نایب رئیس مجلس به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مأموریت پیگیری اتفاقات پیرامون نطق هفته گذشته علی مطهری در مجلس و به دنبال آن اعلام جرم دادستانی علیه وی را داد.
کد خبر: ۶۳۲۲۷۲
مأموریت باهنر به هیأت نظارت برای پیگیری نطق مطهری و اعلام جرم دادستان

محمدرضا باهنر در جلسه علنی امروز(یکشنبه) در پاسخ به تذکر محمدرضا تابش نماینده اردکان در مورد نطق هفته گذشته علی مطهری نماینده تهران و به دنبال آن اعلام جرم دادستانی علیه وی پاسخ داد.

وی گفت: طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس همچون تمام آحاد مردم در مقابل قانون یکسان هستند به طوری که حتی رهبر معظم انقلاب به عنوان بالاترین مقام تا افراد در پایین ترین مقام مقابل قانون یکسان می‌باشند.

باهنر در عین حال گفت: نکته حساس و دقیق این است که نمایندگان مجلس برای انجام وظیفه نمایندگی آزادند و می‌توانند اظهارنظر کنند. مثلا اگر نماینده‌ای گفت عملکرد فلان وزیر ضعیف است این اظهار نظر در حیطه کار نمایندگی است اما همان نماینده گفت که فلان وزیر دزد است نمی‌توان در این مورد گفت که نماینده اجازه بیان هر نوع حرفی را دارد. قطعا اگر قرار به اظهارنظری از این جنس از سوی نمایندگان باشد باید قانونی و مستند باشد چون آبرو و حیثیت افراد را نمی‌توان به دلیل اختیارات نمایندگی سلب کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان در انجام وظیفه نمایندگی آزادند و کسی حق تهدید آنها را ندارد، گفت: این فرد، فرد بسیار ظریف و دقیقی است که به همین دلیل مجلس هیات نظارتی بر عملکرد نمایندگان دارد.

وی افزود: عموما تفاهمی بین دادگاه‌ها و مجلس وجود دارد مبنی بر اینکه اگر قرار بر احضار نماینده‌ای به دادگاه باشد، این موضوع به اطلاع هیأت رئیسه مجلس رسانده می شود و هیأت رئیسه نیز تلاش می‌کند تا مسأله را حل کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: براین اساس اگر اقدام مجرمانه‌ای رخ داده باشد اقتدار مجلس در این است که به اقدام مجرمانه نماینده رسیدگی شود. از طرفی دیگر اگر اقدام یا اظهارنظر انجام شده در جهت انجام وظایف نمایندگی بوده است، باید با مذاکره و تعامل حل شود.

باهنر در پایان از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و ابوترابی‌فرد رئیس این هیأت درخواست کرد تا این موضوع را به صورت جدی و دقیق پیگیری کند و نتیجه را به اطلاع نمایندگان برساند.

هیأت رئیسه از اقتدار مجلس در مقابل اعلام جرم دادستان دفاع کند

در ابتدا ، محمدرضا تابش نماینده اردکان با استناد به اصول 84 و 86 قانون اساسی و مواد 77، 78 و 110 آئین‌نامه داخلی در صحن علنی امروز(یکشنبه) اخطار و تذکری را مطرح کرد.

وی در توضیح اخطار و تذکرش گفت: اخطار و تذکر بنده در مورد قضایایی است که متعاقب نطق آقای مطهری رخ داد و بعد از آن قوه قضائیه علیه ایشان اعلام جرم کرد. اتفاقی که باعث زیرسؤال بردن اختیارات و اقتدار مجلس شد در این شرایط فکر می‌کردم که رئیس جلسه طبق ماده 110 آئین‌نامه داخلی دراین رابطه نطقی خواهد کرد که متأسفانه اینطور نشد.

وی با اشاره به اصل 84 قانون اساسی گفت: طبق اصل 84 قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق اظهارنظر در مورد تمام مسائل داخلی و خارجی کشور دارد. از طرف دیگر مطابق اصل 86 قانون اساسی نمایندگان در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملا آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند و یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی‌شان داده‌اند،‌تعقیب یا توقیف کرد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: اظهارنظر برای همه مردم آزاد است و برای بیان آن قابل تعقیب نیستند حال اگر اظهارنظر مجرمانه باشد مردم عادی برای آن اظهارنظر قابل تعقیب هستند تفاوت مردم عادی با نمایندگان که باید فساد و وقایع را افشاء و نابرابری و نارسایی‌ها را عنوان کنند،‌در این است که اظهارنظر نماینده حتی اگر مجرمانه هم باشد قابل تعقیب نیست.

تابش ادامه داد: طبق ماده 85 آئین‌نامه اگر نسبت سوئی در نطق نماینده به فردی داده شد، آن فرد می‌تواند توضیحات خودرا به مجلس ارائه کرده تا توضیحات در صحن علنی قرائت شود. اما نمی‌توان به واسطه اظهارنظر نماینده‌ای او را تحت تعقیب قرار داد.

وی افزود: اگر فلسفه این موضوع از بین رود دیگر اصل 86 قانون اساسی بیهوده است. از طرف دیگر طبق ماده 77 آئین‌نامه داخلی وظایف نمایندگی به صراحت مشخص شده که شامل نطق، بحث‌های داخل دستور،‌ جلسات کمیسیون‌ها و اظهارنظرهایی برای اعمال اصل 84 قانون اساسی و سایر موارد نظارتی و قانونی است.

تابش خاطر نشان کرد: با توجه به تشریح وظایف نمایندگی در آئین‌نامه برداشت ما از قانون اساسی و بسیاری از حقوقدانان این است که نماینده را نمی‌توان در مقام ایفای وظایف نمایندگی و بیان نطق‌هایش تحت تعقیب قرار داد و حتی اگر اقدام مجرمانه‌ای نیز نماینده‌ای در مقام ایفای وظایف نمایندگی‌اش در صحن علنی یا در نطقش انجام داده باشد نمی‌توان او را تعقیب کرد.

این نماینده مجلس گفت: از آنجا که حیثیت و اقتدار مجلس مورد خدشه قرار گرفته است از هیأت رئیسه و رئیس مجلس درخواست می‌کنم به عنوان افرادی که سوگند اجرای قانون اساسی و اجرای آئین‌نامه داخلی را خورده‌اند از حیثیت مجلس دفاع کنیم.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها