مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مطرح کرد؛

کرباسچی پاسخ دهد؛ املاک نجومی کجاست؟!

آیا تخلفات آقای مرتضوی در گذشته سبک‌تر از عملکرد اخیر وی بوده است که ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام با احساس وظیفه‌ای ستودنی در دفاع از حقوق قشر ضعیف جامعه به تخطئه وی می‌پردازد؟
کد خبر: ۶۳۰۹۰۹
چرا الان یاد تخلفات مرتضوی افتاده‌ایم؟

متن یادداشت عباس سلیمی نمین با عنوان «آقای هاشمی؛ بازنشسته مظلوم را همیشه دریابیم» به شرح ذیل است:

مزایای نهادینه شدن چرخش قدرت و نقش آن در تضمین سلامت ساختار سیاسی کشور به کرات مورد بحث قرار گرفته است، اما اظهار نظر هفته گذشته شخصیتی برجسته که عدم همراهی وی با این اصل تعیین کننده بارها به ثبت رسیده است، فرصت نگاهی مجدد به مقوله مهم را فراهم ساخت.

جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی در جریان سفری به کرمان به انتقاد از عملکرد دولت گذشته و به طور اخص یکی از مسئولان آن یعنی آقای مرتضوی پرداخت و به حق نکاتی را پیرامون رعایت حقوق محرومان یادآور شد: «وی همچنین غارت بیت‌المال، بویژه قشر زحمتکش کارگر در سازمان تامین اجتماعی را کاری بسیار زشت و به دور از فرهنگ مدیریتی دانست و گفت: هیچ توجیهی پذیرفته نیست که از حقوق بازنشستگان مظلوم ما به دلایل مختلف حاتم‌بخشی کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتشار تدریجی برخی اسناد مربوط به فساد اداری در دولت گذشته و اعتراف یکی از مسئولان برای پرداخت کارت هدیه به مسئولان قوای مختلف را تاسف‌بار و به دور از شأن نظام اسلامی دانست و اظهار کرد: خدا را شکر که مردم هوشیار ایران اشتباهات و گناهان افراد مدعی را به حساب دین و مذهب و نظام نمی‌گذارند.» (روزنامه ایران، شنبه 30 آذر 92، ص2)

آنچه در این یادداشت کوتاه قصد توجه دادن به آن را دارم دفاع قاطع شخصیت برجسته‌ای چون آقای هاشمی‌رفسنجانی از فرد متخلفی چون آقای مرتضوی در گذشته و نقد شدید به وی بعد از درآمدن به خدمت آقای احمدی‌نژاد است. آیا تخلفات آقای مرتضوی در گذشته سبک‌تر از عملکرد اخیر وی بوده است که ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام با احساس وظیفه‌ای ستودنی در دفاع از حقوق قشر ضعیف جامعه به تخطئه وی می‌پردازد؟

برای پاسخ گفتن به این پرسش می‌بایست به چند نمونه از خدمات آقای مرتضوی به حوزه مدیریتی جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی نظری گذرا افکند. پرونده فروش سئوالات آزمون پزشکی دانشگاه آزاد (طی چند سال پیاپی) توسط بازپرس طباطبایی (شخصیتی وظیفه‌شناس در قوه قضائیه) مورد پیگیری قرار گرفت اما به محض آن‌که منجر به احضار آقای جواد جاسبی (فرزند ریاست وقت دانشگاه آزاد) شد این پرونده را آقای مرتضوی تحویل گرفت که البته مفقود شدن آن را در پی داشت. به این ترتیب چنین ظلم بزرگی به ملت ایران که طی آن فاقد صلاحیت علمی با پرداخت وجوهی کلان راه طبیب شدن را بر خود هموار ساخته بودند، مکتوم ماند.

اما راجع به ظلم به بازنشستگان در آن ایام لازم است اوراق پرونده دیگری را ورق بزنیم. در سال 68 دو باب ساختمان ویلایی با عرصه 2061 متر مربع متعلق به سازمان بازنشستگی کل کشور به اجاره آقای جاسبی درمی‌آید که تا سال 71 حتی یک ریال بابت مال‌الاجاره به این سازمان پرداخت نمی‌شود. با این وجود در این سال توافقنامه اجاره به شرط تملیک بین دانشگاه آزاد و رئیس وقت سازمان بازنشستگی به امضاء می‌رسد. در این توافقنامه کاملاً غیرقانونی، گرچه ظاهراً دانشگاه آزاد خریدار دو ملک است اما در واقع اعتبار این دانشگاه پوششی برای مؤسسه خصوصی آقای جاسبی و بانو بوده است.

در سال 78 آقای جاسبی با سؤاستفاده از موقعیت یکی از قضات به استخدام درآمده در دانشگاه آزاد حکم‌ الزام به تنظیم سند این دو ملک بسیار گران قیمت در بهترین منطقه تهران یعنی خیابان شریعتی را اخذ می‌نماید. اما در نهایت در سال 1381 دیوان محاسبات در حسابرسی از سازمان بازنشستگی به این واقعیت برمی‌خورد که حتی بعد از گذشت 10 سال حتی یک ریال بابت تصاحب‌ این دو ملک به این سازمان پرداخته نشده است.

عضو هیات عالی سازمان حسابرسی طی نامه‌ای خطاب به دادستان کل کشور در تاریخ 28/12/81 به شماره 1672/81/3/4 می‌نویسد:«2 واحد ملک ویلایی به مساحت 2061 متر مربع عرصه و 726 متر مربع اعیان واقع در تهران خیابان شریعتی به شماره پلاک ثبتی پیوست... به تصرف غیرقانونی مدرسه غیرانتفاعی خدیجه‌کبری به تولی‌گری آقای عبدالله جاسبی و بانو درآمده است. وجهة ظاهری و توجیهی این تصرف غیرقانونی، توافق نامه اجاره به شرط تملیکی می‌باشد ولی تاکنون حتی وجوه اجاره فرضی نیز به عنوان ثمن معامله به صندوق واریز نشده است... مستدعی است دستور فرمائید جهت استیفای حقوق و استرداد وجوه اموال از دست رفته بیش از 500 هزار نفر بازنشسته دولت با عزمی علی‌وار و به همت قضات پاک و شجاع آن قوه به سبک و منش و روش امام همام که فرمود اگر بیت‌المال را در کابین زنانتان برده باشید پس خواهم گرفت، اقدام مقتضی معمول گردد.»

همانگونه که جناب آقای هاشمی به خوبی می‌دانند این درخواست هیات عالی سازمان حسابرسی در قوه قضائیه به همت!؟ جناب قاضی مرتضوی (دادستان وقت تهران) مسکوت ماند تا حقوق بازنشستگان استیفا نگردد.

اما نکته قابل تامل اینکه ریاست محترم مجمع تشخیص نظام که ریاست هیئت امنای دانشگاه آزاد را به عهده دارند از چند طریق در جریان این ظلم فاحش به بازنشستگان و تخلفات فراوان دیگر قرار گرفتند (از جمله از طریق رئیس کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد) اما لابد چون آقای مرتضوی در این مقطع در خدمت حوزه مدیریتی ایشان بود هرگز مشارکت ایشان با آقای جاسبی در این دست‌اندازی به حقوق بازنشستگان حساسیتی را در ایشان برنینگیخت.

در عین حال زمانی‌که متملقان فرصت تشکیل حلقه‌ای  در اطراف آقای احمدی‌نژاد را یافتند و همان اعمال سابق را در شاکله سیاسی دیگری دنبال کردند خوشبختانه امروز مورد انتقاد جدی جناب آقای هاشمی قرار می‌گیرند. البته همین تحول را باید دستاورد چشمگیری دانست زیرا دستکم در هر چرخش قدرتی اگر تعدادی از افراد حرفه‌ای که قادرند به هر کانون قدرتی نزدیک شوند ماهیتشان آشکار گردد کمک شایان توجهی به تشخیص سیاسی مردم خواهد کرد.

در این میان از یک ضعف نخبگان ارجمند نباید غفلت کرد و آن این‌که مادامی که فردی در خدمت این عزیزان باشد (به ویژه متملقان حرفه‌ای) خطاهایش همه حسن قلمداد می‌شود اما به محض قرار گرفتن در خدمت رقیب، لغزش‌های همین فرد نه تنها دیده می‌شود بلکه بعضاً بیش از حد مجاز مورد توجه واقع می‌گردد!! قطعاً اگر چرخش قدرت که عامل موثری است در حفظ سلامت ساختار سیاسی کشور تداوم یابد زمانی خواهد رسید که نخبگان سیاسی نیز از بخشی از این موهبت بی‌بهره نمانند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها