بناها و قلعه‌ها و برج و باروهای متفاوت و زیبایی در شهرستان ریگان وجود دارد که چشم انتظار ثبت ملی هستند.
کد خبر: ۶۲۷۱۰۶
بناهای تاریخی ریگان چشم انتظار ثبت ملی

به گزارش فارس، شهرستان ریگان طبق اقوال و کتب تاریخی از جمله معجم‌البلدان شهری باستانی و پر رونق بوده است که تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور محسوب می‌شد و بناهای تاریخی آن گواه این مدعاست.

در این شهرستان بناها و قلعه‌ها و برج و باروهای متفاوت و زیبایی وجود دارد که چشم انتظار ثبت ملی هستند، وجود توفان‌های شدید شن در این شهرستان و عدم رسیدگی به بناهای تاریخی موجب شده است که این بناهای تاریخی تخریب شوند، این شهرستان پهناور استان کرمان دارای 50 اثر تاریخی است که از این تعداد فقط یک اثر تاریخی ثبت ملی شده است.

مقبره شاه خورشید ریگان که مربوط به دختر بهمن‌بن‌اسفندیار است در روستای جزان‌خواص قرار دارد که ثبت آثار تاریخی شده است و قدمت این بنا به قبل از اسلام بر می‌گردد.

مجید اعتمادی فرماندار ریگان اظهار داشت: با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی ریگان این بنای تاریخی را مورد آسیب قرار داده است، سال گذشته 100 میلیون ریال برای مرمت آن اختصاص داده شد که قسمت‌هایی از آن مرمت شده است و هنوز به مرمت بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: چهار اثر تاریخی دیگر در شهرستان ریگان در حال ثبت است که خواستار تسریع در ثبت آنها هستیم، این بناهای تاریخی شامل قلعه‌ سنگ‌آباد، قلعه دهگود و سردرب و زیری ارگ جزان‌خواص هستند.

اعتمادی به دیگر آثار تاریخی شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: آثار سفالینه و زیست انسانی حد فاصل شهر فعلی ریگان تا روستای گزان‌خواص، دهگود و سنگ‌آباد در وسعت 20 تا 30 کیلومتر مربع باقی مانده است.

فرماندار ریگان با اشاره به پر آب‌ترین قنات شرق استان کرمان در ریگان تصریح کرد: این قنات در روستای رستم‌آباد چاه‌ملک قرار دارد که در حال ثبت ملی است.

اعتمادی با بیان اینکه بلندترین تپه‌های شنی ایران از جمله جاذبه‌های گردشگری است، ابراز داشت: این جاذبه گردشگری با ارتفاع 75 متر طول و وسعت 30 کیلومتر مربع جزو جاذبه‌های گردشگری شهرستان ریگان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها