رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح سانتریفیوژهای نسل جدید ایران گفت: نگرانی غربی‌ها از این است که چرا ما به چنین سانتریفیوژ پیشرفته‌ای دست یافته ایم.
کد خبر: ۶۳۶۱۴۱
دسترسی به سانتریفیوژ‌های پیشرفته

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی در برنامه  نگاه دو شبکه دو سیما، در پاسخ به این که چه طور می‌شود اطمینان داد با امضای توافقنامه  ژنو  تحقیقات ما  صرفا  در حالت آزمایشگاهی نماند ؟ گفت: در این تفاهم نامه همه چیز روشن است به ویژه تحقیق و توسعه  و در بحث غنی سازی 5 درصدی هم محتوای توافقنامه روشن است، ما غنی سازی 5 درصدی را ادامه می‌دهیم  فقط پذیرفته ایم در این مدت 6 ماهه غنی سازی 20 درصدی را متوقف کنیم.

وی افزود: این تعلیق هم به معنی این نیست که سانتریفیوژهای ما کار نکند بلکه  فقط تولیدشان 5 درصدی می‌شود و به کار خود ادامه می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ادامه فعالیت آب سنگین اراک گفت: در آب سنگین اراک ما پذیرفته ایم بخشی از تجهیزات عمده را نصب نکنیم اما خیلی از این تجهیزاتی را که پذیرفته ایم، نصب نکنیم، اصلا هم  قرار نبوده  است در این شش ماه نصب کنیم  چون نیاز به مقدمات بوده و فعالیت آب سنگین اراک آنقدر گسترده است که با این تعلیق هم با مشکلی مواجه نمی‌شویم.

وی در درباره طولانی شدن مذاکرات کارشناسی گفت: طرفین تلاش می‌کنند حداکثر امتیازات را خود بگیرند چون مذاکره، داد و ستد است، این‌که بتوانید خواسته هایتان را به طرف مقابل تحمیل کنید، کار ساده‌ای نیست.

صالحی با بیان اینکه مبنای مذاکرات ؛ منطق و استدلال است، گفت: این مذاکرات فقط اغنایی نیست بلکه مستنداتی دارد و منطق و برنامه‌ای پشت سر آن است.

رئیس سازمان انرژی اتمی مهم‌ترین موضوع موضوع در این مرحله  از مذاکرات را اراده طرفین دانست وگفت: در مذاکرات با 1+5 مدتها بود فقدان اعتماد متقابل وجود داشت اما حالا با بازگردانده شدن اعتماد طرفین در مذاکرات مشغول دستگرمی هستند و مهم است که اراده‌ای برای اعتماد سازی در دو طرف وجود دارد و دو طرف با یک اراده قوی  پاپیش گذاشته اند که امیدواریم مذاکرات به همین منوال پیش برود.

وی تحقیق و توسعه را شفاف ترین و بی ابهام ترین بخش توافق ژنو خواند و گفت: جمهوری اسلامی در چارچوب اقدامات شفاف ساز خود هفته پیش نسل جدیدی از سانتریفیوژهایش را به آژانس معرفی کرد که با اعتراض طرف غربی به آژانس مواجه شد اما از آنجایی که محتوای توافقنامه ژنو درباره تحقیق و توسعه شفاف بود، اراده ما غالب شد و طرف مقابل هم تمکین کرد چون اعتراضش بی معناست.

صالحی در تشریح سانتریفیوژهای نسل جدید ایران گفت: این سانتریفیوژها تقریبا دو سال است که  طراحی مفهومی آن آغاز شده و به تولید نمونه رسیده است و در حال حاضر هم  آزمایش مکانیکی روی آن در حال انجام است تا به فاز بعدی  یعنی تزریق گاز برسیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مخالفت غربیها  بافعالیت این سانتریفیوژ نسل جدید گفت: نگرانی آنها از این است که چرا ما به چنین سانتریفیوژ پیشرفته‌ای دست یافته ایم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران وارد عرصه مهمی از نظر فناوری شده که آن را به یک قدرت جهانی تبدیل کرده است  و همین که می‌بینید  مذاکره کنندگان ما قبلی‌ها و فعلی‌ها  با اقتدار در مذاکرات شرکت می‌کنند به پشتوانه همین دستاوردهای پیشرفته ایران است، دستاوردهایی که طرف مقابل را بر آن داشته است تا از در تعامل با ایران وارد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها