هفت روباه، هفت دم بریده و هفت لاشه غرق در خون؛ شرح صحنه دردآوری است که افرادی که نمی‌توان نامشان را حتی شکارچی گذاشت آن را به تصویر کشیده‌اند. مشخص نیست چند روز طول کشیده تا آنها همه روباه‌ها را صید کنند، اما معلوم است که آنها در یک لحظه لوله‌های اسلحه خود را به سمتشان نشانه رفته و بعد از بریدن دم آنها لاشه‌های ‌غرق درخون و سلاخی شده روباه‌ها را کنار جاده پشت سر هم قطار کردند.
کد خبر: ۶۴۰۴۶۳
حیات «حیات وحش» در سراشیبی تند سقوط

معلوم نیست این حرکت غیرانسانی با چه هدفی دنبال شده، زیرا برخی از اهالی کمشچه اصفهان صبح دوشنبه این صحنه دردآور را به تماشا نشستند و حالا منتظرند مسئولان درباره دلیل این حادثه توضیح بدهند.

هر چند می‌توان موضوع را قدرت‌نمایی شکارچی‌های غیرقانونی دانست یا این‌ که این عمل زشت آنها را به عنوان پیامی برای مسئولان حفاظت محیط‌زیست در نظر گرفت که انگار شیرازه کار از دستشان خارج شده، زیرا مدتی است خبرهای کشتار حیوانات خیلی بیشتر از گذشته و حتی در کنار ساختمان اصلی این سازمان نیز به گوش می‌رسد، هر چند مسئولان کنونی محیط‌زیست این ماجرا را به پای اطلاع‌رسانی درست می‌گذارند، اما نباید فراموش کرد که محیط‌زیست کشور نسبت به گذشته شرایط شکننده‌تری پیدا کرده و هر روز سراشیبی سقوط را با سرعت بیشتری پشت‌سر می‌گذارد.

نکته اینجاست که بیشتر حوادث تلخی که در حوزه محیط‌زیست کشور رخ می‌دهد ریشه در ناآگاهی مردم و نبود ضمانت اجرایی قانون دارد، زیرا تاکنون برنامه فرهنگی مشخصی برای آشتی دادن طبیعت و مردم اجرا نشده، نمونه‌اش صدها باغ وحش غیراستاندارد و مسئولان آموزش‌ندیده آنهاست که با رفتار اشتباه خود هر چه بیشتر انسان‌ها را نسبت به گونه‌های جانوری بدبین می‌کنند، چون در همه جای دنیا باغ وحش‌ها محلی است برای آشتی دادن مردم و گونه‌های جانوری، اما در کشور ما این سیاست برعکس عمل می‌کند.

افزون بر این می‌توان به بازدارنده نبودن جریمه‌ها اشاره کرد، برای نمونه جریمه کشتن روباه برای هر قلاده 320‌هزار‌تومان بود که مسئولان در بازنگری‌های خود قصد داشتند آن را به 300 هزار تومان کاهش دهند.

بنابراین باید به مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت آنها باید هر چه زودتر برای بازنگری در قانون و افزایش جریمه‌ها وارد عمل شده و لایحه‌ای را در این خصوص به مجلس ببرند، زیرا به نظر می‌رسد آنها منتظرند تا نماینده‌های مجلس با تنظیم طرحی در این باره اقدام کنند. در چنین شرایطی باید هشدار داد وضع محیط‌زیست آن‌قدر شکننده است که کمتر بی‌توجهی را تاب نمی‌آورد.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها