معاون بین الملل وزیر امور خارجه در واکنش به طرح نمایندگان مجلس برای الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی در صورت نقض توافق ژنو توسط آمریکا و غرب گفت: هرچه توسط مجلس تصویب شود برای ما لازم الاجرا است و طبعا ناچار به اجرا هستیم.
کد خبر: ۶۳۰۸۳۱
واکنش وزارت خارجه به طرح مجلس برای غنی‌سازی 60 درصد

 سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننه هسته ای کشورمان و معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با حضور در دانشکده خبر در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 که از فردا آغاز می شود گفت:  مذاکرات کارشناسی از فردا شروع خواهد شد و فردا نیز تمام می شود. مذاکرات به دلیل تعطیلات ژانویه یک روزه خواهد بود.

وی افزود: مذاکرات در خصوص نحوه توافق ژنو است. توافق ژنو است بیشتر به  بحث های کلی مربوط است ولی اینکه چگونه اجرا شود نیاز به مذاکرات فنی و اجرایی بیشتری دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تصریح کرد: به طور مثال این که ایران مواد 20 درصد تبدیل به 3.5 یا اکسید می کند یا این که این مراحل در چه زمانی انجام می شود و چطور از سوی آژانس راستی آزمایی خواهد شد و در چند نوع مرحله صورت خواهد گرفت نیاز به بحث های فنی ریز دارد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون 8 روز مذاکرات کارشناسی 4 روز در وین و 4 روز در ژنو داشته ایم بیان کرد: مذاکرات خیلی راحت نیست، تفسیر از متن یکسان نیست، آنها ممکن است یک جور و ما طور دیگری تفسیر کنیم.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح غنی سازی 60 درصد که از سوی نمایندگان مجلس مطرح و امروز تحویل هیات رئیسه شده است گفت: هر چه توسط مجلس تصویب شود برای ما لازم الاجرا است و طبعاً ناچار به اجرا هستیم.

وی افزود: در سمت مقابل در کنگره نیز لایحه های تحریمی مختلفی را تحت بررسی و کار دارد، هر کدام از لوایح تحریمی جدید که توسط کنگره اجرا و تصویب شود توافقات ژنو را متوقف می کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین تاکید کرد: البته باید دید جزئیات طرح مجلس چیست. تا جایی که می دانم مشروط است و گفته شده اگر توافق ژنو اجرا نشود غنی سازی 60 درصد خواهیم داشت اما به هر حال هرچه مجلس تصویب کند تابع هستیم و اگر تصمیم بگیرند با تصویب این قانون توافق ژنو اجرایی نشود تابع هستیم.

عراقچی درباره مذاکره مستقیم با آمریکا بیان کرد: مذاکره مستقیم با آمریکا را مدتی است که انجام می دهیم و هیچ موضوع پنهانی نیست. در حاشیه همه مذاکرات، مذاکرات مستقیمی با هر شش کشور 1+5 از جمله آمریکا داشتی که رسماً نیز اعلام شده است.

وی با  اشاره به مذاکرات مستقیم در نیویورک و ژنو تصریح کرد: در جلسات کارشناسی نیز به لزوم مذاکرات دو جانبه خواهیم داشت که این مذاکرات با آمریکا نیز صورت می گیرد چرا که خیلی از تحریم ها یک جانبه و از سوی آمریکا است اما به هر حال در مذاکره با آمریکا تنها موضوع هسته ای مطرح است و با طرف آمریکایی تنها در موضوع هسته ای و در حاشیه 1+5 ملاقات کرده ایم  و برنامه ای برای گفتگو در موضوع دیگری هم نداریم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره بی احتیاطی آژانس که منجر به درز اطلاعات مربوط به اساتید ایران شده و باعث به شهادت رسیدن آنها شده است گفت:  این امر درستی است، ما همیشه به آژانس این شکایت را داشته ایم که از اطلاعات محرمانه ما با دقت لازم حفاظت نکرده است. ما طبق ان پی تی و توافق پادمان متعهد هستیم  که بخشی از اطلاعات به آژانس داده شود.

وی تصریح کرد: آن چه در توافق ژنو به دنبال نظارت بیشتر ذکر شده چند مورد است که ما این موارد را با چند سازمان مربوطه از جمله نماینده سازمان انرژی اتمی که در مذاکرات نیز حضور داشت چک کردیم و منافاتی با برنامه هسته ای ایران ندارد.

عراقچی گفت: در توافق آمده است که ایران دسترسی روزانه به دوربین های نطنز و فردوی ایجاد می کند و این در حالی است که درخواست آنها دسترسی آنلاین بود که به هیچوجه مورد قبول ما واقع نشد.

وی با بیان اینکه ما با اصل بازرسی مشکلی نداریم، اظهار داشت: بازرسی ها با برنامه ما منافاتی ندارد چرا که ما به دنبال اهداف غیرصلح آمیز نیستیم. آن چه مخالف آن هستیم سوء استفاده از اطلاعات و بازرسی ها است که نگران آن هستیم و در خصوص دسترسی به اطلاعات از دوربین های آنلاین هم همین را گفتیم که دسترسی های آنلاین معلوم می کند دانشمندان هسته ای ما در کجا هستند و چه می کنند و ما نمی خواهیم این اطلاعات در اختیار دیگران قرار گیرد. بازرسین آژانس باید در پایان هر روز به دوربین های نطنز و فردو مراجعه کنند و مطمئن شوند که اتفاقی نیفتاده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننه هسته ای کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه 5 ماه آینده تیم هسته ای ایران گفت:  اگر مذاکرات کارشناسی به نتیجه برسد تاریخی برای شروع اجرای توافق ژنو در نظر می گیریم که حدس می زنم اواخر ژانویه باشد.

وی افزود: زمانی که اجرا شروع شود همان موقع یا در فاصله چند هفته مذاکرات جامع آغاز خواهد شد و بر همین اساس ظرف 5 ماه آینده یک یا دو دور مذاکره برای اجرای گام نهایی در سطح خانم اشتون و آقای ظریف خواهیم داشت.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه به آمریکای لاتین گفت: سفر به آمریکای لاتین در دستور کار آقای ظریف است که انجام می دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تمایل کشورهای منطقه برای حضور در مذاکرات ایران و 1+5 بیان کرد: بعضی از کشورهای منطقه خواسته اند که در مذاکرات حضور داشته باشند که نه از سوی ما و نه از سوی کشورهای 1+5 مورد قبول نیست. این درخواست در گذشته نیز از سوی برخی از کشورها مطرح شده بود که همان موقع هم از سمت دو طرف مورد پذیرش واقع نشد.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در این باره که آیا با گذشته یک ماه از توافق ژنو اعتماد سازی بین دو طرف صورت گرفته است؟ بیان کرد: ما اصلاً به طرف های مقابل خوش بین نیستیم و همه چیز در توافق ژنو با بدبینی صورت گرفت و با بدبینی نیز ادامه دارد.

وی افزود: ما با آمریکا دوست و شریک نشده ایم و اختلافات ما در خاورمیانه در مورد رژیم صهیونیستی، سوریه، تروریسم و سلطه طلبی های آنها پابرجا است. ما تلاش کردیم در یک موضوع مورد اختلاف مدیریت کنیم که این به مفهوم توافق ژنو است و اصلاً وارد موضوعات دو جانبه نشدیم و قصد هم نداریم بشویم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه نشان هایی از اعتماد درباره توافق ژنو وجود دارد، اظهار داشت: جان کری جلوی تحریم های جدید در کنگره را گرفت واوباما تا مرز تهدید به وتو جلو رفت که این مساله در سیاست داخلی آمریکا بسیار نادر است چرا که عواقب و هزینه های بالایی دارد و کنگره می تواند با دو سوم آرا حق وتوی رئیس جمهور را خنثی کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وزارت خزانه داری آمریکا به سیاست های خود ادامه می دهد و شرکت ها و افراد جدید را در لیست تحریم قرار داده که با روح توافق نامه ژنو در تضاد است. ما از هر دو طرف این مساله را دیدیم، به هیچوجه خوشبین نیستیم اما تا کنون فکر می کنیم امکان پیشرفت در توافق وجود دارد.

عراقچی همچنین درباره خویشتن داری وزارت امور خارجه و مخالفت هایی که در سطح جامعه صورت می گیرد بیان کرد: شخصاً موافق مخالفت ها هستم چرا که معتقدم این مخالفت ها نشانه یک جامعه آزاد و با نشاط سیاسی است.

وی گفت: ما به کسانی که نظر مخالف را بیان می کند احترام می گذاریم و تبعاً انتظار داریم که از جاده انصاف خارج نشوند. توقع ما این است که نه بر علیه تیم هسته ای بلکه بر علیه توافق که یک دستاورد برای ملت است و نتیجه مقاومت و ایستادگی مردم ایران بوده است اقدامی صورت ندهند، کوچک کردن این توافق و شکست خواندن آن بی انصافی در حق ملت است و انتظار داریم این بی انصافی صورت نگیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننه هسته ای کشورمان گفت:  همچنین توقع ما این است که منافع ملی رعایت شود و نکاتی مطرح نشود که دشمن در مذاکرات بعدی از آنها بر علیه ایران استفاده کند. من اکنون می توانم برخی از نکات را که در برخی رسانه ها مطرح شده و قطعاً در مذاکرات بعدی بر علیه ما استفاده می شود بیان کنم.

وی همچنین درباره توافق ژنو و دستاوردهای ایران و این موضوع که گفته می شود کم گرفتیم و زیاد دادیم بیان کرد: باید به توافق دو جور نگاه کنیم؛ یکی از زاویه کلی و کلان و دیگری از زاویه جزئی که من در هر دو مورد معتقدم ما برنده ایم.

عراقچی با بیان این که آن چه به دست آوردیم و دستاورد مذاکرات بود غنی سازی ایران بود که حاکی از تحمیل اراده ما به شش کشور است، گفت: یک خلط مبحث در خصوص بحث غنی سازی صورت گرفته، ما حق غنی سازی را از ان پی تی می گیریم نه ا ز1+5، درخواستی نداشتیم که حق ما را به رسمیت بشناسند، حق ما را قوانین ان پی تی ایجاد کرده، آن چه از آمریکا و 1+5  انتظار داریم احترام به اجرای حق مان است وگرنه آنها در مقامی نیستند که به ما حقی بدهند. چیزی هم که  در توافق ژنو اتفاق افتاد همین است.

وی تاکید کرد: در ساختار ترحیم ها شکاف بزرگی ایجاد شد در حالی که در ساختار برنامه هسته ای ایران هیچ شکافی ایجاد نمی شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره توافق شش گانه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیان کرد: برای پاسخگویی لازم بود که چهارچوبی را تعیین کنیم و این چهارچوب در سفر آقای آمانو به ایران تدوین و امضا شد.

وی در این باره که امیدواری به مذاکرات کارشناسی تا چه اندازه است و آیا نشستی در سطح معاونین برگزار خواهد شد؟ تصریح کرد: اگر لازم باشد در سطح معاونان مذاکرات را ادامه خواهیم داد ولی قرار شد که کارشناسان مجدداً فردا جلسات خود را ادامه دهند و اگر بتوانند جمع بندی کنند که در غیر این صورت ممکن است جلسه ای در سطح بالاتر داشته باشیم.

عراقچی تصریح کرد: برخی سوء تفاهمات از متن توافق ژنو وجود دارد، در حال رسیدگی به آنها هستیم که یک مقدار سخت است و دو طرف باید به متن توافق پایبند باشند  و این چیزی است که از نظر ما اصلاً قابل مصالحه نیست و فراتر از متن توافق را قطعاً قبول نخواهیم کرد. حتماً باید برداشت های مختلفی که وجود دارد یکسان شود و مذاکرات ادامه یابد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها