در شرایطی که کاخ سفید نسبت به گسترش همکاری های ایران و روسیه در عرصه هایی همچون انرژی و ماشین آلات هشدار داده است، «آلکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، مسکو و تهران در جست و جوی راه های گسترش همکاری ها در عرصه های مختلف هستند.
کد خبر: ۶۳۶۳۸۹
مسکو و تهران در جست و جوی راه‎های گسترش همکاری‎ها

نوواک روز جمعه در گفت وگو با کانال تلویزیونی روسیه24 گفت: ایران و روسیه برای توسعه همکاری های صلح آمیز در عرصه های مختلف از جمله صادرات منابع انرژی و ماشین آلات تلاش می کنند.

وی افزود: روسیه به تحریم های سازمان ملل در باره ایران پیوسته و به طور کامل آن را رعایت می کند، اما مسکو روابط خود را با تهران درباره آنچه که به همکاری های صلح آمیز مربوط می شود و با انرژی هسته ای و مجموعه صنایع نظامی مرتبط نیست، ادامه خواهد داد.

وی تشریح کرد: حوزه هایی همچون صادرات مواد غذایی، تجهیزات و ماشین آلات و منابع انرژی ظرفیت های بزرگی برای توسعه همکاری میان ایران و روسیه دارند و دو کشور راه های گسترش همکاری در این عرصه ها را جست وجو می کنند.

نوواک که ریاست کمیسیون دولتی همکاری های روسیه و ایران را از طرف کشورش برعهده دارد، یاداوری کرد، مطابق توافق دو طرف نشست آتی این کمیسیون در سال 2014 در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: به دلیل تحریم ها، مشکلاتی در استفاده از ارزها در همکاری های بازرگانی میان ایران و روسیه وجود دارد و به همین علت کمیسیون همکاری های دو کشور به جست وجوی راه حلی برای رفع این مشکلات خواهد پرداخت.

آمریکا به دنبال محدود کردن همکاری‌های ایران و روسیه

خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از یک مقام آمریکایی از مذاکرات ایران و روسیه برای تحویل روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران به این کشور در ازای واردات کالاها و ماشین آلات روسی خبر داد.

«جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که دولت آمریکا قصد دارد تحریم هایی علیه طرف های معامله نفتی ایران و روسیه اعمال کند.

یک مقام دیپلماتیک روس روز پنجشنبه به روزنامه کامرسانت چاپ مسکو گفت: موضع آمریکا بر همکاری های نفتی ایران و روسیه تاثیری نخواهد گذاشت.

وی افزود: روسیه و ایران به مذاکره درباره معامله نفتی بدون توجه به موضع آمریکا می پردازند.

مقام روس گفت: ابتکار معامله نفتی میان ایران و روسیه در جریان سفر ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه به تهران در ماه دسامبر سال گذشته مورد موافقت قرار گرفت. این یک مبادله ساده نیست و در معامله نفتی ایران و روسیه استفاده از منابع مالی هم پیش بینی شده است.

مقام روس تاکید کرد: روسیه بدین ترتیب هیچ گونه تحریمی را نقض نمی کند و به کسب موافقت هیچ کشوری برای اجرای چنین طرحی با ایران متعهد نیست.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها