اگر این درک وجود داشته باشد، که حتما وجود دارد باید از بانک مرکزی خواست در برابر مردم صادق باشد؛ آن هم صداقتی که تفاوت میان اظهارات رسمی و آنچه مردم در بانک‌ها می‌بینند، وجود نداشته باشد بنابراین صحیح این است که حتی اگر واقعا بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار توافق غیررسمی یا مصوبه در سایه‌ای برای چراغ سبز نشان دادن به بانک‌ها برای افزایش نرخ سود تسهیلات نداشته‌اند، بازرسان خود را به شعب بانک‌ها گسیل داشته و ریشه افزایش‌های اخیر را بررسی و به مردم گزارش کنند؛ یعنی دقیقا همان کاری را که خبرنگاران در روزهای اخیر کرده‌اند.

حال اگر نتیجه این بررسی‌ها نشان داد تمام یا برخی از بانک‌ها تخلف کرده و به طور خودسرانه اقدام به افزایش نرخ سود تسهیلات کرده‌اند، برخورد با آنها و گزارش اقدامات، اعتماد افکار عمومی به بانک مرکزی را صدچندان کرده و آنان درخواهند یافت که با سیستمی حساس، چابک و پاسخگو مواجهند که در برابر حقوق مردم و اقدامات غیرقانونی کوتاه نمی‌آید. اما در خلأ این اقدام، اکنون مردم تفاوتی آشکار میان آنچه در شعب بانکی می‌بینند با اظهارنظر رسمی بانک مرکزی را شاهد هستند که شائبه توافق‌های پشت‌پرده و سکوتی معنی‌دار را به ذهن متبادر می‌کند.

بهمن موسوی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها