آسیب شناسی سبد کالا در گفت‌وگو با یک جامعه شناس

ماجرا پای همه مردم ایران نوشته شد

به خاطر توزیع نامناسب سبد کالا صورت گرفت

عذر​خواهی رئیس جمهور‌ از‌ مردم

رئیس‌جمهور درباره ریشه مشکلات به‌وجود آمده در توزیع سبد کالا، بیان کرد: ما نه یک سیستم مالیاتی کامل داریم که ثروتمندان مشخص باشند و نه یک سیستم جامع تامین اجتماعی که وضع مالی فقرا مشخص شود و خیلی مشکلات به همین دلیل است و ممکن است در ادامه هم برخی که باید سبد کالا بگیرند به آنها تعلق نگیرد. اگر مردم به زحمت افتادند من به عنوان رئیس‌جمهور از مردم عذرخواهی می‌کنم.
کد خبر: ۶۴۳۴۱۸
عذر​خواهی رئیس جمهور‌ از‌ مردم

رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی بــا مردم درباره موضـــوعات مهم روز صحبت کرد.

حسن روحانی در آغاز سخنان خود با تبریک ایام دهه فجر، انقلاب اسلامی را یک معجزه بزرگ تاریخی خواند و گفت: عواملی چون آگاهی، وحدت و فداکاری مردم به رهبری امام خمینی باعث پیروزی انقلاب شد. امروز هم اگر همان عوامل در کنار پرچمدار امروز انقلاب یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه داشته باشد ما پیروز صحنه در برابر همه قدرت‌ها خواهیم بود.

وی از ملت ایران خواست که 22 بهمن امسال را متفاوت از سال‌های گذشته برگزار کنند و گرچه هر سال در این تاریخ عظمت خلق کرده‌اند در 22 بهمن امسال برای خلق حماسه بزرگ دیگری به میدان بیایند.رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال محمدکاظم روحانی‌نژاد که به همراه سونیا پوریامین، اجرای این برنامه را به عهده داشت درباره دلیل برگزاری این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: در ایام دهه فجر فرصت مناسبی بود تا گزارش کوتاهی خدمت مردم ارائه شود.

روحانی از مردم استان‌های شمالی از جمله گیلان و مازندران و همچنین برخی استان‌های دیگر از جمله کردستان که به دنبال بارش‌های اخیر دچار مشکلاتی شده‌اند به دلیل صبر و تحملشان قدردانی کرد و افزود: من همچنان از دستگاه‌های اجرایی و ستاد بحران می‌خواهم که به فعالیت‌هایشان ادامه دهند و آماده باشند. وی در همین رابطه از مردم خواست در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که حدود 70 روز از گزارش قبلی‌اش به مردم گذشته ، درباره تحولاتی که در این مدت انجام شده است، صحبت کرد.

رئیس‌جمهور، وحدت و انسجام را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت کشور دانست و گفت: دولت از نقد و انتقاد استقبال می‌کند، اما به شرطی که نقد‌ها دلسوزانه و سازنده باشد.

وی درباره سیاست خارجی هم تصریح کرد: در این عرصه قدم بزرگی برداشته و فضای جدیدی باز شد و امروز شاهد تحول بزرگی در روابط خارجی با همسایگان از یک سو و با قدرت‌های بزرگ جهانی از سوی دیگر هستیم. روحانی افزود: روابط ما با همسایگان، روز به روز بیشتر می‌شود و این روابط برای ما در اولویت است.

رئیس‌جمهور به توافق ژنو اشاره کرد و گفت: ما با حفظ حقوق ملت ایران و با عزت با قدرت‌های بزرگ به توافق رسیدیم و امروز بسیاری از زنجیرهای تحریم که به ناحق، پای ملت ایران بسته شده بود در حال پاره شدن است.

وی اظهار کرد: این اولین موفقیت ملت ایران در تعامل با جهان از موضع حکمت، عزت و مصلحت است و چارچوب کلی سیاست خارجی ما در چارچوبی است که مقام معظم رهبری تعیین می‌فرمایند و اجرا بر عهده دولت است.

روحانی گفت: روابط در دولت بسیار صمیمی است و شایعاتی که منتشر می‌شود، بی‌اساس است و معاون اول و وزیران، همگی فعالند و در حال تلاشند. رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعامل قوا اظهار کرد: امور کشور بدون تعامل و رابطه مناسب میان قوا به جلو نمی‌رود. وی، جلسات مشترک دولت و مجلس را بسیار مهم و ارزشمند خواند و با اشاره به اظهارات اخیرش در جلسه مشترک درباره هدفمندی گفت: ما در بحث یارانه‌ها به وحدت نظر نیاز داریم.

تصمیمات در سفرهای استانی باید فکرشده باشد

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره سفرهای استانی دولت و نحوه انتخاب استان‌ها برای سفر هیات دولت گفت: حضور در استان‌ها مفید است و ما از نزدیک با نظرات مردم مناطق مختلف آشنا می‌شویم.

وی اظهار کرد: تصمیمات اتخاذ شده در سفرهای استانی باید از قبل در مورد آنها فکر شده باشد و فی‌البداهه نباشد و دولت قادر باشد در چهار سالی که فرصت دارد این تصمیمات را عملی کند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت مقید است که از بانک مرکزی، استفاده ابزاری نکند و طوری فعالیت نکند که باعث تورم شود.

وی افزود: در بخش اقتصاد، تلاش‌های داخلی به تنهایی کافی نیست و به تعاملات خارجی هم نیاز داریم.

رئیس‌جمهور با اشاره به حضورش در اجلاس داووس گفت: می‌خواستیم به دنیا بگوییم که طلوع دوباره‌ای در اقتصاد ایران به وجود آمده و امروز می‌بینیم که ترافیکی در سفر هیات‌های سیاسی و اقتصادی به تهران اتفاق افتاده، به طوری که در شش ماه اخیر 117 هیات خارجی به کشورمان آمده است.

روحانی اظهار کرد: ما می‌خواستیم با حضور در داووس، حماسه اقتصادی را در بخش خارجی کلید بزنیم، البته مردم می‌دانند که هم حرکت‌های سیاسی و هم حرکت‌های اقتصادی باید از داخل و از سوی مردم کشورمان انجام شود.

آنچه مهم است، رعایت خط قرمزهاست

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره منتقدان توافق ژنو و اظهارات اخیرش که منتقدان را کم‌سواد خوانده بود، گفت: صحبت من این بود که دانشگاه باید بیشتر فعالیت کند و فقط به نوشتن مقاله و کتاب محدود نشود. وی افزود: مبنای توافق ژنو، برد ـ برد بود و آنچه برای ما مهم است این‌که خط قرمزها را رعایت کنیم و عزت مردم را مد نظر داشته باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: ما قدم بزرگی با توافق ژنو به‌دست‌آوردیم و تلاش‌های دشمنان برای ایران‌هراسی را خنثی کردیم. ما قبل از این‌که به تحریم‌ها ضربه بزنیم به توطئه ایران‌هراسی ضربه زدیم.

روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها هر روز به دلیل فشارهای داخلی‌شان مجبورند مصاحبه کنند و راست و دروغ را به هم ببافند و شعار بدهند اما ما نیازی به این کارها نداریم.

توضیح درباره توزیع سبد کالا

رئیس‌جمهور با اشاره به بررسی‌هایی که درباره اقتصاد خانواده‌ها شد، تصریح کرد: تصمیم گرفته شد به اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمکی شود و این جایگزین یارانه نیست.

وی گفت: البته اشکالاتی بود و من متاثر شدم و تلاش داریم تا مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس‌جمهور درباره ریشه مشکلات به‌وجود آمده در توزیع سبد کالا، بیان کرد: ما نه یک سیستم مالیاتی کامل داریم که ثروتمندان مشخص باشند و نه یک سیستم جامع تامین اجتماعی که وضع مالی فقرا مشخص شود و خیلی مشکلات به همین دلیل است و ممکن است در ادامه هم برخی که باید سبد کالا بگیرند به آنها تعلق نگیرد.

روحانی افزود: اگر مردم به زحمت افتادند من به عنوان رئیس‌جمهور از مردم عذرخواهی می‌کنم. من نقص در این زمینه را می‌پذیرم و نقص‌ها را برطرف می‌کنیم. وی گفت: این دولت، نقص‌ها را می‌پذیرد و عذرخواهی می‌کند و برای رفع آنها گام بر‌می‌دارد، اما نمی‌توان به دلیل این‌که کاری ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو باشد، کل آن را کنار گذاشت.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش مجری درباره مباحث هنری و بخصوص فیلمسازی و صحبت‌های چندی قبل رئیس‌جمهور درباره امیدآفرین بودن آثار هنری و سینمایی گفت: ما نمی‌توانیم به بخش هنر، دستور بدهیم اما مردم می‌توانند بخواهند و خواست مردم، یک اصل است. وی افزود: من در سخنرانی‌ام برای هنرمندان، از آنها درخواست کردم در بخش‌های هنری، خواست مردم را مدنظر قرار دهند و امیدآفرین باشند.

تصمیم نداریم یارانه کسی را قطع کنیم

رئیس‌جمهور در ادامه اظهاراتش درباره بودجه و بررسی آن در مجلس گفت: ما هرچه در مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان تائید شود می‌پذیریم، اما شاکله بودجه نباید از سوی نمایندگان تغییر کند.

وی درباره یارانه هم عنوان کرد: دولت تصمیم ندارد یارانه کسی را قطع کند، البته ممکن است فرمی در اختیار مردم قرار گیرد و پس از تکمیل این فرم‌ها تصمیمی بگیریم.

روحانی به مسائل زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: ما برای حل بخشی از مشکلات این حوزه، نیازمند ساماندهی ناوگان حمل و نقل هستیم.

رئیس‌جمهور با ابراز تاسف از مشکلاتی که در زمستان در زمینه گازرسانی به وجود می‌آیدتاکید کرد: سال آینده با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در حوزه گازرسانی مشکل نخواهیم داشت. وی بخشی از مشکلات حوزه گاز و برق را ناشی از اجرای نادرست هدفمندی یارانه‌ها خواند و گفت: ما سال آینده از بخش برق، پولی برای پرداخت یارانه نقدی بر نمی‌داریم. رئیس‌جمهور در ادامه گفت: این‌که همه به‌صورت مساوی یارانه بگیرند نه معقول است و نه مطابق قانون و ما به دنبال آن هستیم که مشکلات بخش اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها را رفع کنیم.

وی اظهار کرد: شایعاتی که درباره افزایش ناگهانی قیمت حامل‌های انرژی مطرح می‌شود صحت ندارد و شیب افزایش قیمت در این زمینه بسیار ملایم خواهد بود و مردم در گام بعدی اجرای هدفمندی یارانه‌ها دچار مشکل نخواهند شد، اما مردم باید بدانند که برای اجرای گام‌های بعدی باید دست به دست هم بدهیم و نمی‌توانیم کار را در نیمه رها کنیم. رئیس‌جمهور در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی هم تصریح کرد: بخشی از مشکلات به دلیل ساختارهای معیوب است که به دنبال رفع آنیم، اما گاهی اوقات به موارد تکان‌دهنده‌ای می‌رسیم که پول مردم در اختیار یک فرد خاص قرار گرفته است.

وی افزود: در یک مورد خاص، حدود 8000 میلیارد تومان به صورت نقد و به شکل دلار که معادل یک ماه از درآمد کل کشور است در اختیار یک نفر قرار گرفته و برای برخورد با وی فعالیت‌ها شروع شده است. او ابتدا بهانه‌ای می‌آورد و بعدا مشخص شد تمام حرف‌هایش دروغ است و بازداشت شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
۰
۰
روحانی مچكریم.........
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
۰
۰
عذر خواهی چه دردی از مردم را دوا وقتی ثروت ناعادلات توزیع می شود

نیازمندی ها