حاشیه جشنواره فیلم فجر

این حرکت برازنده نیست

حاشیه جشنواره فیلم فجر

انتظارات برآورده نشده

سی و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی به نیمه دوم پاگذاشته و به روزهای پایانی خود رسیده است که توقع و انتظار تماشاگران آنچنان که باید برآورده نشد. این ناکامی نسبی از آنجا ناشی می‌شود که پیش از شروع جشنواره و با توجه به حضور گسترده چهره‌های سرشناس فیلمسازی، خیلی‌ها امیدوار بودند فیلم‌های درخشانی در این دوره ببینند، ولی امان از دل غافل.
کد خبر: ۶۴۳۹۵۴
انتظارات برآورده نشده

اینجاست که آدم با خودش می‌گوید درست است که ممنوع‌الکار شدن هیچ هنرمندی شایسته نیست، اما باور بفرمایید گاهی مرخصی و استراحت اجباری برای بعضی از چهره‌ها الزامی است و آنها احتیاج به سفری دارند برای بازیابی خود و قدری تمرکز بیشتر برای ادامه مسیر فیلمسازی‌شان! این کار هم به‌نفع تماشاگران است و هم به سود خود آن فیلمسازان و آبروی باارزششان.

پس از نمایش ناامیدکننده برخی فیلم​های کارگردانان بنام، شاهد واکنش های احساسی حاضران در کاخ جشنواره بودیم. بینندگانی که قاعدتا اکثریت آنها را باید نمایندگان رسانه ها ، خبرنگاران و منتقدان تشکیل دهند.

واکنش​هایی که برای چندمین بار با نمایش فیلم «پنجاه قدم آخر» کیومرث پور احمد شاهد آن بودیم. (که در فرصتی دیگر به آن می پردازیم) اتفاقی که پنجشنبه شب در جشنواره رخ داد و تماشاگرانی که تا نیمه‌های فیلم ارتباط خیلی خوبی با آن برقرار کرده بودند، به یکباره با تغییر لحن و مسیر فیلم، واکنش‌های اعتراضی‌شان را با دست زدن و خندیدن به سمع و نظر پوراحمد و عوامل دیگر فیلم که در سالن حاضر بودند، رساندند.

این وضع موجب دلخوری کارگردان «قصه‌های مجید» شد و او در ابتدای نشست خبری فیلم از خبرنگاران پرسید چرا به فیلم او و برخی از صحنه‌ها خندیده‌اند؟ امیر پوریا، مجری منتقد جلسه هم به نمایندگی از خبرنگاران، علت این واکنش را برخی از صحنه‌های فیلم و زیرنویس نداشتن دیالوگ‌ های کردی طناز طباطبایی بیان کرد.

پوراحمد البته برخلاف بسیاری از بزرگان که اصلا به ضعف فیلم‌های خود اعتقادی ندارند، شهامت به خرج داد و گفت فیلم من همین است و اگر خوشایند برخی تماشاگران نبوده از آنها عذرخواهی می‌کنم.

اما گل سرسبد روز ششم جشنواره، شاهکار کوچک و درخشان «چند مترمکعب عشق» نخستین ساخته بلند و سینمایی جمشید محمودی بود که با قصه بی‌لکنت و عاشقانه و تصاویری مسحورکننده تماشاگران را به وجد آورد و آنها برای دقایقی عوامل اثر را تشویق کردند.

پنجشنبه شب به دلیل نمایش فیلم «معراجی‌ها» برج میلاد شلوغ‌ترین روز جشنواره امسال را تجربه کرد و در میان تماشاگران می‌شد چهره‌هایی را دید که تاکنون و در ایام برگزاری این رویداد، قدم به کاخ جشنواره نگذاشته بودند.

جدا از برخی دوستداران ده‌نمکی، حسام‌الدین آشنا مشاور ارشد رئیس‌جمهور، جمعی از اعضای شورای شهر و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره هم برای تماشای این فیلم به میلاد آمده بودند.

«معراجی‌ها» با ساعتی تاخیر و حدود ساعت یک بامداد شروع شد و نمایش آن مثل دیگر آثار کارگردانش با حاشیه‌هایی هم همراه بود.

روز گذشته هم یکی از روزهای شلوغ جشنواره بود و نمایش فیلم‌هایی چون ردکارپت، امروز، پنج ستاره و خانه‌ای کنار ابرها و حضور چهره‌هایی چون رضا عطاران، پرویز پرستویی، شهاب حسینی، حامد کمیلی، هدایت هاشمی، نگار عابدی، همایون ارشادی، شیرین بینا، بهنوش بختیاری، سحر قریشی و بهناز جعفری بسیاری از اهالی سینما و منتقدان را به کاخ جشنواره کشاند.

علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها