از همین آغازین ساعات اجلاس ژنو 2 که برای حل بحران سوریه در سوئیس برگزار شد، نشانه‌های شکست این اجلاس هم آشکارتر شد، به گونه‌ای که نمایندگان کشورهای اصلی که در ژنو محور هستند، مواضعشان نشان می‌دهد که قصدی برای حل این بحران در آنها دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۶۳۸۰۵۷
نشانه‌های شکست ژنو 2 آشکار شد

به گزارش جام جم آنلاین در این میان کشورهای غربی به ویژه آمریکا اصرار دارند که در آینده سوریه، بشار اسد هیچ نقشی نباید داشته باشد.

این در حالی است که کشورهایی همچون روسیه، ایران، عراق مخالف این سیاست آمریکا و دیگر کشورهای غربی هستند و اعتقاد دارند مردم سوریه باید درباره اینده کشورشان تصمیم بگیرند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل که دعوت خود از ایران برای شرکت در ژنو 2 را پس گرفت و ثابت کرد با این اقدام هودار گروه‌های تروریستی و جنایتکار است هنگام سخنرانی ولید معلم وزیر خارجه سوریه بارهای سعی کرد تا سخنرانی وی را قطع کند.

بانی کی مون دلیل اقدام خود برای قطع سخنان ولید معلم را انتقاد از کشورهای غربی و طولانی شدن سخنان او اعلام کرد.

اجلاس ژنو 2 که حتی پیش از این کارشناسان اعتقاد داشتند نتیجه‌ای از آن حاصل نخواهد شد، با عدم حضور ایران در آن شکست اجلاس به میزان قابل توجهی بالاتر رفت.

در آغاز نشست ژنو 2 بان کی مون به عنوان دبیر کل سازمان ملل که وابستگی مطلق خود را به خاطر پس گرفتن دعوت از ایران، به آمریکا بیشتر ثابت کرد، سخنرانی نمود.

بان کی‌مون: ژنو ۲ با چالش‌های زیادی مواجه است

دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: چالش‌های زیادی فراروی کنفرانس ژنو 2 قرار دارد و دستیابی به یک راهکاری مستلزم همکاری همه است.

بان کی مون افزود: مسئولیت نجات سوریه بر گردن دو هیئت سوری شرکت‌کننده در کنفرانس است. هر اندازه هم سخت باشد، شما احزاب سوری می‌توانید به یک آغاز شکل دهید و این کنفرانس فرصتی برای اتحاد در مسیر دست‌یابی به راه حل سیاسی است.

وی افزود: امروز روز امید شکننده اما واقعی است همه سوری‌ها و همه مردم منطقه از این بحران تاثیر پذیرفته‌اند و امروز به این اجلاس چشم دوخته‌اند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: اگر مقامات دولتی به مطالبات مردم پاسخ  داده بودند، کنفرانس امروز ضروری نبود و بحران از بین می‌رفت. اکنون هرج و مرج و جنایتکاران از همه جا به سوریه آمده‌اند و استراتژی‌های نظامی از امدادرسانی به تعداد زیادی از آوارگان جلوگیری به عمل آورد و سلاح‌های متعارف جان تعداد زیادی از مردم در سوریه را گرفت. اکنون سوری‌ها مسئول مستقیم پایان دادن به مصیبت کشورشان هستند.

بان کی مون با تاکید بر اینکه تمام طرف‌ها در سوریه به قوانین بین‌المللی به طور کامل بی اعتنایی نشان داده‌اند، گفت: باید به یک راهکار سیاسی متکی به بیانیه ژنو1 دست یابیم و یک هیئت انتقالی مسئولیت پرونده امنیتی و نظامی کشور را برعهده گیرد. سوری‌ها لایق داشتن آینده‌ای به دور از خشونت و ترس هستند.

پس از بان کی مون رئیس‌جمهور سوئیس ضمن ابراز امیدواری از نتیجه بخش بودن این کنفرانس، تصریح کرد: باید به خشونت‌ها در سوریه پایان داد و زمینه را برای ایجاد یک راهکار سیاسی فراهم ساخت و ما برای حمایت دیپلماتیک برای نجات سوریه آماده‌ایم.

ولید المعلم:قاتلان ملت سوریه در ژنو 2 حضور دارند

وزیر امور خارجه سوریه نیز با سخنرانی در ژنو 2 اظهار داشت:نمایندگان کشورهایی که در کشتار ملت سوریه مشارکت دارند، در نشست ژنو 2 حضور دارند.

ولید المعلم افزود: امروز کشورهایی در نشست ژنو 2 نمایندگانی دارند که دستانشان به خون ملت سوریه آلوده است.

وی گفت: چهره واقعی کسانی که ثبات سوریه را از طریق صدور تروریسم بر هم زدند امروز برملا شدند.

وزیر امور خارجه سوریه در ادامه گفت: تروریستها چگونه می توانند خواسته های ملت سوریه را محقق کنند. وی خاطرنشان کرد: در جریان تحولات سوریه شاهد بودیم که پدری خود و خانواده اش را برای آنکه به دست شورشیان نیفتد کشته است این وضعیتی بود که در درعا وجود داشت.

المعلم خاطرنشان کرد ترکیه مرزهای خود را به روی تروریستها گشوده است تا از آنجا وارد سوریه شوند.

به گفته وی، برخی از کشورهای همسایه سوریه، تروریستها را وارد سوریه می کنند.

ولید المعلم در ادامه گفت: چگونه ممکن است تروریستهایی از ترکیه، عربستان, انگلیسی و فرانسه با پیمودن هزاران کیلومتر به سوریه آمده و به قول خود دولت اسلامی را تشکیل دهند که عملکرد آنها هیچ سنخیتی با اسلام ندارد.

وزیر خارجه سوریه افزود: از هشتاد و سه کشور دنیا تروریستهایی در سوریه حضور دارند و در واقع آن کسی که در نیویورک خود را منفجر کرد همان تروریستی است که در سوریه خود را منفجر می کند.

وی خطاب به حاضران در این نشست گفت: اگر در مورد وضعیت انسانی در سوریه احساس نگرانی می کنید ارسال سلاح به گروههای تروریستی را متوقف کنید.

معلم تصریح کرد: سوریه هر آنچه را که برای دفاع از خود لازم است انجام می دهد. اگر دولت رجب طیب اردوغان نبود اتفاقاتی که پیش از این در سوریه رخ داد به وقوع نمی پیوست.

لاوروف:ایران باید در این کنفرانس شرکت می کرد

روسیه که همواره حامی شرکت ایران در اجلاس ژنو 2 بوده است نسبت به عدم حضور ایران دراین اجلاس هشدار جدی داده بود.

لاوروف که به عنوان نماینده روسیه رد این اجلاس حاضر شده بود تاکید کرد: موضع روسیه بر این مسئله که پایه و اساس بحران سوریه گفتگو بین سوریها است، تاکید دارد.

وزیرخارجه روسیه گفت: باید تضمینی برای یکپارچه ماندن سوریه و حفظ حقوق تمام طیفهای جامعه وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: موضع روسیه بر این مسئله که پایه و اساس بحران سوریه گفتگو بین سوریها، تاکید دارد.

وزیرخارجه روسیه همچنین تاکید کرد: گروههای افراطی طی بحران اخیر از تمام نقاط جهان وارد سوریه شده اند.

لاوروف بار دیگر با تاکید بر اهمیت نقش سازنده و تاثیرگذار ایران در حل بحران سوریه خاطر نشان کرد ایران باید در این کنفرانس شرکت می کرد.

جان کری:اسد نباید در دوره انتقالی حضور داشته باشد

آمریکا که همواره و از همان ابتدای بحران سوریه تلاش بسیاری را برای سرنگونی دولت قانونی اسد انجام داده است اما موفق به این کار نشده باز هم در این اجلاس بر عدم حضور اسد در دوره انتقالی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود حضور شورشیان سوری در این کنفرانس را اقدامی شجاعانه خواند.

جان کری در ادامه به حضور افراد مختلف در میان شورشیان سوری از جمله نوجوانان و کودکان اشاره کرد و مدعی شد که دولت سوریه در ابتدای بحران، تظاهرات مسالمت آمیز را سرکوب کرده است.

وی همچنین به گسترش تروریسم در منطقه در نتیجه بحران سوریه نیز اشاره کرد، اما نقش اصلی حامیان گروههای تروریستی از جمله آمریکا، عربستان، ترکیه، قطر و فرانسه در این زمینه را نادیده گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها