رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در تولید سانتریفیوژهای جدید هیچ چیز برای ما غامض و مجهول نیست، گفت: ۱۰۰۰ سانتریفیوژ نسل دوم نصب کرده‌ایم‌ اما گاز تزریق نکرده ایم و این هم به علت مذاکراتی است که انجام می دهیم.
کد خبر: ۶۳۰۷۳۸
نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ نسل دوم

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی در برنامه نگاه یک شنبه شب با موضوع بررسی اهمیت دانش و انرژی هسته ای و جایگاه آن در کشور گفت: اولین کشوری در غرب آسیا هستیم که  از برق هسته‌ای بهره مندیم.

وی با بیان اینکه به قدری انرژی هسته ای از نظر اقتصادی و زیست محیطی انرژی مناسبی است که کسی نمی تواند خود را از این انرژی متراکم با ارزش مستغنی بداند گفت: نزدیک به 16 درصد برق تولیدی جهان از انرژی هسته‌ای است.

صالحی افزود: به رغم همه فشارها و تاخیرها و مشکلات توانستیم نیروگاهی به قدرت 1000 مگاوات در مدار قرار دهیم.  

وی گفت: در سه ماه اخیر که بهره بردار ایرانی بوده نزدیک به یک و نیم میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید شده که یکی از پایدار ترین نیروگاه‌های کشور است.

صالحی افزود: در یکی دو ماه آینده برای تعویض سوخت نیروگاه بوشهر را متوقف خواهیم کرد زیرا هر سال یکی دو ماه نیروگاه باید برای تعویض سوخت و رسیدگی به برخی مسائل فنی متوقف شود.

وی گفت: بر اساس مصوبه مجلس دولت باید زمینه احداث 20 هزار مگاوات برق هسته ای را فراهم کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی  با اشاره به اینکه نیروگاه‌های برق هسته ای گران قیمت هستند گفت: باید نحوه تامین مالی این طرح مشخص شود همچنین به دنبال چرخه سوخت لازم هم باید باشیم.

صالحی افزود: در افق بلند مدت حدود 25 سال طول می کشد تا ما به 20 هزار مگاوات برسیم.

وی گفت: برنامه میان مدت سازمان انرژی هسته ای تدوین شده و در این برنامه که حدود 12 سال طول می کشد ما باید بتوانیم حدود 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید داشته باشیم یعنی به عبارتی سه یا چهار نیروگاه جدید به غیر از نیروگاه بوشهر داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در این خصوص با کشورهای مختلف از جمله روسیه گفتگو می کنیم و در سال 1992 در پروتکلی که امضاء شد روسیه آمادگی خود را برای احداث 4 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای اعلام کرد و ما آن پروتکل را احیا کردیم.

صالحی افزود: در ارتباط با شیوه تأمین مالی آن صحبت می کنیم تا ببینیم اگر خودشان می توانند تامین مالی را انجام دهند این آمادگی را داریم که برق تضمین شده به قیمت مناسب بخریم و یا حتی توأمان باهم سرمایه گذاری کنیم و برق را صادر کنیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران هاب برق منطقه ای است یعنی کشوری است که به ترکیه،‌افغانستان، پاکستان، عراق و دیگر کشورها برق صادر می کند و گاهی هم از ارمنستان وارد می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این آمادگی را داریم در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک هاب منطقه سرمایه گذاری های لازم را در احداث نیروگاه هسته ای داشته باشیم.

صالحی  افزود: ما در تاسیس نیروگاههای عادی تجارب بسیار خوبی داریم و الفبای صنعت هسته ای را نیز فرا گرفته‌ایم به این معنا که اگر نیروگاهی را از خارج بخریم تجهیزات آن را می شناسیم و نحوه نصب آن را می دانیم و برخی از تجهیزات آن را نیز می توانیم بسازیم.

وی گفت: ما برای ساخت نیروگاهها در ‌آینده آن مقدار از توانایی هایی که آمادگی داشته باشند در ساخت نیروگاهها به کار خواهیم گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما در چرخه سوخت همه مراحل را به خوبی طی کرده‌ایم و اکنون برنامه عظیم اکتشاف داریم.

صالحی افزود: دولت نیز بودجه خوبی برای این مسئله قرار داده است و باید بحث اکتشاف را در کل کشور انجام دهیم .

وی با بیان اینکه در تولید سانتریفیوژهای جدید هیچ چیز برای ما غامض و مجهول نیست گفت: کاملا مسلط هستیم و فقط زمان می خواهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: 1000 سانتریفیوژ نسل دوم نصب کرده‌ایم اما گاز تزریق نکرده ایم و این هم به علت مذاکراتی است که انجام می دهیم و به این معناست که این سانتریفیوژها آماده‌اند.

وی گفت:از زمان دولت سابق وقتی این سانتریفیوژها نصب شد تصمیم گرفتند که گاز به آنها تزریق نشود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سانتریفیوژهای جدید نسل های 3 و 4  و در مراحل تست هستند.

صالحی افزود: آلان سانتریفیوژی که به تولید انبوه رسانده ایم غیر از نسل یک و نسل دو است که 1000 تای آن را نصب کرده ایم و قرار است بر اساس برنامه تفاهم نامه سانتریفیوژ جدید فعلا نصب نکنیم.

وی درخصوص بازدید بازرسان آژانس از کارخانه آب سنگین اراک گفت: این بازدید جزو توافق نامه پادمانی ما نیست و پیش از این تفاهم نامه ها دو بار دیگر نیز از این کارخانه بازدید کرده بودند زیرا ما به دنبال شفاف سازی هستیم و همواره گفته‌ایم مشکلی نداریم .

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اجازه داده‌ایم برای بار سوم نیز از این کارخانه بازدید مدیریت شده انجام دهند؛ البته بازدید کرده اما بازرسی نکرده اند.

صالحی افزود: اینها بازدید مدیریت شده از آب سنگین اراک داشتند و یک بازدید مدیریت شده از معدن گچین بندر عباس خواهند داشت و این به تلطیف فضای مذاکرات کمک می کند.

وی گفت: ما از هیچ حقی که در ان پی تی و اساسنامه آژانس  برای اعضا تعیین شده است قصد عدول از این حقوق را نداریم و ضمناً گفته ایم به تعهداتمان پایبندیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: غنی سازی حق ماست و اینکه الان 20 درصد را در این 6ماه کنار می‌گذاریم داوطلبانه است ما حق خودمان می دانیم تا به هر درجه ای از غنی سازی برویم.

صالحی افزود: وقتی آنها 20 درصد را به ما ندادند خودمان تاسیسات مربوط را ایجاد کرده ایم اما در ابتدا قصد آن را نداشته ایم زیرا در برخی مواقع  صرفه اقتصادی نیست که خودمان تاسیسات آن را داشته باشیم در زمانی که می توانیم غنی شده را بخریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها