75 سال پیش در روز 26 ژانویه سال 1939 میلادی نیروهای فاشیست ژنرال فرانکو وارد شهر بارسلونا شدند که تا چند روز قبل از آن پایتخت جمهوری اسپانیا محسوب می شد.
کد خبر: ۶۳۹۵۵۸
نیروهای فرانکو بارسلونا را تصرف کردند

به گزارش جام جم آنلاین ، نبرد نهایی برای تصرف شهر بارسلونا از روز 24 ژوییه سال 1938 میلادی آغاز شده بود.

نیروهای فرانکو که دارای تجهیزات مدرن نظامی بودند در آخرین ماه های جنگ داخلی اسپانیا به شدت جمهوری خواهان را تخت فشار قرار داده بودند.

نیروهای جمهوری خواه برای نجات شهر والنسیا که در معرض تهدید محاصره شدن توسط نیروهای فرانکو قرار داشت از رودخانه ابره عبور کرده و در پیرامون این شهر در ایالت کاتالونیا موضع گرفته بودند.

مدت 4 ماه جنگ تن به تن میان 2 طرف جریان داشت. جمهوری خواهان می دانستند هر وجب خاکی که از دست بدهند را هرگز نمی توانند دوباره تصرف کنند.

کمبود مهمات و تجهیزات به شدت موجب تضعیف جمهوری خواهان شده و به زودی مهمات جیره بندی شد.

در روز 15 نوامبر سال 1938 میلادی جمهوری خواهان ناگزیر برای دفاع از بارسلونا به سوی دیگر رودخانه ابره عقب نشینی می کنند.

حملات نیروهای فرانکو برای تصرف شهر بارسلونا پایتخت جمهوری خواهان اسپانیا در ایالت کاتالونیا و آخرین سنگر مقاومت آنها شدت می یابد.

در روز 26 ژانویه سال 1939 میلادی نزدیک به 500 هزار اسپانیایی نظامی و غیرنظامی برای فرار از تعقیب نیروهای فرانکو و قتل عام نشدن از گردنه های کوههای پیرنه عبور کرده تا به خاک فرانسه پناه ببرند.

این پایان جنگ خونین 3 ساله داخلی اسپانیا بود که سرانجام منجر به قدرت رسیدن فاشیست ها به رهبری ژنرال فرانسیسکو فرانکو شد.بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها