وزارت دارایی آمریکا با صدور دستورالعملی از فروش موتورهای دست دوم هواپیمای بوئینگ به ایران که قرار بود یک شرکت ترکیه‌ای آن را انجام دهد، جلوگیری کرد.
کد خبر: ۶۳۳۴۶۶
جلوگیری آمریکا از فروش موتور هواپیما به ایران

به گزارش مهر و به نقل از آسوشیتدپرس، این دستورالعمل به امضای دیوید میلز، معاون وزیر بازرگانی آمریکا رسیده و به‌موجب آن محدودیت‌هایی برای شرکت‌های پویا ایر ایران، شرکت تجاری آدائرو آمریکا و شرکت لجستیکی هوایی «K3» ترکیه اعمال می‌شود.

به موجب این دستورالعمل که دوره آن 180 روزه است، این سه شرکت نمی‌توانند کالاهای آمریکایی در فهرست تحریم‌ را جابجا کنند.

بر اساس این گزارش، قرار بوده دو موتور دست دوم هواپیمای بوئینگ از سوی شرکتی ترکیه‌ای به ایران فروخته شود، اما با صدور این دستورالعمل تحویل آن به ایران منتفی شده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مغایربودن یا نبودن این اقدام آمریکا با توافق ژنو گفت که وزارت خارجه در حال بررسی این موضوع است.

تذکر علی مطهری درباره خوشامدگویی به هیأت سوری به زبان انگلیسی

نماینده مردم تهران نسبت به استفاده از عبارات انگلیسی برای خوش‌آمدگویی به هیأت‌های عربی در مجلس شورای اسلامی تذکر داد.

به گزارش فارس، علی مطهری با اشاره به حضور هیأتی از کشور سوریه در جلسه دیروز مجلس به عنوان مهمان گفت: متأسفانه زمانی که هیأت‌هایی از کشورهای عربی مسلمان مهمان مجلس هستند، عبارت خوش آمدید که روی LCDهای مجلس نقش می‌بندد، به زبان انگلیسی است.

وی افزود: ما مسلمانیم و زبان عربی، زبان دوم ماست و بنابراین خوشامدگویی به این هیات‌ها باید به زبان عربی باشد.

محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس هم که اداره مجلس را به عهده داشت، گفت: تذکری بجا بود و من در این زمینه تذکر لازم را به اداره کل روابط عمومی خواهم داد و آن را پیگیری می‌کنم.

گزارش توکلی از یک ویژه‌خواری

احمد توکلی، نماینده تهران و عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در گزارشی خطاب به رئیس مجلس و نمایندگان، از فراهم شدن شرایط تبعیض‌آمیز ویژه برای یک واردکننده خبر داده و با اشاره به بی‌نتیجه بودن پیگیری‌هایش در این زمینه از وزارت صنعت، معدن و تجارت انتقاد کرده است.

بر اساس گزارش توکلی، این شرایط ویژه برای یکی از تاجران کشور در نظر گرفته شده است که 60 درصد واردات نهاده‌های دامی را در اختیار دارد و یکی از بدهکاران عمده بانکی نیز هست.

وی در گزارش خود اعلام کرده که نه تنها پیگیری‌هایش در این زمینه جواب نداده، بلکه اخیرا شاهد اعطای برخی تسهیلات ویژه جدید به این فرد بوده است.

کدخدایی، مشاور عالی جنتی شد

آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در احکام جداگانه عباسعلی کدخدایی را به عنوان مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در امور حقوقی و سیاسی و سیامک ره پیک را به‌معاونت اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان منصوب کرد.

کدخدایی پس از پایان دوره مسئولیتش در شورای نگهبان در تابستان گذشته، دوباره از سوی رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی شد، اما نمایندگان به او رای ندادند.

به گزارش ایرنا، محمدحسن صادقی مقدم هم با حکم آیت‌الله جنتی به عنوان مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در امور حقوقی و سیاسی منصوب شده است.

ادامه تماس‌های ایران و ترکیه درباره عراق

وزیر خارجه کشورمان، دو روز بعد از بازگشت از سفر اخیرش به ترکیه که یکی از مهم‌ترین محورهای آن، موضوع تحولات اخیر عراق بود دیروز بار دیگر به صورت تلفنی با وزیر خارجه ترکیه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از منابع دیپلماتیک در آنکارا، در این تماس تلفنی وزرای خارجه ترکیه و ایران درباره آخرین تحولات عراق بویژه درگیری‌های اخیر در استان الانبار بحث و تبادل‌نظر کردند.

در همین حال شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه هم اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در صدر هیاتی بلندپایه در روزهای بیست‌وهفتم و بیست‌وهشتم ژانویه (هفتم و هشتم بهمن) برای گفت‌وگو با مقامات ایران به تهران سفر خواهد کرد.

تکذیب همکاری‌های اطلاعاتی یا نظامی ایران ـ آمریکا

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: خبر همکاری جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در مورد عراق صحت ندارد و مواضع ما همواره روشن بوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به پرسشی، همکاری‌های اطلاعاتی یا نظامی ایران و آمریکا در زمینه حوادث اخیر عراق را تکذیب کرد و افزود: ما همواره از اقدامات دولت عراق در مبارزه با تروریسم حمایت کرده‌ایم و این حمایت را ادامه خواهیم داد و جامعه جهانی باید برای مبارزه با افراطی‌گری، خشونت و تروریسم گام‌های یکسان و غیرتبعیض‌آمیز بردارد.

وی اقدامات دولت عراق در جهت حفظ وحدت ملی را مورد تائید دانست و گفت: کشور عراق نمونه خوبی از فرآیند دموکراتیک در منطقه است و تصویر خوبی از این موضوع ارائه داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها