وزیر ارشاد در اختتامیه تئاتر فجر:

تئاترشهر حال و روز خوبی ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به اهمیت هنر نمایش و جایگاه والاتر آن نسبت به هنر نوپدیدی چون سینما اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما به این هنر کم توجهی شده است و نمونه برجسته این امر ساختمان تئاترشهر است که مدتهاست حال و روز خوبی ندارد .
کد خبر: ۶۴۱۶۹۰
تئاترشهر حال و روز خوبی ندارد

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به توانمندی های هنر نمایش در اعصار مختلف تاریخ فرهنگ و هنر کشورمان و سایر کشورها گفت: تئاتر هنری دیرپای و کهن است که تقریبا در تمام ملل جهان ردپایی از آن یافت می‌شود؛ هنری که واقعیت‌انگاری را هدایت و همه را برای داشتن دنیایی بهتر دعوت می کند. از سوی دیگر همه عوامل در این هنر برای اجرای مجازی از زندگی روزمره گرد هم می آیند تا پدیدآورنده هنری ارزشمند در تمام دنیا باشند.

نمایش هنری پویاتر و اصیل‌تر از سینماست

وزیر ارشاد افزود: هنر سینما به عنوان یک هنر نوپدید گوی رقابت را از تئاتر ربوده اما باید دانست که سینما ریشه در نمایش دارد. سینما زاییده نمایش است و از همه مهمتر سینما فقط فرزندی کوچک از هنر والای نمایش است. ما باید بدانیم که نهاد سینما از آبشخور نمایش تغذیه می کند و به خاطر همین است که آنهایی که در سینما هستند و تجربه  حضور در صحنه های تئاتر را در دارند فعالیتی متمایز از سینماگران دیگر دارند. من معتقدم نمایش، هنری پویاتر و اصیل‌تر از سینما است که در هر اجرا با امکاناتی کم قابل اجراست.

جنتی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه هنرمند تئاتر در پی آرمانشهری است که همه ما در پی آن هستیم، خاطرنشان کرد: تئاتر و هنرمند تئاتر رنج‌های مقدسی هستند که به نوعی یک بار امانت بزرگ را به دوش می‌کشند باری که بسیاری از ما تاب تحمل آن را نداریم پس بدانیم که تئاتر باید از درون بجوشد و بدانیم هنر سفارشی و فرمایشی هیچگاه ماندگار نخواهد ماند و خیلی زود محو و نابود خواهد شد و این بخشی از آزاداندیشی به جای مانده از میراث ارزشمند امام راحل است که برای آزادی ملت ایران مجاهدانه تلاش کرد و لازم است که در این روز عزیز یاد او را گرامی بداریم.

تئاترشهر حال و روز خوبی ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هنر تئاتر می‌تواند به عالی‌ترین شکل  مورد استفاده و تاثیر گذار در جامعه باشد. این رسانه تلنگری است که هنرمندان را به تولید اثری برای آموزش بیشتر فرا بخواند. هنری که متاسفانه در کشور ما به آن کم توجهی شده است و ما صدای پدیدآورندگان آن را هم کمتر شنیده‌ایم و هم هنر آنها را کمتر دیده‌ایم. تالارهای محدود که آنها هم فرسوده هستند برازنده این هنر ارزشمند نیست و نمونه برجسته این امر ساختمان تئاترشهر است که مدتهاست حال و روز خوبی ندارد و آنچنان که شایسته است به آن توجه نشده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: من می‌دانم دغدغه امنیت شغلی شما را آزار می دهد من می دانم که تا امروز به شما مهربانان بسیار سخت گذشته است نمونه آن هم رنجنامه ای است که خانم نغمه ثمینی در دیدار هنرمندان با ریاست جمهوری  آن را قرائت کرد اما بر خود می بالم که شما هنرمندان شریف تئاتر با صبری ستودنی بر صحنه تئاتر استوار مانده اید و اجازه ندادید که تا به امروز چراغ تئاتر خاموش شود تئاتری که با حضور شما هر روز فرزونده تر خواهد شد.

وی افزود: با فهم اصالت هنر تئاتر تصمیم داریم تا با هم هنر تئاتر را یاری دهیم و با امید به آینده دست به دست هم خواهیم داد تا این هنر پویا بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد. جشنواره تئاتر فجر و دیگر جشنواره  موضوعی تئاتر رویدادهای زنده و پویایی هستند که اهالی تئاتر امیدوارانه در آن کار تولید می کنند و عاشقانه به آن احترام می گذارند و این شوق بیانگر آن است که ما باید بیشتر از اینها به فکر شکوفایی تئاتر باشیم تا این هنر والا به جایگاه خود بازگردد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها