معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خبر داد:

کاهش میزان باروری در ایران

مدیر کل آمار سازمان ثبت احوال، جمعیت کشور را 77 میلیون و 300 هزار نفر اعلام کرد و گفت، با این جمعیت، یک درصد جمعیت هفت میلیاردی دنیا را تشکیل می دهیم و هجدهمین کشور به لحاظ جمعیتی هستیم.
کد خبر: ۶۴۶۵۶۳
جمعیت ایران؛ بیش از 77 میلیون نفر

به گزارش جام جم آنلاین ، علی اکبر محزون امروز در برنامه «روز از نو» افزود: سالانه یک میلیون و 400 هزار ولادت در کشور ثبت می شود و در مقابل حدود 400 هزار فوت به ثبت می رسد.

وی ادامه داد: همچنین به لحاظ جنسیتی، حدود 51 درصد جمعیت را آقایان و حدود 49 درصد را خانم ها تشکیل می دهند و از لحاظ ترکیب جمعیتی 24 درصد زیر 15 سال، 32 درصد بین 29 تا 15 و حدود 39 درصد بین60 تا 30 و حدود 5/7 درصد بالای 60 سال هستند و اکنون جمعیت کشور، جمعیت جوان رو به میانسالی است.

به گفته مدیر کل آمار سازمان ثبت احوال، آنچه در مورد ایران چالش برانگیز شده، فقدان تعادل و جایگزین نشدن جمعیت است و ورودی جمعیت به زیر سطح جانشینی رسیده است.

وی ادامه داد: اکنون تعداد فرزندان در خانواده ها به حدود 1/7 فرزند رسیده و اگر این روند ادامه یابد بتدریج جمعیت سالمند افزایش و جمعیت جوان کشور کاهش خواهد داشت.

به گفته محزون، اکنون حدود 21 میلیون خانواده در کشور داریم که حدود 14/5 درصد از کل خانواده ها بدون فرزند و 19 درصد تک فرزند هستند یعنی حدود 33 درصد یعنی حدود یک سوم خانواده ها، حداکثر یک فرزند دارند و این آمار خود به نوعی تهدید جمعیتی است، در حالیکه قبل از دهه 50 بیش از 80 درصد خانواده ها حداقل سه فرزند داشتند.

وی افزود: تغییر سبک زندگی، افزایش شهرنشینی و از همه مهمتر افزایش سن ازدواج مهمترین دلایل تغییرات جمعیتی است که باید دولت ها وارد شوند و با اقدامات حمایتی در راستای اصلاح آمار جمعیتی اقدام کنند، در غیر این صورت با روند کنونی ابتدا رشد جمعیتی متوقف و سپس رشد منفی جمعیت، در کنار افزایش جمعیت سالمند خواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها