گزیده عناوین روزنامه های صبح شنبه

جزئیات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین امروز خود مطالبی همچون؛«ورشکستگی باغ داران مرکبات؛ پیدا کنید پرتقال فروش را »،«هشدار درباره شوک جدید معوقات بانکی»،«بدهی 80 هزار میلیارد تومانی 30 نفر به بانک»،«جریان های تکفیری ربطی به اسلام ندارند»،«وزیر ارتباطات: تنها سایت‌های غیراخلاقی فیلتر می شود» و «جزئیات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۳۶۷۳۶
جزئیات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

جمهوری اسلامی:جزئیات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

وال استریت ژورنال طی گزارشی از جزئیات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که قرار است از دوشنبه عملیاتی شود نوشت آزاد شدن ارائه خدمات بیمه‌ای برای ارسال محموله‌های نفتی ایران و 10 برابر شدن سقف انتقال پول به ایران از این جمله است. به گزارش وال استریت ژورنال، بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی مقامات اتحادیه اروپا،کاهش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که از روز دوشنبه به اجرا گذاشته می‌شود، گروه کوچکی از صنایع اروپایی از جمله صنعت بیمه و صنعت فلزات گرانبها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شرکت‌های اروپایی اکنون اجازه خواهند داشت خدمات حمل و نقل و بیمه‌ای برای محموله‌های نفتی ایران به مقصد 6 کشور مشتری نفت این کشور یعنی هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان، ارائه کنند.به گزارش تسنیم، بر اساس توافق ژنو، این کشورها اجازه یافته اند، میزان خرید نفت خود از ایران را در همین سطح فعلی حفظ کنند. در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران طبق توافق اقدام به محدود کردن برخی از ابعاد برنامه هسته‌ای خود کرده، توافق منعقده بین ایران و شش قدرت جهانی از روز دوشنبه اجرایی خواهد شد. دیپلمات‌های غربی می‌گویند، انتظار دارند آژانس صبح دوشنبه اقدامات انجام شده از سوی ایران را تایید کند.در این صورت، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل رسما مجوز کاهش تحریم‌ها را امضا خواهند کرد. دو طرف امیدوارند در طی دوره شش ماهه اجرای این توافق، بتوانند مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی را پیش ببرند. به گفته مقامات اتحادیه اروپا، توافق موقت فعلی همچنین به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد، محموله‌های پتروشیمی از ایران بخرند، وارد کنند، بیمه نمایند و انتقال دهند، اقداماتی که تا کنون ممنوع بود. تحریم تجارت طلا و فلزات گرانبها علیه ایران نیز به حالت تعلیق در خواهد آمد.
مقامات اروپایی گفتند، قصد دارند تحریم‌ها در زمینه کالاهایی را که مستلزم انجام تراکنشن‌های مستقیم می‌باشد کاهش دهند. تحریم‌ها در زمینه انتقال پول به ایران نیز کاهش خواهد یافت. انتقال پول برای اهداف بشردوستانه بدون کسب مجوز در حال حاضر به 100 هزار یورو محدود شده است و افراد نیز می‌توانند تنها مبلغ 40 هزار یورو به ایران پول ارسال کنند. این تراکنش‌ها نمی‌توانند از طریق بانک‌های تحت تحریم انجام بگیرند. بر اساس توافق ژنو رقم مجاز برای این انتقال‌ها و انتقال‌های مشابه 10 برابر خواهد شد. همچنین، ایران اجازه خواهد داشت به 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌هایش که پیش از این در بانک‌های خارجی بلوکه شده بود، دسترسی پیدا کند و تا زمانی که تحریم‌های دیگر را نقض نکرده است، از این پول در داخل سیستم مالی اتحادیه اروپا استفاده نماید. مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند، با صنایع مرتبط در ارتباط‌اند تا آنها را در مورد مقررات جدید و مجازات‌های سختگیرانه نقض تحریم‌های پابرجا توجیه کنند. مقامات اروپایی همچنین گفتند، اگر توافق ژنو به به دلیل نقض عهد ایران زیرپا گذاشته شود، رژیم تحریم‌های قبلی مجددا فعال خواهد شد.
*انتشار جزئیات اجرای توافق ژنو از سوی کاخ سفید
کاخ سفید برای اولین بار رسما خلاصه‌ای از جزئیات فنی توافق هسته‌ای ایران و غرب و طرح اجرایی مورد توافق دو طرف را منتشر کرد.
بر اساس گزارش دویچه وله، کاخ سفید روز پنج‌شنبه (26 دی/ 16 ژانویه) برای نخستین بار نقشه‌ راه 30 صفحه‌ای حاوی جزئیات طرح اجرای توافق صورت‌گرفته میان ایران و غرب برای رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در برابر کاهش بخشی از تحریم‌ها را در اختیار نمایندگان و سناتورهای آمریکایی قرار داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز? این اقدام دولت آمریکا در پی درخواست‌های مکرر نمایندگان کنگره برای شفاف‌سازی پیرامون معامله هسته‌ای با ایران صورت گرفته است. آنچه در اختیار نمایندگان و سناتورها قرار گرفته "برنامه اقدام مشترک" نام دارد و به گفته جی کارنی? سخنگوی کاخ سفید? معمولا اسنادی از این دست به صورت عمومی منتشر نمی‌شوند.
پیش‌تر خلاصه‌ای از مفاد توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود و رویترز در گزارشی اختصاصی اعلام کرده بود که ایران قرار است در نخستین روز ماه فوریه اولین قسط 550 میلیون دلاری از 4/2 میلیارد دارایی‌های بلوکه‌شده خود در بانک‌های خارجی را دریافت کند.
همچنین براساس گزارش بی‌بی‌سی فارسی این متن که نسخه‌ای از آن روز پنجشنبه روی وبسایت موسسه صلح کنگره آمریکا قرار گرفته، نشان می‌دهد در ماه‌های آینده بیش از 4 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در قسط‌های 550 و 450 میلیون دلاری در برابر تعهد ایران به مفاد این توافق به تهران منتقل می‌شود.
هم‌زمان نشانه‌هایی وجود دارد که پس از دیدار چهارشنبه شب (پانزدهم ژانویه) باراک اوباما، رئیس جمهوری با سناتورهای دموکرات کنگره آمریکا، حمایت‌ها از طرح تحریم‌های جدید علیه ایران که توسط تعدادی از سناتورها مطرح شده بود، کاهش یافته است. اوباما تهدید کرده بود چنین طرحی را در صورت تصویب وتو خواهد کرد.
توافق ژنوکه از آن به عنوان "برنامه اقدام مشترک" یاد می‌شود، در پی مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان در 3 آذر (24 نوامبر) به دست آمد.
بر اساس متنی از این توافق که پیش‌تر در رسانه‌ها منتشر شده بود، قرار است ایران به مدت شش ماه بعضی از برنامه‌های اتمی خود را محدود و امکان بازرسی گسترده‌تر را فراهم کند و طرف مقابل نیز از وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران خودداری ورزد و از فشار تحریم‌ها در بعضی زمینه‌ها بکاهد.
در متن منتشر شده جدید آمده است که ایران متعهد است پس از انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است روز 20 ژانویه (30 دی) اعلام شود و آخرین جزئیات درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد اشاره قرار خواهد داد، تمامی فعالیت‌های خود در ارتباط با غنی سازی 20 درصدی را متوقف کرده و هم‌زمان عملیات "رقیق سازی" نیمی از ذخیره اورانیوم 20 درصدی خود را آغاز کند تا جایی که این مواد دیگر قابلیت "غنی سازی مجدد" را نداشته باشند.
پس از پایان دور اخیر مذاکرات کارشناسی ایران و کشورهای 1+5 در هفته گذشته (20 دی)، دو طرف از نتایج آن ابراز رضایت کرده‌اند و گفتند در این باره به توافقی رسیده‌اند که باید در پایتخت این کشورها هم تایید شود.
همچنین بنابر این متن، ایران متعهد می‌شود تا ساخت سانتریفیوژهای جدید را متوقف کند و تلاشی برای جایگزین کردن سانتریفیوژهای جدید با آنها که از کار افتاده‌اند نکند و بدین ترتیب در پایان شش ماه زمان اجرایی توافق ژنو، ایران ذخیره جدیدی از سانتریفیوژهای جدید نخواهد داشت.
توقف تامین یا سوخت‌رسانی و تکمیل رآکتور اراک؛ توقف تلاش‌ها برای پیشبرد برنامه هسته ای؛ توقف ساخت مجموعه‌های جدید هسته ای؛ تلاش نکردن برای احداث هرگونه مجتمع فرآوری سوخت و نگاه داشتن فعالیت‌های غنی سازی در سطح 5 درصد، از عمده مفاد متن منتشر شده توسط دولت آمریکاست.
در ادامه این متن هم ایران باید متعهد شود که برای شفاف سازی هر چه بیشتر و اثبات اجرایی شد تعهدات اقدام کند و راهکارهای در نظر گرفته شده برای عملی شدن گام به گام این توافق‌نامه را به اجرا گذارد.
در برابر اعضای گروه 1+5 متعهد شده اند: تحریم‌ها علیه صادرات محصولات پتروشیمی و واردات محصولات مربوط به صنعت خودروسازی ایران را معلق کنند؛ تحریم‌ها علیه خرید و فروش طلا و فلزات گرانبها توسط ایران در بازار جهانی را با شرایطی لغو کنند؛ لغو محدودیت‌ها برای تامین و واردات قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری؛ توقف تلاش‌ها برای کاهش خرید نفت ایران در بازارهای جهانی؛ تسهیل مجاری بانکی و مالی برای انتقال ارز به خارج از ایران و برای مواردی چون ارزهای دانشجویی یا خرید دارو؛ اصلاح ساز و کارهای اتحادیه اروپا در ارتباط با مجوز پرداخت‌ها و گردش مالی و همچنین پرداخت حدود چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران در طی شش ماه زمان اجرایی توافق نامه ژنو.
*رابرت گیتس:تحریم‌های جدید علیه ایران "اشتباهی جدی" خواهد بود
وزیر دفاع پیشین آمریکا اعمال تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران را در حالی که مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد، یک اشتباه جدی خواند.
به گزارش شبکه بی‌بی سی، "رابرت گیتس" وزیر دفاع پیشین آمریکا در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 هشدار داد.وی طی اظهاراتی در برنامه "هارد تاک" بی‌بی سی اعمال هرگونه تحریم جدید علیه ایران را "اشتباهی جدی" عنوان کرد. گیتس این مطلب را در پاسخ به سوال مجری این شبکه در مورد احتمال تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه ایران از سوی کنگره آمریکا بیان کرد.
وزیر دفاع پیشین آمریکا در عین حال مدعی شد اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، تحریم‌های جدید موجب تقویت موضع "باراک اوباما" خواهد شد. به گفته وی باید به ایران این پیام ارسال شود که شکست در مذاکرات به ایجاد شرایط بسیار دشوارتری برای این کشور منجر می‌شود. گفتنی است تلاش برخی سناتورهای تندرو در کنگره آمریکا برای افزایش تحریم‌های ایران در حالی ادامه دارد که رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده هر گونه تحریم جدید را وتو خواهد کرد.

جمهوری اسلامی

-اعلام جزئیات لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران
-هیچ کشوری نمی تواند مانع پیشرفت های هسته ای ملت ها شود
-سقف انتقال پول به ایران 10 برابر می شود

خراسان

-ورشکستگی باغ داران مرکبات؛ پیدا کنید پرتقال فروش را !
-وزیر ارتباطات: تنها سایت‌های غیراخلاقی فیلتر می شود
-کسی که فقط چکش دارد همه چیز را میخ می بیند
-هشدار درباره شوک جدید معوقات بانکی

کیهان

-تفرقه میان مسلمانان و اسلام هراسی دو هدف شوم دشمن است
-لاریجانی:حاضریم جان خود را فای حزب الله کنیم
-سیاست جدید دولت در کارگروه فیلترینگ اعلام شد
-کاخ سفید جزئیات فنی توافق ژنو را منتشر کرد

آفرینش

-ارائه طرح 4 مرحله ای ایران به مسکو برای حل بحران سوریه
-شهر دوست‌دار سالمند در استان البرز راه‌اندازی می‌شود  
-جزئیات سه فراخوان کشوری برای جذب هیات علمی
-اعطای پناهندگی سیاسی به اخوان المسلمین

آرمان

-بدهی 80 هزار میلیارد تومانی 30 نفر به بانک ها!
-22 میلیون ایرانی هرگز ازدواج نکرده اند
-سه ضلعی هاشمی در میدان سیاست
-جزئیات لغو تحریم ها از روز دوشنبه

شرق

-محاکمه موسوی و کروبی باعث کشمکش جدید می شود
-روحانی:عده ای به اسم تحریم ملت و منافع مردم را دور زدند
-دولت احمدی ن‍ژاد راه رانت خواری را باز کرد
-جرم آلوده کنندگان هوا معاونت در قتل است

ایران

-برخی به نام مقابله با تحریم منافع ملت را دور زدند
-هیأت بزرگ اقتصادی فرانسه به ایران می آید
-مسکو و تهران طرح تازه همکاری ریختند  
-نتایج 3 روز سفر به خطه نفت خیر جنوب

قانون

-صدای مخالفان تحریم بلندتر شد
-مراقب ورود تروریست ها باشید
-کیفیت شیرمدارس زیر سوال؟!
-تساوی ممنوع!

جام جم

-برندگان سرو زرین از جشنواره جام جم می گویند
-تفرقه افکنان دینی دشمنان پیامبرند
-شهرآورد دیگر دیدنی نیست
-سوداگری با اختراع دیگران

تهران امروز

-روایت آمریکا از زمان‌بندی اجرای توافق ژنو
-تغییر خواسته بخش خصوصی از دولت
-دولت سوریه آماده برقراری آتش‌بس
-«ژنو2» بدون ایران؟

حمایت

-آموزش مهارت‌های زندگی راهکار مقابله با همسرآزاری
-جریان های تکفیری ربطی به اسلام ندارند
-ظرفیت مغفول توریسم درمانی در ایران
-شرایط صحت تصمیم‌های اداری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها