در پی افزایش اعتراضهای مردم صورت گرفت

پاسخ دولت به کسانی که سبد کالا نگرفته اند

جام جم آنلاین بررسی می کند؛

چرا دولت نباید به مردم سبد کالا می داد؟

حمایت از اقشار ضعیف جامعه کار نیکویی است، اما حفظ کرامت مردم و احترام به آنان در هر جایگاهی که هستند، بسیار مهم‌تر از کمک‌های مقطعی است. کمک هایی مانند اعطای سبدکالایی به بخشی از مردم که از دو روز پیش آغاز شده است، با توجه به شرایط کنونی کشور بیشتر از آنکه به معیشت مردم کمک کند، بنیان‌های اقتصادی را تضعیف و کرامت مردم را خدشه دار خواهد کرد.
کد خبر: ۶۴۱۹۸۲
چرا دولت نباید به مردم سبد کالا می داد؟

شیوه‌های بسیاری برای حمایت از مردم کم درآمد در کشورهای مختلف جهان وجود دارد؛ از اختصاص یارانه به نیازهای ضروری مردم تا اعطای مستقیم برخی کالاها به آنان، در برخی کشورها هم ماهانه مبلغی به افراد نیازمند اعطا می‌شود تا بتوانند نیازهای اولیه خود را برآورده کنند.

هزینه کردن درآمدهای ملی در این بخش به معنای کاهش توان اقتصادی کشور و در نهایت فشار بیشتر به همان مردمی است که دولت قصد حمایت از آنها را دارد.

یارانه و یا همان مفهوم آشنایی که ما آن را به نام کوپن می‌شناسیم، یادگاری از اقتصاد سوسیالیستی است که در آن بر لزوم بازتوزیع درآمد در جامعه تأکید می‌شود؛ اقتصاددانانی که به این مکتب باور داشتند، معتقد بودند که نظام اقتصادی هر جامعه‌ای نیازمند بازتوزیع ثروت در میان اقشار ضعیف جامعه است، این دانشمندان بر این باور بودند که برقراری عدالت در جامعه مستلزم حمایت از مردم کم‌درآمد است؛ مردمی که هر چند چرخ‌های اقتصاد و صنعت کشور را می‌چرخانند ولی بهره چندانی از آن ندارند.

اعطای یارانه و حمایت از اقشار کم درآمد، به ذات خود اقدام پسندیده و نیکویی است، اما قبل از اعطای هرگونه یارانه‌ای باید شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور را مد نظر قرار داد؛ امروز بخش عظیمی از درآمدهای کشور ما صرف اعطای یارانه نقدی به مردم و همچنین پرداخت یارانه‌ به بخش انرژی، حمل و نقل، آموزش و ... می‌شود؛ این هزینه‌ها که عموما به خاطر سیستم معیوب تحویل یارانه به اشخاص نیازمند و همچنین روحیه اسراف و تبذیر در میان مردم ما، به بدترین نحو ممکن خرج می‌شوند؛ متاسفانه منجر به بازتوزیع ثروت در کشور و همچنین پیشبرد عدالت نمی‌شوند.

اعطای سبد کالایی به منزله افزودن باری بر دوش هزینه‌های مربوط به توزیع یارانه در کشور و در نهایت به معنای این است که دولت باید بخشی از درآمدهای خود را صرف تامین و توزیع کالا بین بخشی از مردم کند؛ هزینه کردن درآمدهای ملی در این بخش به معنای کاهش توان اقتصادی کشور و در نهایت فشار بیشتر به همان مردمی است که دولت قصد حمایت از آنها را دارد.

اعطای سبد کالایی در ماه‌های آغازین کار دولت یازدهم، آن هم در شرایطی که به اذعان خود دولتمردان کشور در شرایط اقتصادی مطلوبی به سر نمی‌برد، به نظر بیشتر از اینکه اقدامی سنجیده و کارشناسی برای کمک به اقشار ضعیف جامعه باشد، اقدامی تبلیغاتی است که نه تنها باعث کمک به مردم نمی شود، بلکه بواسطه اثرات بلند مدت آن و فشاری که به توان اقتصادی کشور وارد می‌کند؛ موجب ضعیف‌تر شدن اقشار کم درآمد نیز خواهد شد.

حقیقت این است که اعطای سبد کالایی هر قدر هم اقدام خوب و قابل تقدیری باشد؛ در شرایط فعلی کشور جای سوال دارد و مسئولان دولت دیر یا زود باید درباره آن پاسخگو باشند.

باید توجه داشت اعطای سبد کالایی علاوه بر مشکلاتی که برای بنیه‌ی اقتصادی کشور ایجاد می‌کند؛ بار دیگر این سوال را ایجاد می کند که ایا چنین شیوه‌ای برای اعطای یارانه به مردم، با کرامت آنان همخوانی دارد و آیا تنها راه ممکن برای کمک به مردم کشاندن آنها به صفوف درهم و شلوغ است.

مهدی جلیلی – جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
۰
۰
به نظر می رسد جناب جلیلی خودشان جزو افرادی كه می توانند سبد كالایی بگیرند نیستن و یا از افراد ثروتمند جامعه هستند؛‌ وگرنه این همه اقتصاد دان دولت این طرح را تایید كرده اند و این دلایلی كه شما می گویید جایی برای بحث ندارد
جواد یزدی پناه
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
۰
۰
در اقتصاد تورمی تنها راه موثر بازتوزیع درامد كه موجب حصول اهداف عالیه ی آن شود پرداخت كالایی است و نه نقدی زیرا پرداخت نقدی عواقب خاص خود از جمله تورم زایی را به دنبال خواهد داشت همانطور كه در تجربه چند ماهه ی این پرداخت ها قابل مشاهده بود و این نه به معنی موافقت حقیر با این شیوه ی توزیع است كه خود باعث اتلاف منابع دولت و وقت و عزت مردم میشود. لیكن باید در نشستی مشترك كارشناسان اجتماعی و اقتصادی در پی راه كاری مناسب تر باشند
(یك دانشجوی اقتصاد)
بی نیاز
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
۰
۰
من كه یك بیوه زن سرپرست خانوار هستم بیكار هم هستم مستاجر بخاطر سبد كالا كه نه بلكه بخاطر اجرای بی عدالتی از شما به شدت شكایت دارم.حتما قیام میكنم حتی تك نفره چون امروز دیدم كسی با ماشین نیم میلیارد تومانی سبد كالا بهش تعلق گرفت ولی بنده نیازی ندارم واقعا كه...
هادی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
۰
۰
سلام.فقط میشه گفت: خدا پدر كسی را بیامرزه كه به اشتباه بهش میگفتن گدا پرور.و حالا امید وارم كه فهمیده و گداپرور واقعی را شناخته باشند
سیلر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
۰
۰
كار خیلی خوبیه.دست آقای روحانی و دوستانش درد نكنه. عالیه.باید سپاسگزار ایشون بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها