سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت بر امنیت غذایی مردم توجه ویژه‌ای دارد از خروج اقتصاد ایران از رکود در سال 93 خبر داد.
کد خبر: ۶۴۵۳۳۶
خروج اقتصاد ایران از رکود در سال ۹۳

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، امروز پس از جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با تقدیر از حضور حماسی مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفت: حماسه 22 بهمن جایگاه قوی‌تر برای خدمتگزاران در مذاکرات هسته‌ای فراهم کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر سفر رئیس‌ جمهور به اجلاس اقتصادی داووس و اینکه این سفر منجر به انعقاد قراردادی با کشورهای دیگر شده است یا خیر، گفت: برای انعقاد هر قرارداد مقدمات و تمهیداتی باید ایجاد شود و حضور چشمگیر سرمایه‌گذاران خارجی در داووس و ملاقات با رئیس‌جمهور گام‌های نخستین این توافقات است و این اراده شکل گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به مذاکراتی که در داخل کشور و در پی سفر هیأت‌های تجاری خارجی صورت گرفته امیدواریم در آینده شاهد انعقاد قراردادهایی در حوزه اقتصادی باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره جزئیات دستور رئیس‌جمهور درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی به معاون اول و نتیجه این دستور اظهار داشت: در نامه رئیس‌جمهور مهلت زمانی مشخص شده بود که از سوی معاون اول رعایت شد و مطالبی که باید در خصوص آن اظهار می‌شد به آقای روحانی تقدیم شده است.

وی تصریح کرد: اقداماتی باید در ادامه صورت بگیرد که در حال انجام است و به زودی گزارش کاملی از این دستور‌العمل را به شما ارائه خواهم کرد.

نوبخت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و احتمال ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس در این مورد تصریح کرد: هم اکنون دولت و نمایندگان مجلس درباره اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی مصمم هستند و در سایه این وفاق می‌توان کار را بهتر پیش برد.

وی ادامه داد: تا هفته آینده که مهلت ارسال نظر شورای نگهبان پایان می‌یابد خوشبین هستیم که بتوانیم مصوبه تبصره 21 را با اصلاحاتی احیاء کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا هیأت دولت از بازداشت چند نفر در راهپیمایی 22 بهمن اطلاع دارد یا خیر اظهار داشت: گزارش مشخصی مبنی بر دستگیری افراد در هیأت دولت مطرح نشده اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد و در 35 سال گذشته نیز وجود داشت، انسجام ملی و بهره‌گیری از رهبری هوشمندانه انقلاب بوده است.

نوبخت اضافه کرد: این دو از دلایل موفق بودن انقلاب به رغم فشارهای بدخواهان بود البته یکپارچگی به این معنا نیست که علایق مختلف در جامعه حضور نداشته باشند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان یک واقعیت در کشور هستند، تصریح کرد: آقای روحانی از همه جریان‌های مختلف در کشور دعوت کردند و می‌توان هر کدام از این تنوع‌های فکری وجود داشته باشد ولی حول محور خدمت‌رسانی به مردم مشارکت کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: تلاش قوه مجریه این است که از همه سلایق سیاسی با رعایت وجه شایستگی استفاده کند؛ البته این به معنای کنار گذاشتن علاقه و سلیقه سیاسی افراد نیست و همین داشتن سلیقه متنوع و همکاری در راستای خدمت‌رسانی همان وحدتی است که آقای روحانی به دنبال آن است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه افزایش نرخ سود اوراق مشارکت که از سوی دولت انجام شده دارای نواقص و اشکالاتی است و جزو روش‌های سنتی و قدیمی محسوب می‌شود، گفت: باید قبول کنیم برای مهار تورم باید علل آن را شناسایی کنیم. دولت نیز از همه سیاست‌های علمی و پولی برای مهار تورم استفاده می‌کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی ریشه در نظریه‌های علمی دارد، به اقدامات 6 ماه گذشته دولت در زمینه مهار تورم اشاره کرد و افزود: مرکز آمار و بانک مرکزی با تفاوت بسیار کمی بر مهار نرخ تورم نقطه به نقطه از سوی دولت گواهی می‌دهد و این نشان می‌دهد که سیاست‌های ما موفق بوده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: البته این به آن معنا نیست که ما از افزایش قیمت‌ها بی‌خبر باشیم ولی در اینجا از نرخ رشد قیمت‌ها حرف می‌زنیم.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به دلیل عرضه اوراق مشارکت از سوی دولت گفت: یکی از منابع تأمین بودجه دولت از راه واگذاری دارایی‌های مالی است که انتشار اوراق مشارکت یکی از آنها بوده و جزو قانون است.

وی با بیان اینکه سال انتشار اوراق مشارکت در سال 93 از سال 92 کمتر بوده اظهار داشت: درست است که این اوراق به فروش نرفت ولی بسیاری از پیمانکاران پذیرفتند که این اوراق را با بدهی‌های خود تهاتر کنند و هزار میلیارد تومان به همین روش پرداخت شد و در مجموع تاکنون دو هزار میلیارد تومان اوراق ارائه شده است.

نوبخت همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود برخی اقلام در سبد کالا ارائه نمی‌شود، تصریح کرد: آقای ربیعی وزیر محترم کار، تعاون و رفاه اجتماعی در یک همکاری مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت، کار را انجام می‌دهند و در گزارش ارائه شده از سوی ایشان به دولت کم شدن اقلام سبد کالا تأیید نمی‌شود.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اظهار داشت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از طریق سازمان تأمین اجتماعی این موضوع را مد نظر قرار داده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب استاندار خراسان رضوی، ارائه خبر انتخاب استاندار را به جلسات آینده موکول کرد و گفت: این استان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و وزارت کشور در حال بررسی و اقدام است.

نوبخت با تأکید بر اینکه در سفر به برخی از 30 استان دیگر نمایندگان و مسئولین استان حسن انتخاب استاندار از سوی وزارت کشور را تأیید می‌کردند، افزود: امیدوارم در خراسان رضوی نیز به گونه‌ای عمل شود همه از این انتخاب راضی باشند.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره شایعه جابجایی نعمت‌زاده با نهاوندیان و تغییرات در دولت تصریح کرد: این شایعه به هیچ وجه صحت ندارد.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره ارز مورد نیاز دانشجویان خارج کشور و مشکلات پیش آمده برای آنان گفت: گزارش جدیدی از سوی وزارت علوم و وزارت بهداشت در این زمینه در دولت نداشتیم اما دولت مصمم است که این تسهیلات را برای دانشجویان خارج کشور فراهم کند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره مرزبانان گروگان گرفته شده از سوی اشرار و اقدامات دولت در این زمینه گفت: برای دولت تأمین سلامت و امنیت تمامی آحاد مردم ایران به ویژه مرزبانان دارای اهمیت است و از این جهت از جنبه‌های مختلف اقدامات مؤثر در حال انجام است که نتیجه آن را به زودی گزارش می‌دهیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سبد دوم کالایی دولت که وعده داده شده بود کی ارائه می‌شود، اظهار داشت: ابتدا اجازه دهید موضوعات سبد اول رفع و رجوع شود و سپس به سراغ سبد دوم برویم.

نوبخت با تأکید بر اینکه اگر مشکلی در راه توزیع سبد کالا رخ دهد آن را حل می‌کنیم، ادامه داد: هنوز هم معتقدیم این تصمیم یک اقدام درست بود و پرداخت سبد کالایی به مردم هنوز هم مورد توجه است.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات برخی علما در انتقاد به دولت و ارتباط آن با اظهارات رئیس‌جمهور در جمع دانشگاهیان تصریح کرد: صحبت‌های آقای روحانی در یک محیط دانشگاهی مطرح شد و ایشان به هیچ وجه نگفتند که منتقدین دولت کم سوادند بلکه از جامعه دانشگاهی دعوت کردند که به جای ارائه پراکنده نظرات به صورت کتبی، سخن بگویند که این دعوت بسیار سنجیده بود.

سخنگوی دولت افزود: آقای روحانی تأکید کردند که دانشگاهیان سخن بگویند چون اگر آنها سکوت کنند افراد کم‌سوادتر که ممکن است شأن دانشگاه را دچار خدشه نموده و به تشنج بکشانند.

وی با اشاره به مصاحبه تلویزیونی روحانی و تأکید رئیس‌جمهور بر نقدپذیری دولت اظهار داشت: هر جا که اشکالی در روش وجود داشته باشد آقای روحانی از مردم عذرخواهی کرده در حالی که بیش از هزار میلیارد تومان برای توجه به سفره مردم صرف شده است.

نوبخت با بیان اینکه خانواده‌هایی که از سبد کالا استفاده کرده‌اند رضایتمندی کاملی از این سبد دارند، تصریح کرد: به دفعات گفته‌ایم که بانک اطلاعاتی موجود برای برخی تصمیمات کافی و دقیق نیست.

نوبخت اظهار داشت: دولت راستگویان خود را به راستگویی با مردم موظف می‌دارد.

در ابتدای این نشست سخنگوی دولت در گزارشی از جلسه هیأت دولت گفت: در این جلسه گزارشی از حضور گسترده و معنی‌دار مردم در شهرهای مختلف در راهپیمایی 22 بهمن ارائه شد و هیأت دولت و رئیس‌جمهور به دلیل حضور حماسی مردم در روز 22 بهمن مراتب قدردانی و تشکر خود را از مردم اعلام کردند.

وی حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن را موجب قوی‌تر شدن جایگاه خدمتگزاران و نمایندگان مذاکره‌کننده کشورمان دانست و افزود: امیدواریم این مسیر به صورت عزتمندانه‌ای طی شود.

نوبخت در ادامه با اشاره به توجه ویژه دولت در تحقق حماسه اقتصادی تصریح کرد: هیأت وزیران بر فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری و آماده کردن کشور برای جهش اقتصادی تأکید کرده است؛ به ویژه به دلیل خارج شدن کشور از رکود در سال 93 و ایجاد رشد مثبت اقتصادی مورد تأیید مراجع بین‌‌المللی، این موضوع دارای اهمیت است.

وی موضوع امنیت غذایی و توجه به سفره مردم را از موضوعات دیگر مطرح شده در هیأت دولت عنوان کرد خاطر نشان کرد: توجه به سفره مردم به عنوان یک سیاست غیر قابل تغییر در اقدامات اقتصادی دولت خواهد بود و به شکل های مختلف نسبت به امنیت غذایی مردم توجه می‌شود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها