از همان روزی که نام حسن روحانی به عنوان پیروز انتخابات خرداد 92 اعلام شد، کم نبودند صاحب‌نظرانی که می‌پرسیدند مناسبات مجلس اصولگرا با دولت اعتدال چگونه خواهد بود؟ این پرسش وقتی به‌طور پررنگ‌تری مطرح شد که مجلسی‌ها در تائید یکی از وزرای کابینه در زمان تشکیل دولت، به سه نفر از گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور برای آن وزارتخانه رای اعتماد ندادند.
کد خبر: ۶۳۵۱۸۹
آقایان! تا انتخابات راهی طولانی باقی است

طی ماه‌های اخیر نمایندگان مجلس تقویت دولت را دلیل برخی نظارت‌های سختگیرانه بر دولت خوانده و اما بعضی از دولتمردان گلایه می‌کنند که ممکن است این سختگیری‌ها به کاهش بازدهی دولت منتهی شود.

هرچه هست، اکنون آمارها نشان می‌دهد که حجم سوالات از وزرا و احضار آنها به مجلس بالاست و همین امر باعث انتقادهایی از سوی دولتی‌ها و حامیانشان شده است.

نباید از نظر دور داشت که از نظر روان‌شناختی، بعضی اظهارنظرهای دولتمردان و نزدیکان به دولت یازدهم خود عامل تشدید فشار بهارستان بر پاستور بوده است.

نیش و کنایه‌های سیاسی به مجلس که در قالب طرح موضوعاتی چون امکان انحلال پارلمان از سوی رئیس‌جمهور یا توصیه به مردم برای رای ندادن به نمایندگان منتقد در مجلس دهم مطرح می‌شود، عملا فایده‌ای جز تشدید اختلافات دربر ندارد.

هرچند در دولت قبل به دلیل پاره‌ای بی‌تدبیری‌ها عملا روابط قوای مجریه و مقننه می‌رفت که به یک بن‌بست ساختاری منجر شود، اما در این دولت که به‌دلیل تجارب دیپلماتیک رئیس و بسیاری از اعضای کابینه‌اش ظرافت‌های سخنوری و موضعگیری سیاسی رعایت می‌شود، نباید گذاشت که برخی بی‌ملاحظگی‌های گفتاری، تجارب تلخ گذشته را تکرار کند.

با توجه به این‌که دولت و مجلس هر دو نهادهایی متکی به رای مردم و پاسخگو در برابر رای‌دهندگان هستند، باید مناسبات و روابط خود را به‌گونه‌ای سامان دهند که با تقویت یکدیگر، یکپارچگی و انسجام داخلی را به نمایش بگذارند، نه آن‌که برخی راهبردهای کوته‌بینانه، برد یک قوه را در باخت قوه دیگر تعریف کند.

به نظر می‌رسد از آنجا که حسن روحانی، رئیس‌جمهور، خود سابقه روشنی در فعالیت‌های پارلمانی و بویژه نقش‌آفرینی در «جلسه عقلا» داشته، باید با تشکیل کارگروهی مشترک با نمایندگان اثرگذار مجلس، ترتیبی اتخاذ کند که همزمان هم مجلس جلوی تکثر سوالات نمایندگان را بگیرد و مانع از تحریک دولت شود و هم رئیس‌جمهور دستور دهد که برخی مشاوران جنجالی‌اش از مصاحبه‌های تحریک‌آمیز بپرهیزند.

رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز که به نظر می‌رسد هنوز قریب به دو سال مانده تا برگزاری انتخابات مجلس دهم، از هم‌اکنون فضای سیاسی کشور را انتخاباتی کرده‌اند، باید متوجه این موضوع باشند که ورود زودهنگام به مبارزات انتخاباتی و تضعیف رقیب به امید پیروزی در انتخابات پیش‌رو، ممکن است نتیجه عکس در بر داشته و عملا رای‌دهندگان را مجاب کند، جریانی که از آن حمایت می‌کنند، مصالح جناحی را بر منافع ملی ترجیح داده و قصد به بن‌بست کشیدن مسیر رشد کشور را دارد؛ نتیجه‌ای که جز ناامیدی و سرخوردگی مردم و باخت همه جریانات سیاسی فعال در کشور منفعت دیگری دربر نخواهد داشت.

مصطفی انتظاری‌هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها