عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

هیچ ساختار هسته‌ای ایران برچیده نمی‌شود

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با بیان این که مردم ایران در طول 10 سال در برابر سلطه ابرقدرت‌ها مقاومت کردند و با اجرایی شدن گام اول این شش قدرت به غنی سازی ایران احترام می‌گذارند، گفت: هیچ ساختار هسته‌ای ایران برچیده نمی‌شود و غنی سازی ادامه می‌باید و همچنین بخش کیفی و تحقیقات هسته‌ای توسعه خواهد یافت.
کد خبر: ۶۳۵۱۴۹
هیچ ساختار هسته‌ای ایران برچیده نمی‌شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه در گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافت و درباره جزئیات توافقنامه ژنو به مردم از طریق رسانه ملی توضیح داد.

سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بررسی گام‌های نخستین اجرای توافق ژنوپرداخت. 

 وی در ابتدادر پاسخ به سوالی مبنی براین‌که بعد از روز 30 دی ماه ایران و 1+5 چه گام‌هایی برخواهند داشت گفت: بعد از یک ماراتن طولانی به نقطه توافق ژنو و راههای اجرایی این مفاد رسیدیم که قرار است از 20 ژانویه گام اولش اجرا شود.

گام اول در طول شش ماه برداشته می‌شود

 وی ادامه داد: پیش بینی شده گام اول در طول شش ماه برداشته شود و دو طرف به منظور اعتمادسازی مبنی بر ماهیت صلح آمیز برنامه‌های ایران و طرف مقابل در تعلیق تحریم‌ها اعتماد ما را باید جلب کند تا بتوانیم وارد مذاکرات اصلی که گام مهمی است برسیم و در یک فضای همکاری که براساس گام اول شکل گرفته اجرایی شود. 

 عراقچی افزود: در برنامه اقدام مشترک دو اتفاق می‌افتد و هر دو طرف قبول می‌کنند از همان جایی که هستند تحریم‌های جدیدی را در شورای امنیت چند جانبه ودوجانبه بردارند برنامه هسته‌ای ما گسترش کمی پیدا نمی‌کند و هیچ گاه متوقف نخواهد شد و ساختار ما در جای خود است و هر دستگاهی نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

هیچ ساختار هسته‌ای ایران برچیده نمی‌شود

وی ادامه داد: هیچ ساختار هسته‌ای ایران برچیده نمی‌شود و غنی سازی ادامه می‌باید و همچنین بخش کیفی و تحقیقات هسته‌ای توسعه خواهد یافت.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: سانتریفیوژهای جدیدی تولید نمی‌شود و در اراک نیز برنامه به همین منوال است اما در گسترش کیفی توافق ژنو دست ایران را بازگذاشته و ما می‌توانیم به توسعه و تحقیق در این زمینه بپردازیم.

 عراقچی با بیان این که اتفاق دوم این است که هر دو طرف از وضع موجود یک مقداری به عقب برمی گردند، اظهار کرد: تعلیق غنی سازی 20 درصد است و در دوره شش ماهه آنان به اکسید و یا مواد رقیق شده تبدیل می‌شوند و طرف مقابل باید تعلیق تحریم‌های نفتی را مورد توجه قرار دهد و فروش نفت ایران در وضعیت فعلی حفظ می‌شود، تعلیق پتروشیمی، صادرات، بیمه و حمل و نقل برداشته می‌شود خودرو نیز به ایران صادر خواهد شد طلا، فلزات، قطعات یدکی هواپیما و هم چنین اقلام غیرتحریمی مانند داروها نیز جز تعلیق‌های تحریم‌ها هستند.

 عراقچی تاکید کرد: این اقلام غیرتحریمی از طریق کانال‌های بانکی انجام خواهد شد و تجارت قانونی با اروپا تا یک میلیون یورو شکل می‌گیرد و 4.2 میلیون دلار از پول‌های ایران که محدود شده آزاد خواهد شد.

کانال‌های بانکی اجازه دارند که اقلام غیرتحریمی را مورد بررسی قرار دهند

وی تاکید کرد: غیر از مورد آخر که در 20ژانویه اتفاق می‌افتد کانال‌های بانکی اجازه دارند که اقلام غیرتحریمی از جمله شهریه دانشجویان خارج از کشور، هزینه‌های درمان در خارج از کشور را مورد بررسی قرار دهند و مقدماتش مشخص شده و مجوز وترتیبات اداری آن به کشورهای 1+5 داده شده است تا وارد تعامل با ایران شوند. 

 عراقچی با بیان این که آزاد شدن 4.2 میلیون دلار در روند 6 ماهه در نوبت‌های مختلف و در هشت نوبت به وجود می‌آید گفت: در هشت نوبت پول‌ها آزاد خواهد شد اما تبدیل مواد 20% را انجام نمی‌دهیم و در طول شش ماه در فواصل مختلف انجام می‌شود. 

 وی ادامه داد: اکسیدسازی هر ماه 15 کیلوگرم و رقیق سازی نیز به همین ترتیب هر سیلندری در طول سه هفته انجام می‌شود و تناسبش با توجه به پولی که آزاد می‌شود برقرار خواهد شد. 

اصل توازن و تعادل از نظر ما بسیار مهم است

معاون وزیر امورخارجه با بیان این که اصل توازن و تعادل از نظر ما بسیار مهم است گفت: این اصل باید در مجموعه اقداماتی که هر دو طرف انجام می‌دهند باید شکل بگیرد و در گام اول صورت خواهد گرفت در ساختار برنامه هسته‌ای مان حفظ خواهد شد. 

 وی افزود: همه چیز به کار خود ادامه می‌دهد و برای ما برگشتن در کمتر از یک روز می‌تواند منجر به آن شود که ما به غنی سازی 20 درصد برسیم اگر حس کنیم طرف مقابل به تعهدات خود پای بند نیست و اقدامی خلاف تعهد انجام می‌دهد بلافاصله به وضع فعلی بازخواهیم گشت. 

 عراقچی تاکید کرد: ما می‌دانیم که طرف مقابل صادق نیست و یک شکاف بزرگ در ساختار تحریم شکل گرفته است و به خصوص بار فشار روانی باید از روی کشورها برداشته شود زیرا آن‌ها خود تحریم را ایجاد کردند و بعضی از کشورهای غربی به علت آن که می‌ترسند آمریکا در اینده به آنان فشار بیاورد با ما همکاری نمی‌کنند.

 عراقچی تاکید کرد: تعاملات اقتصادی به حالت عادی برخواهد گشت و در کنار دستاورد بزرگ توافق ژنو احترام به غنی سازی ایران توسط شش کشور غربی است و آن‌ها باید قبول کنند که تعلیق را کنار بگذارند و برنامه هسته‌ای مان در سطح 3.5 درصد رشد کند.

مردم همواره نشان داده اند که هیچ وقت زیر بار سلطه نرفتند

 عراقچی با بیان این که مردم ایران در طول ده سال در برابر سلطه ابرقدرت‌ها ایستادگی کردند افزود: این مردم همواره نشان داده اند که هیچ وقت زیر بار سلطه نرفتند و نگذاشتند که غربی‌ها اراده شان را بر آن‌ها تحمیل کنند و با اجرایی شدن گام اول شش قدرت دنیا به غنی سازی ایران احترام می‌گذارند. 

 عراقچی با بیان این که این توافق ثمره خون شهیدان هسته‌ای است گفت: بنده به خون این عزیزان احترام می‌گذارم زیرا با تلاش این شهیدان و دانشمندان گمنام عرصه هسته‌ای است که ما به این مرحله رسیدیم و بنده عددی نیستم در کنار کسانی که این حماسه را آفریدند و اینان همواره افتخاری برای سرزمین ایران هستند.

وجود تفسیرهای مختلف از هر سندی امری طبیعی است

عراقچی در پاسخ به این سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه مشکلی که هم اکنون وجود دارد تفسیرهای متعددی است که آمریکا از توافق ژنو ارائه می‌دهد، رئیس جمهور آمریکا بیانیه‌ای صادر کرده و گفته است اجرای این توافق باعث برچیده شدن بخشی از سیستم هسته‌ای ایران می‌شود. این بیانیه به چه معناست؟ گفت: وجود تفسیرهای مختلف از هر سندی امری طبیعی است، برای مثال قوانین اساسی کشور به صراحت و روشنی نوشته می‌شود اما مرجعی برای تفسیر در کشور مشخص می‌شود. 

وی ادامه داد: وجود تفاسیر مختلف و تفسیر به رای وجود دارد اما ما بایستی مراقب این باشیم که تفاسیر یکجانبه نباشد. 

 معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در مذاکرات هسته‌ای به آن برخورد کردیم تفسیر به نفع گروه غربی بود تصریح کرد: ما در مقابل این تفاسیر ایستادگی کردیم، قطعی مذاکرات به این دلیل بود که ما اجازه ندادیم آنها متن توافق را به نفع خود تفسیر کند.

ما مشکل اوباما در کنگره را درک می‌کنیم

 عراقچی ادامه داد: ما مشکل اوباما در کنگره را درک می‌کنیم چرا که وی نمی‌خواهد چیزی بگوید که کنگره وی را دوباره دچار مشکل دیگری کند. 

 عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در معنای عبارت دیسمنتل در توافق ژنو اظهار کرد: این کلمه، کلمه ناآشنایی نیست بلکه استفاده غرب از آن سوء استفاده است چرا که برچیده شدن اصلا در برنامه ما به هیچ وجه رخ نمی‌دهد. 

 عراقچی بیان کرد: آنچه که مسلم است، این است زمانی که آبشارهای سانتریفیوژهای ۲۰ درصد را متوقف کنیم، آبشار‌ها سانتریفیوژ ۵ درصد تولید می‌کنند، بنابراین اوباما برای اینکه کنگره را راضی نگهداشته و توافق ژنو را برای آنها توجیه کند، عبارت سخیف دیسمنتل را به نفع خود بکار می‌برد.

ما می‌توانیم در عرض یک روز سانتریفیوژ ۲۰ درصد را برداشته و در عرض یک روز دیگر آن را نصب کنیم

 معاون وزارت امور خارجه افزود: من به نقل از متخصصین در سازمان انرژی اتمی می‌گویم ما می‌توانیم در عرض یک روز سانتریفیوژ ۲۰ درصد را برداشته و در عرض یک روز دیگر آن را نصب کنیم، با این حال اوباما در شرایط سختی بسر می‌برد، چرا که همه می‌دانند این لابی‌هایی که در غرب صورت می‌گیرد به دنبال جنگ افروزی در منطقه و اعمال تحریم‌های دیگری است که اگر صورت بگیرد، منجر به قطع اجرایی توافق ژنو می‌شود. 

 عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: آنچه که مسلم است این است که اگر کنگره به دنبال تحریم و فشار جدید است، در این خصوص حتما شکست خواهد خورد چرا که تحریم جدید توافق ژنو را متوقف می‌کند.

ما اعلام کرده‌ایم که در صورت تحریم دوباره مذاکره نخواهیم کرد

 معاون وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ادامه یافتن بهانه غرب و اعمال فشار و تحریم جدید شرایط مذاکره را تغییر خواهد داد، افزود: ما اعلام کرده‌ایم که در صورت تحریم دوباره مذاکره نخواهیم کرد. غرب و کنگره به نوعی توجیه شده‌اند که کماکان بایستی با احترام با ما برخورد کرده و قدمهای مساوی با ما بردارند. 

 عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه واژه‌ای در توافقنامه آمده که گام اول امکان تکرار شدن دارد، آیا این ممکن است در سال دو گام اول داشته باشیم، اظهار کرد: ما در متن توافق ژنو پس از اجرایی کردن گام اول مذاکرات گام آخر یا به تعبیری مذاکرات جامع را آغاز خواهیم کرد.

به صراحت می‌گویم مذاکرات گام نهایی بیشتر از یکسال نخواهد بود

 وی با بیان اینکه به صراحت می‌گویم مذاکرات گام نهایی بیشتر از یکسال نخواهد بود، ادامه داد: گام نهایی بایستی تا یکسال جمع شود، چرا که خود این گام دوره دارد برای مثال توافق می‌کنیم که در یک دوره چندساله گام نهایی را اجرایی کنیم، آنچه که بسیار مهم است این است که در گام نهایی هرچه را قبول کنیم تا ابد نمی‌ماند بلکه مدت دار است. 

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه رسیدن به گام نهایی نیز دوباره مدت دارد و آن یکسال است، افزود: دوره گام اول ۶ ماه است که اگر کمتر از این مدت به نتیجه برسیم، گام اول را اجرایی خواهیم کرد و اگر در این ۶ ماه به راه حل نهایی نرسیدیم نیز دو حالت دارد، یکی آنکه یا تصمیم می‌گیریم گام اول را ادامه دهیم و دوم گام دوم یا نهایی را بازتعریف کنیم و در اینجا ممکن است از گام نهایی برگردیم که این منوط به تصمیم نهایی ما پس از ۶ ماه است. 

 عراقچی افزود: به طور حتم اگر گام اول تمدید شود بیشتر از یک دوره نخواهد بود و ما حتما بایستی در گام نخست، نهایی و گام بعد از آن به نتیجه برسیم. 

 معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اجرایی کردن قطعنامه شورای امنیت به چه معناست، اظهار کرد: از نظر آنها شاید به معنای اجرا باشد اما از نظر ما یعنی نهایی کردن. 

 عراقچی در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر اینکه پیرامون کلمه آدرس و توافق بحث شد، افزود: ما یک کلمه مبهمی را در توافقنامه پذیرفتیم که یک نوع اقتدار در سند توافق ژنو است، 1+5 یا غرب از این ضعیف‌تر نسبت به قطعنامه‌هایی که در شورای امنیت به میزان ۶ عدد است، نمی‌توانست برخورد کند. 

 عراقچی با بیان اینکه کلمه address از منظر غرب به این معناست که ببینیم چه می‌شود، تصریح کرد: آنها زمانی به ما می‌گفتند در صورتی با شما مذاکره می‌کنیم که قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کنید و ما زیربار نرفتیم، سپس آنها کوتاه آمدند و به جایی رسیدند که به ما گفتند حال گام اول را اجرایی کنید. 

 اکنون کشورهای دنیا با عبارتی بسیار ضعیف نسبت به قطعنامه خود برخورد می‌کنند

معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: وجود کلمه address در گام میانی به معنای پرداختن به آن گام است، کشورهای دنیا با عبارتی بسیار ضعیف نسبت به قطعنامه خود برخورد می‌کنند که به نوعی دستاورد ما در توافق ژنو است. 

 عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اضافه کرد: گام نهایی اگرچه مشکل است، اما در صورت رسیدن به آن این قطعنامه‌ها نادیده گرفته می‌شود. 

 عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دوره زمانی برای گام نهایی دارید اظهار کرد: این گام ابدی نیست و بایستی مدت دار باشد، راجع به اینکه این دوره چه میزان باشد ایده‌هایی را ما و ایده‌هایی را طرف غربی مطرح کرده است که یک گام نخست در اجرای توافق ژنو است. 

 عراقچی ادامه داد: بهتر است عددی که طرف غربی و ما در خصوصص مدت زمان گام نهایی گفته‌ایم، بیان نشود، مذاکرات گام نهایی چند موضوع مورد بحث دارد که به واقع بایستی بر روی آن اهتمام کرد. 

 با قاطعیت نمی‌شود احتمال رسیدن به نتیجه را حساب کرد

معاون وزیر امور خارجه افزود: خیلی نمی‌شود با قاطعیت احتمال رسیدن به نتیجه را حساب کرد. اوباما درصد آن را ۵۰_۵۰ اعلام کرده است و از نظر ما همین عدد نیز خیلی امیدوارانه است. 

 عراقچی خاطرنشان کرد: نکته در اینجاست که به طور حتم بایستی یک اجماع سازماندهی و وفاق ملی در مذاکرات وجود داشته باشد که بایستی همانطور که تا الان نیز این وفاق وجود داشته همچنان حفظ شده و ما به خداوند متعال توکل می‌کنیم.

عراقچی با اشاره به این که از نظر جمهوری اسلامی ایران متن توافق نامه ژنو از حیث تحقیق و توسعه روشن است گفت: ایران باید به تحقیق و توسعه خود ادامه دهد.

ورود سانتریفیوژ جدید پیشرفت سبب تشدید تفسیرهای 1+5 شده بود

 معاون وزیر امور خارجه با بیان این که تفسیرهایی وجود داشت که روند مذاکرات کارشناسی را دچار وقفه کرده بود افزود: ورود سانتریفیوژ جدید پیشرفت سبب تشدید تفسیرهای 1+5 شده بود.

وی با اشاره به این که کار بر روی ماشین های جدید حق ایران است ادامه داد: این موضوع سبب حساسیت 1+5 شده بود به طوری که آن‌ها دست به انجام تفسیرهای تنگ نظرانه ای در خصوص توافق نامه ژنو زدند.

 عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که مشاجرات بسیار تندی در این دوران صورت گرفت خاطر نشان ساخت: در پنج شنبه و جمعه گذشته موضوع اصلی در خصوص همین تفسیرهای تنگ نظرانه بود.

ما هیچ تفسیری را که حق تحقیق و توسعه را  محدود کند قائل نیستیم

 عراقچی با اشاره به این که ما هیچ تفسیری را که حق تحقیق و توسعه را  محدود کند قائل نیستیم گفت: 1+5 علی رغم تفسیرهایی که داشته است سانتریفیوژها ما را نیز قبول کردند به طوری که امروز صبح اشمیت تاییدیه شش کشور را در خصوص سانتریفیوژها گرفته است. 

 معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این که اوباما و کاخ سفید تحریم‌ها را متوقف خواهند کرد افزود: اوباما به کنگره صراحتا گفته اگر تحریم‌ها اعمال شود اجماع خود را از دست می دهیم به گونه ای که ساختار تحریم‌ها شکسته خواهد شد.

 وی با بیان این که اگر کنگره دست به تحریم بزند اجماع در میان آنان شکسته خواهد شد گفت: اوباما تاکید داشته است که جلوی تحریم‌ها را خواهد گرفت به این گونه که ایشان تا مرز تهدید وتو پیش رفتند. 

 اگر کنگره اقدام به تحریم کند همه دنیا می فهمد که آن‌ها به دنبال چه اهدافی هستند

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: اگر کنگره اقدام به تحریم کند همه دنیا می فهمد که آن‌ها به دنبال چه اهدافی هستند و جمهوری اسلامی ایران تاکنون با صداقت پیش رفته است.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا سند مکتوبی وجود دارد که آمریکا به زیر توافقات خود نزند گفت: تفسیر از هر سندی همیشه وجود دارد زیرا هر لحظه ممکن است تفسیرهای عجیب و غریبی را آن‌ها ارائه دهند پس باید از این جهت مراقب بود. 

 معاون وزیر امور خارجه توافقات از نظر ما ارزش شفاهی دارد افزود: بعضی از مسائل به صورت شفاهی مطرح می شود یعنی حالت رسمی ندارد.

 وی بااشاره به این که اگر چه توافقات بر روی کاغذ آمده اما به عنوان  نان پیپر است ادامه داد: به طوری که این اصطلاح در روابط دیپلماتیک مطرح می شود.

 عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که در روابط دیپلماتیک بعضی از مسائل به صورت شفاهی مطرح می شود اما بر روی کاغذ هم نیز می آید گفت: نان پیپر قابل انتشار نیست.

توافق برای ایران به عنوان یک اصل مهم به حساب می آید

 عراقچی با اشاره به این که توافقات در خصوص نحوه اجرا باید به صورت شفاهی صورت می گرفت ادامه داد: توافق برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اصل مهم به حساب می آید.  

معاون وزیر امور خارجه بااشاره به این که کاخ سفید از توافق ژنوارزیابی خود را داردگفت: هر کسی توافق‌نامه ژنو را از دید خود تفسیر می کند به طوری که باید گفت آن‌ها به دنبال توجیه برنامه هسته ای ایران بودند. 

 وی توافق ژنو را ملاک دانست و خاطر نشان کرد: به بیانیه هایی که مطرح می شود نباید توجه کرد زیرا آنها ارزش تبلیغاتی دارند. 

 عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که توافق نامه باید به صورت همزمان در 20 ژنو اجرایی شود افزود: 1+5 اقدامات لازم را برای انجام توافق نامه ژنو انجام داده است. 

 عراقچی با اشاره به این که 1+5 تا قبل ازمذاکرات ژنو اقدامات لازم را انجام خواهند داد گفت: آژانس هم تا قبل از 20 ژنو به ایران خواهد آمد تا گزارشات خود را در این باره انجام دهد. 

 معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این که قرار است 20 ژانویه همه مذاکرات انجام شود گفت: همه اقدامات لازم برای اجرایی شدن توافق نامه ژنو انجام خواهد شد.

باید در گام نهایی به هدف مشترک دست یابیم

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در گام نهایی چه اقداماتی صورت خواهد گرفت افزود: باید در گام نهایی به هدف مشترک دست یابیم یعنی هر دو طرف باید به اهداف خود برسند به گونه ای که بازی برد برد داشته باشند.

 عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که ما هیچ امتیازی را از طرف ایران به 1+5 برای رسیدن به هدف مشترک نداده ایم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باید به برنامه هسته ای خود ادامه دهد به طوری که غنی سازی هم باید وجود داشته باشد و در نهایت تحریم‌ها هم از سوی آن‌ها دیگر اعمال نشود و به طور کامل برداشته شود.

 عراقچی رسیدن هر یک از طرفین به اهدافشان را به معنای برنده شدن دانست واظهار کرد: کشورهای عضو 1+5 مدعی هستند که تمام نگرانی هایشان در خصوص سلاح های هسته ای ایران است پس باید شرایط را به گونه ای ایجاد کرد تا طرف مقابل مطمئن شود که سلاح هسته ای نداریم.

 معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای نبوده، نیست و نخواهد بود گفت: برد طرف مقابل جایی است که برنامه نظامی درایران وجود نداشته باشد که خوشبختانه این موضوع در خصوص ایران وجود ندارد و نخواهد داشت.

در گام آخر باید معین شود که غنی سازی ایران همواره وجود داشته باشد

 وی با بیان این که طبق توافق نامه ژنو گام به گام پیش خواهیم رفت افرود: گام آخر باید تکلیفش به صورت مشخص معین شود به گونه ای که باید غنی سازی ایران همواره وجود داشته باشد.

 عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که حق غنی سازی طبق NPT از آن جمهوری اسلامی ایران است گفت: کشورهای عضو 1+5باید به اجرای حق ایران در دستیابی به غنی سازی احترام بگذارند.

 عراقچی با اشاره به این که ما هیچ وقت خواهان به رسمیت شناختن حق ایران در خصوص NPTاز سوی 1+5 نیستیم افزود: NPT باید حق غنی سازی ایران را به رسمیت می شناخت که خوشبختانه این امر هم صورت گرفت. 

 عراقچی با اشاره به اینکه در گام نهایی باید تکلیف به صورت واضح و روشن مشخص شود گفت: در گام نهایی باید هیچ تحریمی وجود نداشته باشد، پس باید گفت همه تحریم‌های شورای امنیت باید برداشته شود. 

 معاون وزیر خارجه با بیان اینکه ماموریت ما به عنوان تیم مذاکره کننده در خصوص موضوعات هسته‌ای است افزود: ۹۰ درصد تحریم‌ها در خصوص موضوعات هسته‌ای است. 

 وی با اشاره به اینکه در گام نهایی باید مشخصه‌هایی وجود داشته باشد اظهار کرد: حقوق و تکالیف باید براساس امروزی انجام شود. 

 در گام نهایی پروتکل الحاقی تصویب خواهد شد

عراقچی با اشاره به اینکه در گام نهایی پروتکل الحاقی تصویب خواهد شد اظهار کرد: بر روی گام نهایی پروژکتوری را افکنده‌ایم تا بعد‌ها کسی منکر قضیه نشود. 

 معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه در گام نهایی غنی سازی ایران وجود خواهد داشت خاطرنشان ساخت: ۱+۵ از هم اکنون این اعتراض را در خصوص غنی سازی ایران کرده است. 

 وی با بیان اینکه در گام نهایی کشورهای عضو ۱+۵ گفته‌اند که غنی سازی ایران را قبول داریم افزود: غنی سازی در ایران در چارچوب مشخصی صورت خواهد گرفت. 

 عراقچی با اشاره به اینکه کشورهای عضو ۱+۵ گفته‌اند که غنی سازی در ایران باید براساس نیاز‌ها صورت گیرد، ادامه داد: کسی نباید به ما بگوید که نیازهای جمهوری اسلامی ایران چیست، به طوریکه ما به کسی اجازه نمی‌دهیم که به کسی بگوید ایران به چه چیزی نیاز دارد. 

در گام نهایی محدوده غنی سازی ایران به صورت مشخص تعریف خواهد شد

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه در گام نهایی محدوده غنی سازی ایران به صورت مشخص تعریف خواهد شد گفت: تیم مذاکره کننده ایران در شرایطی مذاکره را انجام خواهد داد که غنی سازی ادامه یابد. 

 وی با اشاره به اینکه اگر در مذاکرات به توافق نرسیم چیزی را از دست نخواهیم داد گفت: زمین در دست جمهوری اسلامی ایران است، زیرا کسی که زمین در دستش است در روند مذاکرات ضرر نخواهد کرد. 

 عراقچی با بیان اینکه غنی سازی جمهوری اسلامی ایران همواره وجود دارد تصریح کرد: اگر غنی سازی را متوقف می‌کردیم در این صورت می‌باختیم. 

 معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه گام نهایی دوره چندساله دارد گفت: بعد از طی دوران هسته‌ای با برنامه هسته‌ای ایران مشابه برنامه هسته‌ای هر کشور دیگر رفتار خواهد شد.

نباید با ایران به عنوان یک استثناء برخورد شود

 وی با بیان اینکه نباید با ایران به عنوان یک استثناء برخورد شود افزود: شورای امنیت قطعنامه‌هایی را به صورت غیرعادلانه و غیرمنطقی در خصوص ایران روا داشته است. 

 عراقچی گفت: اگر قبول داریم ایران استثناء است پس نباید مذاکره کنیم. 

 معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوال دگیری در خصوص فرآوری اراک گفت: غیر از غنی سازی ۲۰ درصد هیچ چیز دیگری متوقف نخواهد شد. 

 وی با اشاره به اینکه رآکتور اراک هنوز در مرحله ساخت است خاطرنشان ساخت: این رآکتور هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است، به طوری که در طول گام اول تجهیزات باقیمانده نصب نخواهد شد. 

 عراقچی با اشاره به وجود نگرانی‌هایی در خصوص رآکتور آب سنگین اراک ادامه داد: رآکتور آب سنگین از لحاظ اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بسیار خطرناک است، چرا که سهل الوصول‌ترین راه برای دست یافتن به سلاح هسته‌ای رآکتور آب سنگین است. 

 رآکتور آب سنگین از نظر ناظر بین المللی نگران کننده است

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه رآکتور آب سنگین از نظر ناظر بین المللی نگران کننده است گفت: ما به دنبال رفع نگرانی‌ها هستیم، پس باید بگوییم راه‌هایی به لحاظ فنی و تکنولوژیکی وجود دارد که می‌تواند نگرانی‌ها را به حداقل برساند و یا اینکه از بین ببرد. 

 وی با اشاره به اینکه باید با کمک فناوری و تکنولوژی دست به ابتکاراتی بزنیم که خطرات آب سنگین وجود نداشته باشد، اضافه کرد: با استفاده از فناوری نگرانی‌های اراک را برطرف خواهیم کرد. 

 عراقچی با بیان اینکه رآکتور آب سنگین اراک ثمره ۳۰ سال تلاش دانشمندان ایرانی است افزود: رآکتور آب سنگین را آسان بدست نیاورده‌ایم که بخواهیم آن را به آسانی از دست دهیم. 

 معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه باید به شیوه‌ای برخورد کنیم که نگرانی‌ها را برای طرف مقابل برطرف کنیم، اظهار کرد: در گام فعلی عدم پیشرفت در نصب تجهیزات صورت خواهد گرفت. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها