رئیس واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، به منشا بیش از 150 هزار مرگ در بین ایرانی‌ها اشاره کرد و گفت: هفت عامل مرگ ایرانیان، عواملی هستند که همه مردم کم و بیش با آنها آشنا هستند. سیگار از این عوامل خطر است.
کد خبر: ۶۳۲۸۹۳
مرگ سالانه 150 هزار ایرانی به دلیل 7عامل مشترک

به گزارش ایسنا، بهزاد دماری افزود: تغذیه ناسالم، کم تحرکی، چاقی، فشار خون، قند خون بالا و کلسترول خون بالا از دیگر عوامل بیماری‌های غیرواگیراست و در مجموع این هفت عامل خطر به همراه افسردگی (به عنوان عامل خطر برای خودکشی) حدود 70 درصد بار بیماری‌ها را سبب می‌شوند. به این ترتیب درصورت کنترل این هفت عامل، خطر ابتلای مردم به بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: بر اساس مدل سازی انجام شده تا سال 1404 حدود 70 درصد بار بیماری‌های کشور به حوزه بیماری‌های غیرواگیر مربوط است و بقیه آن به حوادث و بیماری‌های واگیر از جمله اچ.ای.وی خواهد بود.

دماری خاطرنشان کرد: بیماری‌هایی نظیر سرطان‌ها، دیابت، فشار خون، چاقی، بیماری‌های ژنتیکی، آسم و بیماری‌های دهان و دندان، بیماری‌های کلیوی و اسکلتی – عضلانی نیز از مهم‌ترین بیماری‌های حوزه غیرواگیر است و برای کنترل این بیماری‌ها از سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی آغاز شده است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به غربالگری و مراقبت دیابت، فشار خون و پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان اشاره کرد که دست‌کم 30 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها