جام جم آنلاین در گفت و گو با نمایندگان مجلس بررسی کرد:

نمایندگان پارلمان انگلیس در ایران چه می خواهند؟

پس از سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار آنها با دو تن از کسانی که در فتنه 88 نقش داشتند، هم اکنون سفر جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس به تهران در کنارهیات پارلمانی این کشور با انتقاد برخی از نمایندگان مجلس مواجه شده است.
کد خبر: ۶۳۳۲۴۸
نمایندگان پارلمان انگلیس در ایران چه می خواهند؟

این انتقاد در حالی مطرح می شود که نمایندگان اصولگرای مجلس تاکید دارند که باید ازچنین سفرهایی مواظبت شود تا کارهای غیرعرف و غیر منطقی در میدان دیپلماسی اتفاق نیفتد ودر پوشش حضور این افراد دیدارهایی که مورد تایید جمهوری اسلامی نیست صورت نگیرد.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس، امروز در اخطاری به هیات رئیسه مجلس از ورود پی در پی هیات های پارلمانی اروپایی به کشور انتقاد و تاکید کرد که فتنه 88 را برخی کشورهای اروپایی مدیریت کردند و بیم آن می رود که این هیات ها در سفر به ایران با جریان های خاص و فتنه گر دیدار کنند.

انتقاد مخالفان سفر هیات پارلمانی بر چند سوال اساسی در زمینه اینکه این هیات ها با چه هدف و ماموریتی به کشورمان سفر می کنند؟ یا برنامه این هیات ها را چه دستگاه و نهادی برنامه ریزی می کند؟ و آیا دستگاههای اطلاعاتی نظارت کافی بر چنین سفرهایی دارند شکل گرفته است .اما مسئولین ودعوت کنندگان ،در مقابل تاکید دارند که هدف اصلی گسترش روابط و پر شدن خلاء های سیاسی است که برخی از دشمنان جمهوری اسلامی از وجود آن بهره می برند.

قاعده بازی رعایت شود

منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین در واکنش به اعتراض برخی از نمایندگان مجلس نسبت به سفرهای هیات های پارلمانی اروپایی به ایران و دیدارهای صورت گرفته، گفت: مراودات پارلمانی از مسائلی است که می تواند به نفع کشور تمام شوداما این درصورتی است که قاعده بازی رعایت شود و طرف اروپایی و حتی آسیایی مطابق با پروتکل ها عمل نمایند.

نماینده اردبیل با اشاره به سفر هیات پارلمانی اروپا و دیدار برخی از آنان با عناصر فتنه تاکید کرد: سابقه بدی که هیات پارلمانی اتحادیه اروپا بر جای گذاشت و خارج از پروتکل ،وخلاف شان دیپلماتیک رفتارکرد،در مصاحبه آنان  بعد از بازگشت از ایران دیده شد.

نماینده اردبیل در ادامه افزود: البته ما هنوز در خصوص ارتباط با کشوری مثل انگلیس دید مثبتی نداریم ولی مخالف گفت وگو هم نیستیم و تاکید داریم که صحبت و گفت وگو می تواند توافقات صوری میان آمریکا و اروپا را که علیه ایران شکل گرفته از میان بردارد.

خلاءهای سیاسی به نفع ایران نیست

عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نیز در گفت و گو با جام جم آنلاین در واکنش به اعتراضات برخی از نمایندگان نسبت به حضور جک استراو و هیات همراه در تهران گفت: نمایندگان حق دارند ایده های مختلف خود را ارائه کنند اما تاکید داریم به میزانی که ایران درعرصه بین الملل فضا را خالی بگذارد صهیونیست ها از این فرصت استفاده کرده و از خلاء موجود سوءاستفاده می کنند که این اصلا به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست.

نماینده کاشان با اشاره به اینکه ما باید در پارلمان اروپا حضور پیدا کنیم و مواضع جموری اسلامی ایران را بیان کنیم، گفت: با چنین شیوه ای ما دوستان زیادی در پارلمان اروپا خواهیم داشت تا حرف جمهوری اسلامی ایران را بشنوند و مدافع ما باشند.

وی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه هیات های پارلمانی از حضور در ایران سوءاستفاده می کنند و بعد از بازگشت علیه کشورمان موضعگیری می کنند گفت: ما نباید به این مسائل توجه کنیم بلکه باید از هر فرصتی استفاده کنیم و زمینه را برای ارتباطات گسترده فراهم کنیم.

منصوری گفت: از بین بردن فرصت ها اصلا به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست چرا که با چنین مراوداتی دولت های اروپایی نیز فرصت گفت وگو را برای ایران فراهم می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: گفت وگو میان کشورها می تواند زمینه های اقتصادی و فرهنگی خوبی را فراهم نماید.

رفت وآمدهای دیپلماتیک سازنده است

سید باقر حسینی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با استقبال از رفت و آمد میان هیات های پارلمانی  گفت: اگر این رفت و آمدها به صورت مدیریت شده انجام شود می تواند گام های سازنده ای برای کشور داشته باشد.

نماینده زابل با اشاره به شرایط کشور در فتنه 88 افزود:از آنجاییکه بسیاری از کشورهای اروپایی در این فتنه نقش داشتند نمایندگان مجلس حساسیت ویژه ای بر روی تردد هیات های پارلمانی دارند لذا باید فرصت هر نوع سوءاستفاده از بین برود تا زمینه یک آشوب دیگر به وجود نیاید.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر همکاری با سایر کشورها تاکید ویژه ای دارد، گفت: ما باید حساب برخی از کشورها را جدا کنیم تا بتوانیم در مذاکرات هسته ای پیشرفت خوبی داشته باشیم.

منصوری افزود: جمهوری اسلامی ایران کشور ضعیفی نیست که از کشوری ترس و واهمه داشته باشد اما بحث نمایندگان این است که اجازه داده نشود از برخی رافت ها در حضور برخی هیات های پارلمانی سوءاستفاده شود.

منافع کشور اولویت است

فرهاد بشیری دیگر عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نیز گفت: ما با مراودات سیاسی  کشورها با حفظ منافع ملی تاکید داریم.

نماینده پاکدشت افزود: ارتباط میان کشورها بر توسعه اقتصادی و گسترش منافع تاکید دارد و یقیننا ما نیز از این امر مستثنا نیستیم و باید با دنیا ارتباط داشته باشیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که در غالب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باید روابط سیاسی خود را پایه گذاری کند بر این مبنا تمام هیات های سیاسی ، پارلمانی کشور در هر رده ، سمت و شغلی با پذیرش این سه اصل با هیات های خارجی مذاکرات خود را پایه گذاری می کنند.

بشیری در واکنش به انتقادات برخی از نمایندگان در مورد حضور هیات های پارلمانی اروپا در ایران و سوءاستفاده هایی که در این مسیر توسط آنان صورت می گیرد گفت: برخی از هیات ها از پروتکل های تعیین شده پیروی نمی کنند که قطعا با واکنش جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهند شد اما نمی توان تمام مراودات سیاسی را بر مبنای یک اتفاق پایه گذاری کرد.

بشیری حضور جک استراو در ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور هیات پارلمانی انگلیس نشان از آن دارد که دولت این کشور قصد دارد با جمهوری اسلامی ایران روابط حسنه ای را برقرار کند و اجازه ندهد سایر کشورها میان دو کشور اختلاف ایجاد نمایند.

فاطمه امیری-خبرنگارجام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
۰
۰
لطفا مواظب این روباه پیر باشید تا ایران دوباره دچار آشوب مجدد نگردد ضمنا ماموریت جدید ایشان از جانب صهیونیستها تفرقه اندازی بین شیعه وسنی در ایران وبه آشوب كشیدن ایران همچون سوریه چشم ما روشن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها