وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران از نقش مثبت مسکو در جلوگیری از بروز جنگ جدید در منطقه به ویژه در سوریه قدردانی و تاکید کرد: نقش روسیه در نشست ژنو ۲ نیز اساسی است و در این سفر درباره این موضوع مذاکره خواهیم کرد.
کد خبر: ۶۳۶۲۶۵
ظریف:نقش مثبت روسیه درموضوع سوریه قابل تقدیر است

به گزارش واحد مرکزی خبر از مسکو، ظریف روزپنجشنبه در مسکو درآغاز نشست با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود با اشاره به اینکه نقش محوری روسیه دریافتن راه حل پیرامون مذاکرات هسته ای ایران مهم است، تصریح کرد: از نقش آفرینی روسیه دراین زمینه استقبال می کنیم و امیدواریم  این نقش هرچه بیشتر تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه دوکشور چالش های مشترکی نیز دارند، گفت: منطقه ما و جهان را چالش هایی تهدید می کند که از جمله آن گسترش افراط گرایی است.

وزیر امورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: افراط گرایی به اشکال مختلف از جمله در بحران سوریه قابل مشاهده است و با روسیه نیز به خاطر وقایع تروریستی اخیر در این کشور ابراز همدردی می کنیم.

ظریف با بیان اینکه توافق روسای جمهور دوکشور در بیشکک مبنای خوبی برای توسعه روابط ایران و روسیه محسوب می شود، گفت: دولت های جمهوری اسلامی ایران و روسیه درجهت توسعه این روابط گامهای جدی برخواهند داشت.

وزیر خارجه افزود: فرصت هایی زیادی برای گسترش روابط وجود دارد که دراین میان همکاری در حوزه دریای خزر به عنوان منبع مشترک دوکشور اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم تدوین رژیم حقوقی دریای خزر با جدیت به پیش برود.

ظریف تاکید کرد: همکاری های همه جانبه سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی میان ایران و روسیه بسیارمهم است وبرای پیشبرد آن، برنامه های متنوعی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: ازآغازبکار دولت جدید درایران، روابط تهران و مسکو به سرعت درحال گسترش بوده و این روند ادامه خواهد داشت.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه روابط طولانی و خوبی درمنطقه دارند که این روابط برپایه ملاحظات راهبردی و تاریخ غنی استوار است .

«سرگئی لاوروف» ، وزیرخارجه روسیه نیز درابتدای این دیدار گفت: دراین ملاقات مسائل مهم منطقه ای و راههای مسالمت آمیز برای بحران های موجود درخاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و به ویژه سوریه با آقای ظریف تبادل نظر خواهد شد.

لاوروف با استقبال از سفر وزیرخارجه ایران به مسکو افزود: دراین سفر روابط دوجانبه بررسی و درخصوص گسترش همکاری های تجاری، مسائل بشردوستانه و آماده کردن اسناد رژیم حقوقی دریای خزر صحبت می کنیم.

وی گفت: علاقه مندیم ارزیابی ایران را درخصوص توافق هسته ای ایران و 1+5 بشنویم و امیدواریم مسائل درباره برنامه هسته ای ایران به طور کامل حل و فصل شود.

دوطرف در پایان این دیدار در نشست مشترک خبری شرکت خواهند کرد.

شرکت در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران - روسیه و سوریه همچنین دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهوری روسیه و نشست با نخبگان سیاسی - اجتماعی روس از دیگر برنامه های ظریف دراین سفر کاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها