کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس جمهوربرخی از محدودیت‌های سبد کالای خانواررا متذکر شد.در این نامه ردیابی نشدن همه اقشار آسیب‌پذیر جامعه،شرط حقوق زیر 500 هزار تومان،ازدحام مردم در مراکز توزیع و قرار گرفتن برنج هندی در سبد خانوار از جمله محدودیتهای سبد کالا یاد شده است.
کد خبر: ۶۴۲۴۹۷
مجلس به رییس جمهور در باره توزیع سبد کالا تذکر داد

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ متن کامل این نامه به این شرح است :

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

بدینوسیله از زحمات شما و دولت محترم برای سازمان‌بخشیدن به مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و توجه ویژه به اقشار آسیب‌پذیر قدردانی می‌شود لذا این طرح با وجود مزایا دارای محدودیت‌های عمده‌ای است که سبب گردیده تعدادی کثیری از مردم به مجلس شکایت کنند. انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک این محدودیت‌ها مرتفع گردند.

برخی از محدودیت‌های سبد کالای خانوار عبارتند از :

1- همه اقشار آسیب‌پذیر جامعه به خوبی ردیابی نشده‌اند. مهمترین آسیب این طرح این است که تعریف عملیاتی روشن، جامع و مانع از قشر آسیب‌پذیر ارائه نشده است. اقشار آسیب‌پذیری مانند زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) نیستند خانواده‌هایی که از بیمار خاص مراقبت می‌کنند خانواده زندانیان، کارگران فصلی، روستائیان کم درآمد و اقشار دیگر مشمول طرح سبد خانوار نشدند.

2. شرط حقوق زیر 500 هزار تومان برای مشاغل دولتی لحاظ نشده است به این ترتیب افرادی با حقوق بالا شامل حال این طرح می‌شوند.

3. افرادی هستند که به دلیل ناتوانی در پرداخت نتوانستند بیمه شوند و یا برخی از کارفرماها در بیمه کردن کارگران خود کوتاهی نموده‌اند. حذف این گروه از مصداق بی‌عدالتی است.

4.در برخی موارد مشاهده گردیده است که سبد کالای خانوار به خانواده‌هایی که تحت پوشش طرح قرار دارند تعلق نگرفته است. مشکلاتی که عنوان شد ضرورت ایجاد یک بانک اطلاعاتی برای شناسایی اقشار کم درآمد را تأکید می‌کند. این بانک‌ها نه تنها برای هدفمندی یارانه‌ها بلکه برای سیاست‌گذاری بلند مدت سودمند خواهد بود.

5.در برخی از مناطق مشکلاتی در توزیع کالا وجود داشته که موجب ازدحام مردم و بروز مشکلاتی شده است. توصیه می‌شود که سازمان‌دهی دقیقی برای توزیع کالا در نظر گرفته شود.

6.قرار گرفتن برنج هندی در سبد خانوار نگرانی‌هایی را ایجاد کرده برنج هندی به دلیل آلودگی زمین‌ها در هند و استفاده نابجا از کودهای شیمیایی سابقه خوبی در زمینه سلامت ندارد. حتی اگر احتمال کمی وجود نداشته باشد نمی‌توان سلامت جامعه را به مخاطره افکند. هدف مشترک مجلس و دولت ایجاد عدالت در سطح جامعه است و امیدوار هستیم با توفیق الهی و برطرف ساختن موانع در جلب رضای خداوند عدالت‌گستر و مردم فهیم و صبور ایران گام مؤثری برداشته شود.

عبدالرضا عزیزی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
ﻣﺎﺩﺭ ﺳﺮﺑﺮﺳﺖ خانوار
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
۰
۰
ﺑﺮﺍی ﺯﻧﺎﻥ ﺳﺮﺑﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺭﺷﺮﺍیط ﻧگذارید چون ﺧﻮﺩ ﻧﺎﻣﺸﺎﻥ، گواه بر بدختی و گﺮﻓﺘﺎﺭی اشان میباشدﺣﺎﻟﺎ ﺑﻪ ﻫﺮدلیل ﻣﻤﻜﻦ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻗﻀﺎﻭﺕ كنید
kh-jafari-
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
۰
۰
شوهر من بیكار است در حالیكه به كسی سبد كالا تعلق گرفته كه روزی میلیونها پول درامد دارد این بی انصافی نیست؟
ر.ع
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
۰
۰
من زن سرپرست خانوار با دو فرزند ( دانشجو و دانش آموز ) به تنهایی خرج زندگی را بردوش میشكم با هزاران هزار مشكل آیا این مصداق بی عدالتی نیست كه از این سبد كالا كه حق هر ایرانی هست نباشم؟
فقط با خدا راز ونیاز كردم و خواستم...
محمد مستاجر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
۰
۰
با سلام و خسته نباشید بنده حقیر با این توزیع كاملا مخالف هستم چون این كار خیلی شرم آور است . و این كار بطور كلی چهره شهر را خراب كرده و مثل اینكه قحطی آمده . و مردم با صفهای طولانی بر سر هم می پرند . اگر دولت محترم می خواهد به مردم كمك كند . كمك نقدی بكند . و مردم هم آبرو مندانه آن را برداشت نمایند و به دلخواه خرج كنند . والا كمك غیر نقدی با دادن برنج هندی و... یك آبرو ریزی بزرگ برای ایران اسلامی است !! قربان شما از تبریز
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
۰
۰
تقدیر و تشكر از پیگیری و تذكر مجلس البته اگر نتیجه ای داشته باشد .
سهراب
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
۰
۰
سلام؛از دیدگاه شرع و عرف هر شخص كه ملیت ایرانی دارد از منابع و درآمدهای كشورش سهم میبرد و نبایدبین مردم فرق گذاشته شود؛هر كس مسئول اعمال خودش است و مختار است پس از دریافت سهم خود در صورت عدم نیاز آن را به شخص مستحق دیگری واگذار كند و شخصا از ثواب عملش بهره مند شود نه اینكه در عمل انجام شده قرار بگیرد؛این كاره دولت كه هدفش كمك به افراد ضعیف جامعه است؛در عمل برعكسش اتفاق افتاده و موجب نادیده گرفته شدن نیازهای افراد ضعیف شده است و نه تنها باری از دوششان برداشته نشده بلكه با دیدن بی عدالتی در تخصیص سبد كالا موجب ایجاد تنش عصبی در آنها شده است؛تنها راه برای برقراری عدالت تجدید نظر در تخصیص سبد كالاست.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
۰
۰
سبد كالا واسه پولدار هاست افراد كم دررآمد نمیتونن بگیرن طوریكه یك مهندس با همسر دكترش براش سبد كالا تعلق گرفته در حالیكه واسه كارگر همون مهندس سبد كالا تلق نگرفته اینم مسخره بازی شد مثل خوشه بندی یارانه ها ول كنین تورو خدا مردم و بذارین این مردم بدبخت زندگیشون رو بكنن
مهری
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
۰
۰
چه عجب...
حرفمونو گفتن....
ف.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
۰
۰
هر كاری بخواهی انجام دهی خلاصه جای حرف دارد كارخوب باید انجام داد وبا كمك الهی به پیش روی ادامه داد نیت پاك باشد مشكلات نیز بر طرف میشود از دولت محترم تقاضا دارم گلایه ها باعث نا امیدی انها از انجام كارنشود و همچنن دلسوزانه به رفع مشكلات مردم كوشا باشندومردم عزیز نیز به جای گلایه با در خواست های بر حق خود دولت را در امر خدمت رسانی كمك كنند
ج-ع
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
۰
۰
من سرپرست یك خانواده 5 نفرهستم یكی ازآنها دانشجو ویكی دوم دبیرستان و سومی نیز پنجم ابتدایی با این خرج گران زندگی آیابا تقسیم این سبد كالا مسئولین به خودشان افتخارمی كنند كه عدالت را برقرار نموده اند پس ما قشر كارگر شامل این سبد كالا نشویم كی می شود
م-ح
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
۰
۰
سلام شوهر من بیش از2ساله بیكاره ومن با كار ازاد دارم به سختی خرج خونه رو میدم ولی سبد كالا به ما ندادند

نیازمندی ها