حضور سه ساعته وزیر امور خارجه ایران در جمع دیپلمات ها و سیاستمداران آلمانی در آخرین ساعت های سفرش به این کشور، حاشیه های جالبی به همراه داشت که بی تردید برخی از آنها به عنوان افتخاری برای ملت بزرگ و با فرهنگ ایران و دیپلمات کار کشته اش در خاطره ها ثبت خواهد شد.
کد خبر: ۶۴۲۷۰۰
شعری که ظریف برای سیاستمداران آلمانی نوشت

محمدجواد ظریف در حالی روز دوشنبه خسته از چهار روز سخت و نفس گیر اما در عین حال با چهره ای بشاش و خندان با استقبال گرم «فون مالتسان» سفیر اسبق آلمان در تهران و رییس فعلی شورای روابط خارجی وارد ساختمان محل برگزاری این دیدار شد که برگزار کنندگان جلسات سخنرانی شخصیت های بین المللی، شاهد ثبت رکورد جدیدی از تعداد علاقه مندان به شنیدن سخنان میهمانان اینگونه نشست ها بودند.

به گفته دست اندرکاران و مسوولان برگزاری جلسات سخنرانی سران و مقام های سیاسی کشورها در شورای روابط خارجی آلمان، این ساختمان از 10 سال قبل تاکنون این میزان مراجعه کننده و علاقه مند برای شنیدن سخنان یک «وزیر خارجه» را به خود ندیده بود.

با نگاهی به سالن اصلی و چهار سالن مجاور، هیچ جای تردیدی وجود نداشت که این ادعا بدون دلیل نبوده است زیرا شرایط به گونه ای بود که حتی کارشناس و تحلیل گر سیاسی 75 ساله آلمان «پروفسور اشتاین باخ» دوساعت تمام در یکی از سالن های جنبی به صورت ایستاده سخنرانی ظریف را از تلویزیون مدار بسته تماشا کرد و این وضعیتی بود که شمار زیادی از حاضران به خاطر کمبود صندلی و جا، با آن مواجه بودند.

سالن اصلی سخنرانی به طور کامل به سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم آلمان و همین طور کارکنان دستگاه دیپلماسی کشور میزبان اختصاص داشت که در میان آنها حضور چهار سفیر آلمان در ایران اعم از سه سفیر قبلی و سفیر فعلی قابل توجه بود.

مسوولان و سردبیران ارشد رسانه های معتبر آلمانی نیز از جمله شرکت کنندگان این نشست بودند که ترجیح دادند این بار خودشان به صورت مستقیم شنونده سخنان سیاستمداری باشند که قرار است خبرش را منتشر کنند.

جالب اینجاست که به گفته مسوولان این شورا در برخی موارد، حتی علاقه مندان به جلسات سخنرانی از یک رییس جمهور و یا نخست وزیر خارجی در این مکان به عنوان مهمان، به اندازه حاضران در نشست وزیر امورخارجه ایران نبوده است.

ظریف در بدو ورود توسط رییس شورای روابط خارجی که تقریبا در تمام این چهار روز در دیدارها و نشست های عمومی در کنار وزیر خارجه ایران بود، به دفتر شورا راهنمایی شد تا برای جلسه رسمی سخنرانی آماده شود و در همین حین با امضای دفتر یاد بود این مرکز سیاسی تحقیقاتی، نام خود را در بین شخصیت های میهمان ثبت کرده و در صورت تمایل یاد داشتی هم به یادگار بنویسد.

وزیر امور خارجه ایران نیز در چند سطر که با خطی زیبا به زبان انگلیسی نوشته شد، حضور در جمع اندیشمندان و سیاستمداران آلمانی را برای خود افتخاری خواند و از اینکه این فرصت برایش فراهم شده تا در مورد موضوعات مهم مورد علاقه در این جمع سخن بگوید، ابراز مسرت کرد.

ظریف یادداشت خود را با این بیت زیبا و معنادار از سعدی شاعر شیرین سخن و بلند آوازه ایرانی به پایان رساند که البته همراه با ترجمه انگلیسی آن بود تا مخاطبان خارجی زبان، از معنای درست و واقعی آن غافل نشوند.

«بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند».

وزیر امور خارجه ایران همچون دیگر سخنرانی هایش، دو باره با قاطعیت از دستاورد های انقلاب اسلامی از جمله فنا وری هسته ای دفاع و مواضع ایران را صریح و روشن برای حاضران در این نشست تبیین کرد که رضایت جمع از این سخنان را به خوبی می شد از تشویق ممتد حاضران در پایان جلسه، درک کرد.

ظریف به سوالات زیادی نیز پاسخ داد و در یکی از پاسخ ها به سوال کننده عرب که به خود جسارت داده و از واژه ای مجعول برای خلیج همیشه فارس استفاده کرده بود با قاطعیت بر عبارت «خلیج فارس» تاکید کرد تا سوال کننده، هشدار صریح وی را دریافت کند.

نکته جالب اینکه این نام زیبا از سوی «فون مالتسان» رییس شورای روابط خارجی آلمان که سوالات مکتوب را قرائت می کرد نیز همان «خلیج فارس» اعلام شد و این در حالی است که وی سابقه استفاده از واژه جعلی را داشته اما به نظر می رسد که تغییر فضای سیاسی در ایران وی را به اشتباه بودن اقدامش آگاه کرده است.

«فیس بوک» هم یکی از سوالات مطرح در این نشست سراسر سیاسی بود و با این پیش زمینه از سوی سوال کننده آن مطرح شد که با توجه به محدودیت فیس بوک در ایران، وزیر امور خارجه چگونه از این شبکه اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کند؟

ظریف با بیان اینکه به بیش از 830 هزار مخاطبی که در فیس بوک برایشان گزارش می دهد، افتخار می کند و آنها را دوستان خوب خود می داند، گفت: درمورد فیس بوک در ایران باید به یک جمع بندی اجماعی برسیم که البته من تصمیم گیرنده آن نیستم و این موضوع یک بحث داغ در داخل کشور است که البته نظرات متفاوت در مورد آن وجود دارد و موافقان و مخالفانی هم در نقاط مختلف کشور دارد.

وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی در این نشست همچنین در بخشی از صحبت های خود در مورد روسای جمهوری ایران، به ارادت زیاد خود به رییس دولت های هفتم و هشتم اشاره کرد و افزود: من به آقای خاتمی رای دادم و هنوز هم ایشان یک شخصیت تحسین برانگیز برای من است.

وزیر خارجه دولت تدبیر و امید به خاطر نزدیک شدن به زمان پروازش به سمت تهران، بلافاصله بعد از پایان این نشست با سرعت ساختمان شورای روابط خارجی را به مقصد فرودگاه ترک کرد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها