در حالی که آخرین فشارهای نمایندگان جنگ‌طلب آمریکایی در کنگره آمریکا با مواضع سخت کاخ سفید و انتقاد شدید تحلیلگران سیاست خارجی آمریکا روبه‌رو شد، اکنون این نمایندگان در پی آن هستند که با تحت فشار گذاردن کاخ سفید، باراک اوباما را مجبور به افشای متن توافق‌نامه ژنو کنند.
کد خبر: ۶۴۶۲۰۶
درخواست از اوباما در باره ایران

به گزارش «تابناک»، الینا روز سناتور جمهوری‌خواه طی نامه‌ای به باراک اوباما از وی خواسته است که متن توافق‌نامه ژنو با ایران را منتشر سازد.

وی که ریاست میز ایران و خاورمیانه در کمیته سیاست خارجی سنا را بر عهده دارد، در این نامه اشاره کرد‌ که سنای آمریکا و نمایندگان هیچ راهی ‌برای قضاوت در‌ چگونگی پیاده شدن مفاد توافق‌نامه جز منتشر شدن متن آن پیش روی ندارند.

در این نامه خطاب به اوباما آمده است: واقعیت این است که شما تنها بخشی از واقعیات موجود در توافق‌نامه را برای عموم مردم آمریکا بازگو کرده‌اید، در حالی که الباقی آن در لفافه و سری مانده است. از زمانی که فاز اجرایی توافق‌نامه آغاز شده، می‌بینیم که دولت ایران خبر می‌دهد ‌سانتریفیوژهایی تولید کرده‌که پانزده برابر سریع‌تر از نمونه‌های کنونی تحت اختیار این کشور است و همچنین مدعی است که دو مدل موشک دوربرد را با موفقیت آزمایش کرده است.

چشم انداز توافق هسته ای

رادیو فردا به نقل ازخبرگزاری رویترز در گزارشی درباره گفتگوهای هفته آینده ایران با گروه پنج به اضافه یک بر هدف کشورهای غربی برای تلاش به پایان دادن کشمکش های اتمی و استقرار روابط عادی سیاسی و بازرگانی با تهران تاکید کرده است.

رویترز اضافه کرده است که نااطمینانی به یکدیگر و شکاف بین غرب و جمهوری اسلامی که طی سال ها ریشه دوانده است می تواند موجب شکست گفتگوها و آغاز جنگ دیگری در خاورمیانه شود.

گزارشگر رادیو فردا می گوید: اوباما رئیس جمهوری آمریکا شانس موفقیت در رسیدن به یک توافق همه جانبه اتمی با جمهوری اسلامی ایران را پنجاه درصد نامیده است ولی به گزارش رویترز مقام های هر دو طرف یعنی ایران و قدرت های غربی می گویند که اراده سیاسی برای رسیدن به یک مصالحه تاریخی وجود دارد مصالحه ای که پیامدهای گسترده در عرصه های جغرافیای سیاسی و فرصت های اقتصادی خواهد داشت ایران دارای یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان است و جمعیتی در حدود هشتاد میلیون نفر دارد که بازار بالقوه ای برای بازرگانی است.

رویترز می گوید که دولت های غربی ظاهراً فکر توقف کامل بخش های بحث انگیز برنامه هسته ای ایران را که از حدود هشت سال پیش در قطعنامه های متعدد شورای امنیت نیز مندرج شده است کنار گذاشته اند و دیپلمات ها در گفتگوهای خصوصی تصدیق می کنند که برنامه اتمی در ایران آنچنان گسترش یافته است که پذیرش برچیدن اندکی از غنی سازی نیز برای آنها برد محسوب می شود.

مردخاکستری اصلاحات و انتخابات آتی مجلس

گزارش رویکرد مردم به اصلاح طلبان برای انتخابات آتی مجلس به مرد خاکستری اصلاحات ارائه شد.

به گزارش جهان، در گزارشی که برای موسوی خوئینی که از وی به عنوان مرد خاکستری اصلاحات یاد می شود از آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان در پایتخت، کلانشهرها، شهرستان‌ها و مناطق روستایی تهیه شده، آمده است: "در صورت ادامه روند کنونی، وضع اصلاح‌طلبان به جز پایتخت و برخی کلانشهرها که تا حدودی مساعد است، این جریان از کمترین شانس ممکن در شهرها و شهرستان‌ها برای انتخابات مجلس برخوردار است.

اعتراض فاطمه هاشمی به رای دادگاه

وکیل‌مدافع فاطمه هاشمی از ارایه لایحه اعتراضی خود نسبت به رای صادره برای موکلش خبر داد.

سیدوحید ابوالمعالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که در آخرین روز مهلت 20 روزه قانونی با احتساب ایام تعطیل، لایحه اعتراضی خود نسبت به رای صادره علیه موکلم را تقدیم دادگاه کردیم، گفت: این لایحه با محورهایی همچون عدم صلاحیت دادگاه انقلاب برای رسیدگی، مخالفت رای صادره با روح قانون اساسی و حقوق بنیادین بشر، جرم نبودن نصیحت و انتقاد و توصیه به تحمل و پذیرش و استقبال از نصیحت و انتقاد به‌ عنوان بارزترین نمود و راهکار مشارکت سیاسی وفق قانون اساسی و موضوعات شرعیه تهیه شد.

وی افزود: از دیگر محورهای این لایحه نقض اصل برابری و مساوات افراد در برابر قانون، نقض آزادی بیان حتی در ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین سطوح آن، هشدار به این موضوع که صدور این گونه آرا می تواند بستر قانون‌گریزی و تفسیر به رای و تفسیر موسع و سلیقه‌ای در دستگاه قضا و حقوق کیفری را فراهم کند، است.

رضا ضراب آزاد می شود

معاون حزب جمهوریخواه خلق بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور گفت: رضا ضراب تاجر ایرانی تبعه ترکیه که به اتهام فساد مالی و ارتشا از نزدیک به دو ماه پیش در زندان به سر می برد، روز 25 فوریه ( 6 اسفند ) از زندان آزاد خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری حزب جمهوری خواه خلق، گورسل تکین پس از آزادی هشت نفر از متهمان به فساد مالی و ارتشا از جمله مدیرعامل سابق « هالک بانک» ترکیه در روز گذشته این مطلب را بیان کرد.

نماینده مجلس ملی ترکیه افزود: اگر دولت آنکارا احترامی به 76 میلیون مردم ترکیه می گذارد تصاویر ویدیوئی افرادی که به دفتر کار ضراب رفت و آمد می کردند را منتشر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها