چندی پیش خانمی سی و پنج ساله به کلینیک مراجعه کرده و شاکی بود در چند ماه گذشته قاعدگی‌هایش بسیار نامنظم و فواصل قاعدگی‌ها بسیار طولانی شده است، او از گرگرفتگی، بی‌خوابی و اضطراب رنج می‌برد.
کد خبر: ۶۳۰۳۳۰
درمان یائسگی زودرس با بهره‌گیری از طب سنتی

 اینها می‌تواند زنگ خطر شروع یائسگی زودرس برای این بیمار باشد؛ مشکلی که می‌تواند پیامدهای متعددی ازجمله ناباروری، کاهش میل جنسی، مشکلات خلقی ـ روانی، خستگی مفرط، کاهش تمرکز و حافظه و افزایش خطر عفونت‌های زنانه را به همراه داشته باشد.

یائسگی یک فرآیند طبیعی است که معمولا در سنین حدود 50 ـ 48 سالگی اتفاق می‌افتد، اما اگر توقف قاعدگی در سنین جوان‌تر مثلا حدود 40 سال یا کمتر از آن رخ دهد به آن یائسگی زودرس می‌گویند.

هر عاملی که باعث اختلال در ترشح هورمون‌های زنانه شود، مانند بیماری‌های استخوان، درآوردن تخمدان‌ها و مصرف برخی داروها یا پاسخ ندادن تخمدان‌ها به تحریکات هیپوفیز می‌تواند علت یائسگی زودرس باشد. در برخی موارد، سابقه فامیلی و ژنتیک نیز وجود دارد.

اما در صورت وجود چه علائمی باید به یائسگی زودرس شک کرد؟ قاعدگی نامنظم به همراه فواصل طولانی بین دوره‌های قاعدگی یا قطع ناگهانی قاعدگی به همراه کاهش میل جنسی، گرگرفتگی، اختلالات خواب و اختلالات خلقی در خانمی که هنوز به سن یائسگی نرسیده است.

در صورت وجود این علائم حتما باید به پزشک مراجعه کرد، زیرا این بیماری در صورت تشخیصی و درمان بموقع و مناسب قابل پیشگیری یا اصلاح است.

غیر از درمان رایج هورمونی، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به درمان یائسگی زودرس کمک کند.

اصلاح الگوی تغذیه‌ای و مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی استروژن‌های گیاهی نظیر سویا، نخود فرنگی، عدس، لوبیا و به‌طور کلی حبوبات می‌تواند کمک‌کننده باشد.

گیاه پنج‌انگشت که حاوی استروژن گیاهی است، دارای مواد موثره‌ای است که می‌تواند روی محور هیپوفیز ـ تخمدان تاثیر گذاشته و به بهبود اختلالات قاعدگی از جمله یائسگی زودرس کمک کند البته به علت تداخل اثر بهتر است از مصرف همزمان آن با قرص‌های ضد بارداری و داروهای هورمونی پرهیز شود. مصرف ترکیب رازیانه، تخم کرفس، آنیسون، شیرین‌بیان و پونه نیز در درمان یائسگی زود‌رس کمک‌کننده است.

فوفل و جینسینگ نیز از گیاهان اثربخش در این زمینه است. دم‌کرده زنجبیل، زعفران و دارچین نیز می‌تواند موثر باشد. گل پامچال، شبدر قرمز، گل ساعتی، گزنه و شنبلیله هم از دیگر گیاهان موثر در کمک به درمان اختلالات قاعدگی است البته با توجه به تفاوت مزاج‌ها و علل بیماری در افراد مختلف، مصرف تمام گیاهان فوق باید با نظر پزشک متخصص گیاهان دارویی یا طب سنتی انجام شود.

طب سوزنی نیز با مکانیسم ایجاد آرامش در فرد، تحریک ترشح هورمون‌های زنانه و افزایش جریان خون و انرژی در تخمدان و رحم، روش موثری در کمک به درمان اختلالات قاعدگی و یائسگی زودرس است.

چی‌گنگ و انرژی درمانی البته نوع علمی آن‌که باید از سوی متخصص زبده انجام شود نیز می‌تواند یک روش مکمل در درمان باشد.

دکتر امیرهومن کاظمی - متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۶ انتشار یافته: ۲۸
س
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
۲
۲
سلام
با تشكر از زحمات شما بزرگواران
بنده 35 سال سن دارم و از 20 سالگی یائسه شده ام
در اینجا آمادگی خود را به محققان و پژوهشگران بمنظور ارتقاء دانش پزشكی و كمك به درمان سایر بیماران بصورت رایگان جهت انجام هر گونه تحقیقات پزشكی و آزمایشی اعلام میدارم.
لطفا جهت ارتباط به آدرس ایمیلم پیام بفرستید تا با شما تماس بگیرم.
رها
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
۱
۰
من 41سالم هست تازه ازدواج كردم ولی پریودیم نا منتظم هستو fsh بالا رفته و 40و میخوام حامله بشم لطفا كمكم كنید
عسل
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
۳
۰
٣٤ ساله هستم در مورد جلوگیری از یائسكی زودرس. لطفا راهنماییم كنید
اناهیتا
United Kingdom
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
۲
۰
از اطلاعات شما سپاسگزار هستم
اما به نظر من بهتر است بطور روشنتر در مورد جلو گیری یائسگی و نوع گیاهانی
و نوع مصرف گیاهان كه خواص دارویی را دارند توضیح دهید
و برای كسانی كه در كشورمان كه پر از نعمات بسیار است.
حضور ندارند در اروپا هستند
داروهایی. را معرفی كنید لطفآ كه در دست باشند
باتمام احترام
درسا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
۰
۱
با عرض سلام و خدا قوت
اینجانب چند ماه قبل به دلیل نداشتن قائدگی آزمایشاتی انجام دادم كه گویای این مطلب بود كه به یائسگی زودرس دچار شده ام پزشك معالجم در 3 جمله پرونده زندگی آینده مرا بست. خانم، شما یائسه شده اید( در حالیكه حدود 30 سال سن دارم و نامزد دارم و هنوز ازدواج نكرده ام) قرص میدهم كه پیر نشوی و كلسیم میدهم كه پوك نشوی. ناراحت شدم اما ناامید نشدم . با آقای سلطانی كه عطاری به همین نام در شیراز دارند تماس گرفتم و ایشان جوشانده ای برای تنظیم غددو رژیم غذایی گرم و بدون سودا به من دادند و خدا را شكر مداوا شدم در حالیكه حتی به من پیشنهاد شد تخمك بارور شده منجمد كنم و قرصهای كلسیم و ضد پیری استفاده كنم.
. از مسئول سایت خواهشمندم این مطلب را به اشتراك بگذارند تا كسانی مثل خانم س زندگیشان به خاطر وضعیتی كه بیماری نیست فقط تنبل شدن تخمدانهاست كه قابل اصلاح است دگرگون نشود. در ضمن خداوند درد میدهد (بر اساس حكمتش)و خودش هم درمان میكند به شرط آنكه با بیماری مبارزه نكنید. نجنگید. به عنوان یك وضعیت و اتفاق آنرا بپذیرید تا آرامش و اطمینانی كه به خداوند دارید آنرا درمان كند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
سلام ببخشید میشه ادرشو‌لطف کنین ب منم بدین
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۱
۷
سلام مرسی از پیاماتون,منم 31 سالمه و یك هفته ست فهمیدم . آگه میشه آدرس اون عطاری رو به اشتراك بزارید نا ما هم استفاده كنیم من خیلی نا امیدم و میترسم با همسرم به مشكل بر بخورم
آ
United States
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
سلام ...
من دو روزه فهمیدم و به كل خودمو باختم.
ل-م
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
۰
۰
با سلام و خسته نباشید.من 33 ساله هستم وfsh بالایی دارم.میخواهم حامله شوم و درضمن 3بار IVFانجام داده ام ولی نتیجه ای نگرفته ام.لطفا راهنمایی نمایید.منتظر جوابتون هستم.لطفا راهنمایی خود را به ایملم بفرستید. با تشكر
گلی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
۲
۰
سلام، من هم ساكن شیراز هستم و دارویی كه خانم درسا گفتند را گرفتم اما در كنار اینگونه جوشانده ها با دكتر عزیزی كه پزشك طب سنتی هستند ویزیت شده ام چون نمیشود فقط به همین جوشانده در چنین مورد حساسی اكتفا كرد و ایشان به علاوه دارو گیاهی ، از فصد پا ، زالو درمانی و تركیب عسل و سیاهدانه استفاده كرده ام البته درمانم كامل نشده اما علایم خوبی داشته ام
در مجموع یایسگی زودرس همان تنبل و كم كار شدن تخمدان هست كه از نظر طب سنتی غلبه سردی در بدن یا تخمدان است تركیبی مثل سیاهدانه و عسل تخمدان و رحم را گرم میكند و البته حذف خوراكیهای سرد و سودا دار به طور جدی و باز به طور جدی از برنامه غذایی كمك شایانی میكند
فریبا ز
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
۱
۰
سلام من 41 سالمه و یكسره علایم یائسگی دارم سه ماه یكبار قاعده دارم و هر روز و شب چنین بار حالت گرگرفتگی با آزمایش خون دكتر تشخیص داد شروع یائسگی هست و كار خاصی برام انجام نداد و هیچگونه دارویی تجویز نكرد آیا باید كارهای انجام بدم یا ببارم به طور طبیعی روند ادامه داشته باشه در ضمن دو تا بچه دارم و نمیتوان بچه دار
بشم
سپیده
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۲
۰
خیلی رنج میبرم از بیخوابی یائسگی كمك كنید
فروغ
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
۱
۰
من حدودیكسال است قاعدگیم قطع شده وكتررفتم داروخوردم یكبارقاعده شدم دیگرمجددآنشدم وبهعطاری مراجعه كردم حدودیكماهی گیاه دارویی خوردم وعادت شدم دوباره بین ان داروراقطع كردم دوباره داروگیاهی راشروع كردم دیگربطورلكه عادت شدم ویكی دوفیبرم كوچك درسونونشان داده شده لطفاراهنماییم كنیدچكاركنم44سال دارم
فریبا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
۰
۰
من یك سقط چند قلو داشتم بعدازآن دیگه زمان پریودیم بهم خورده مثلا یكماه پریود میشم دوماه نمیشم،یاسه ماه نمیشم آیا ممكن هست كه من در شرف یاmسگی قرارگرفته باشم
ف ك
-
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
۰
۲
ببخشید می شه آدرس عطاری را برام بفرستید
پریا
-
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
۰
۰
عرض سلام و خسته نباشید.
41 سال سن دارم. تقریبا مدت 3 سال اقدام به بارداری كردم، كه متاسفانه موفق نبوده. سیكل ماهیانه ام سه ماه است كه به تاخیر میافتد همراه با خونریزی بسیاركم. البته قبل از ان هم سه روز اول قاعدگیم فقط لكه بینی داشتم. حدود 5 ماه پیش ازمایشات هورمونی دادم كه طبیعی بود. نگران
یایسگی هستم لطفا راهنمایی ام كنید. در صورت امكان شماره تلفن مطب را برام ارسال كنید
مانور
-
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۱
۰
مطالب مختصر ومفیدبود.
fa
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
۲
۲
سلام.عزیزانی كه زودتر یائسه شدید اصلا نگران نباشید با طب سنتی میتونید مشكلتون و حل كنید من بعد ۷ ماه درمان شدم.
marzieh
United Kingdom
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳

میشه به منم كمك كنید منم دچار شدم به این مشكل
مریم
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
سلام من بیشتر از دوسال درگیرم جدی نگرفتم و البته حدود یکسال مرتب دارو خوردم و ازمایش آخرم متخصص گفت 100 درصد یاسه شدم.. مجردم و 40 ساله پدر و مادرم همیشه مانع ازدواجم شدند.. هیچکقت نمیبخشمشون. پذیرفتم یایسگی رو. اماگرگرفتگی و افسردگی داغونم میکنه. من حتی به کسی به نام مادر نگفتم.. تنهای تنهای دردش را به کولم میکشم... همه آدمهای اطرافم.....
fa
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
۰
۲
سلام خانم مرضیه من اهل تبریزم اگه میخوایین آدرس بدم تشریف بیارید من با طب سنتی درمان شدم.
Zahra
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
خواهش میكنم جواب منوبدید
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
۰
۲
سلام دوست عزیزی (fa)كه با روش طب سنتی درمان شدید لطفا آدرس بدید بهم .من 34 ساله و مجرد هستم .یائسگی زود رس دارم .
خیلی نگرانم .پزشك خوب و راههای درمانی رو بگید هر كجا باشه میرم فقط جواب بگیرم
fa
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
۲
۱
سلام سمیه خانم این دكتر طب سنتی درتبریز هست اگه تونستی بیا خیلی سریع درمان میشی نگران نباش.
كلینیك حكیمان تابنده: تلفن:
35405156
موبایل دكتر محمد زاهد نیا:09144053749
Zahra
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
سلام من هم مشكل شماروپیداكردم ودكتر بهم گفته درآستانه یائسگی زودرس هستم وازاین بابت ناراحتم ....شما الان كاملا درمان شدید ومشكلی ندارید؟
fa
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
۰
۰
زهرا خانم اگرتبریز هستید میتونید به كلینیك كه گفتم مراجعه كنید اونا با طب سنتی درمان میكنن.
Zahra
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
سلام ...من شهركرد زندگی میكنم برای 25اردیبهشت پیش دكتر زاهدنیا نوبت گرفتم ولی میخوام قبل از آمدنم آزمایش یاسونوگرافی كه لازم هست روبرم كه دیگه اونجا معطل نشم (البته آزمایش هورمونی دربهمن ماه انجام دادم نمیدونم لازمه دوباره برم دكتریموقع نگه مال 4ماه پیش بوده وبدردنمیخوره سونوگرافی هم رفتم ولی سایزتخمدانهاروذكرنكرده) استرسم اجازه نمیده تا25ام دست رودست بذارم ویه سری خوددرمانی هایی روهم كردم....اگه باایشون تماس بگیرم جوابمو میدن؟شماروچه آزمایش هایی فرستادن یابرای سونوگرافی چی خواسته بودن ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها