آیت الله هاشمی رفسنجانی:

آمریکایی‌ها پیمان‌شکنی کردند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سوابق جمهوری اسلامی ایران در پایبندی به تعهدات بین‌المللی و دیپلماتیک، گفت: انتظار ملت‌هایی که تفاهمات حاکمان خود را می‌بینند، پرهیز از پیمان شکنی و تضاد در رفتار و گفتار است که از مسئولان آمریکایی بروز کرد.
کد خبر: ۶۲۷۰۰۱
آمریکایی‌ها پیمان‌شکنی کردند

وی صبح امروز سه شنبه در دیدار نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسبق ایتالیا، افکار عمومی جهانی را در سایه انفجار اطلاعات، رو به رشد و هوشیارانه خواند و تصریح کرد: ملت‌ها مخصوصاً در آفریقا و خاورمیانه، وقتی آگاه شدند، تاریخ‌ساز می‌شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به موفقیت‌های علمی ایران در شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه و تدبیر سیاسی مردم برای انتخاب مسیر اجرایی کشور اشاره کرد و گفت: در دانش، موجود زنده به فضا می‌فرستند و در مسایل سیاسی، مسئولان را با انتخاب تفکر اعتدالی، به سوی تعامل سازنده با ملت‌ها و دولت‌ها سوق می‌دهند.

هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از رقابت‌های اقتصادی قدرت‌های سیاسی، به افزایش تدریجی حضور چین در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری کشورها در قاره آفریقا، شرایط مناسبی را برای آینده آنها فراهم می‌کند.

وی آینده سیاسی چین، شوروی، آمریکا و مجموعه اروپا را در گروی نگاه احترام‌آمیز به دیگر ملت‌ها دانست و متذکر شد: دوران شیوه‌های استعماری گذشته و ملت‌ها و حتّی بسیاری از حکومت‌ها، مثل جمهوری اسلامی بیدار شده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تحلیلی از نتایج رفتار غیر مدبّرانه غرب و آمریکا در عراق، افغانستان، لیبی و سوریه گفت: شتاب در اشغال کشورها و عدم توجه به اهداف انسانی سقوط دیکتاتورها و بی برنامگی‌ برای دوران پس از اشغال، باعث تعمیق وحشت مردم از تروریست‌ها و میدان‌داری گروه‌های افراطی شده است.

هاشمی رفسنجانی صداقت را شرط اوّل هر گفتار و رفتار سیاسی دانست و با ذکر نمونه‌هایی از بی‌ صداقتی غرب و آمریکا در منطقه خاورمیانه و عدم توجه به افکار عمومی تأکید کرد: تکنولوژی و سلاح قدرت نمی‌آورد.

وی بر همین اساس متذکر شد: حاکمان کشورهای بزرگ باید بپذیرند که افکار عمومی ملت‌های منطقه پذیرای صهیونیست‌ها نیست و می‌بینید که لابی آنها چگونه شیطنت می‌کند تا فضای همکاری جهانی را دوباره آلوده کنند.

ماسیمودالما نیز در این دیدار، سفرش را در راستای سفر هیئت‌‌های اروپایی به ایران عنوان کرد و گفت: مذاکرات دیپلماتیک در هر سطحی منتج به تفاهمات اساسی‌تر می‌شود.

وی با تشریح کارهای فرهنگی خود در بنیاد فرهنگی «پیشروان اروپایی»، گفت: مسئولیت ما بررسی آینده اروپاست و می‌دانیم دورنمای خوب اروپا در گروی همکاری با دیگر کشورهای جهان و به ویژه ایران است.

نخست وزیر و امور خارجه اسبق ایتالیا به دستاوردهای سیاسی جمهوری اسلامی در شرایط کنونی هم اشاره کرد و گفت: بسیاری هستند که نمی‌خواهند توانایی‌های ایران به منصه ظهور برسد امّا عقلای اروپا جزو این گروه نیستند و خود را شریک اصلی ایران در مسیر حرکت به سوی دانش و شکوفایی اقتصاد می‌دانند.

وی نقش ایتالیا برای مسایل ایران را در اروپا برجسته خواند و گفت: به خاطر این نقش است که ما در تحریم های علیه ایران، بیشتر از دیگران متضرر شدیم.

ماسیمودالما، به چرایی و چگونگی مذاکرات ژنو، دستاوردهای سیاسی آن برای کشور 1+5 و دورنمای آن در 6 ماه آینده نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه بعضی از دولت‌ها تحت‌تأثیر تندروها نقض پیمان کرده‌اند اما تصمیمات دیروز شورای اروپا را مثبت ارزیابی می‌کنیم تا اعتماد متقابل، پایه و اساس مذاکرات آینده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها