یادداشت روحانی در روزنامه آلمانی؛

بهبود روابط با غرب، از حق هسته‌ای نمی‌گذریم

روحانی در گرامیداشت هفته پژوهش:

جدایی فناوری هسته‌ای از ملت ایران امکان ندارد

رئیس جمهور که در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش سخن می‌گفت اظهار داشت:امروز کشوری هستیم که در حوزه فناوری هسته‌ای، مخصوصا غنی سازی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که رئیس جمهور آمریکا به صراحت می‌‌گوید که گرفتن این فناوری از ایران شدنی نیست؛ این افتخار بزرگی برای کشور است که مرحله به مرحله پیشرفت کرده و به قله‌هایی دست یافته و محصولاتش را بومی سازی کرده که جدایی این فناوری از این ملت امکانپذیر نیست.
کد خبر: ۶۲۶۵۰۸
جدایی فناوری هسته‌ای از ملت ایران امکان ندارد

دکتر حسن روحانی افزود:روزی که ما در زمینه فناوری هسته‌ای قدم برداشتیم، یعنی سال 1367 که اولین بار بود که ما یک سانتریفیوژ را می دیدیم. یک دستگاه سانتریفیوژ در اختیار داشتیم.

وی اظهار داشت:تا امروز که چیزی حدود 25 سال طول کشیده است، این تحقیق و پژوهش و فناوری قدم به قدم جلو آمده و ما امروز به جاهایی رسیده ایم که شاید آن روز اول برای ما باورکردنی نبود و یا بسیار سخت بود که باور کنیم که به اینجا برسیم.

روحانی با اشاره به این که ما وقتی می خواستیم بحث UCF را دنبال کنیم، عده‌ای از اساتید دانشگاه نزد من آمدند و گفتند که امکانپذیر نیست،گفت: ولی شد، همه اینهایی که سخت بود به ظاهر نشدنی بود، امکانپذیر شد.

رئیس جمهور گفت: در پژوهش نهایت مقصد ما چاپ کتاب نیست بلکه پژوهش باید به بهبود کیفیت زندگی مردم بینجامد .

به گزارش واحد مرکزی خبر، روحانی افزود: اگر کشور می خواهد در مسیر پیشرفت قرار گیرد، زمینه آن محیط امن ، مساعد و آزاد برای پژوهشگران است.

وی گفت: اینکه ایران توانست به تمدن بزرگ دست یابد، برای این بود که از ترجمه کتب دیگران کار علمی را آغاز کرد اما هرگز به آن اکتفا نکرد، در سایه آن ترجمه آنچنان به خلاقیت پرداخت که در چند قرن کتاب ایرانیان مورد استقبال دیگران برای ترجمه قرار گرفت.

رییس جمهور افزود: این سیر اندیشه ای است که مطلوب جامعه ایرانی و اسلامی است.

روحانی گفت: افتخار ما این است که در کنار دانشگاه های ما پژوهشگاه ها برپا باشد و افتنخار ما این است که در دانشگاه همان قدر که به دروس دانشگاهی و واحدهای درسی اهمیت می دهیم به رساله ها نیز اهمیت دهیم .

وی افزود: رساله های کارشناسی ارشد و دکتری باید جایگاه خود را بیابد و هرآنچه لازم است برای تشویق دانشجویان ، برای تدوین رساله ای که نه بخشی از نمره مدرک او را پر کند که بخشی از نیاز جامعه ما را پاسخگو باشد .

رئیس جمهور گفت: مقصد عالی پژوهش پاسخگویی به نیازها و مطالبات به حق مردم است و نه حزب و گروهی خاص؛ از اینکه در گوشه‌ای ببینم برخی تحقیقات برای پاسخ به مطالبات گروهی خاص انجام می شودبرای من خوشحال کننده نیست.

روحانی افزود: آنگاه که پژوهش و تحقیق ما به نیازها و مطالبات مردم و بهبود کیفیت زندگی جامعه و بشر منتهی شود آن پژوهش برای ماارزشمند است .

پژوهش باید در سلسله مراتب و چارچوب ارزش ها دیده شود

رئیس جمهورگفت: در هر جامعه ای پژوهش باید در سلسله مراتب و چارچوب ارزش ها دیده شود.

روحانی افزود: به من اعتراض نکنید و بگویید پژوهش باید دستش باز و کاری به ارزش ها نداشته باشد زیرا هیچ جامعه ای نیست که پژوهش خود را در مسیر ارزش هایی که آن جامعه به او احترام می گذارد قرار ندهد.

رئیس جمهور افزود: اگر پژوهشی به آسانی دسترسی به مواد مخدر منتهی شود آیا به نظر شما آن پژوهش قابل احترام است؟ و اگر ما در کشوری زندگی می کنیم که فتوای مقام معظم رهبری بر آن است که استفاده از سلاح هسته‌ای، تولید و نگهداری و بهره برداری از آن حرام  و ممنوع است آیا پژوهشی بخواهد ما را منتهی کند به دسترسی به سلاح کشتار جمعی از نظر ما قابل قبول و قابل احترام است؟

روحانی گفت: نه تنها از لحاظ عقلانی و منافع ملی، کشور ما به دنبال سلاح های کشتار جمعی نبوده و نیست بلکه از دیدگاه باورهای دینی، این ملت به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست و انرا جزو منافع ملی و حتی جزو دکترین دفاع خود نمی‌داند و نمی‌یابد.

وی افزود: این ارزش به عنوان راهنمای مسیر ما در پژوهش است چرا بر این مسئله تاکید می کنم زیرا منابع ما در پژوهش کمیاب است .

رئیس جمهور گفت: ما دارای منابع فراوان و ارزان نیستیم هم از لحاظ نیروی انسانی هم از لحاظ توان اقتصادی و هم از لحاظ محیط پژوهش و کارگاه های پژوهشی، هیچکدام بی انتها نیست نه برای ما حتی کشورهایی که در رشد اقتصادی قرار دارند آنها هم توانشان محدود است.

طرحها را باید اولویت بندی کنیم

رئیس جمهور در ادامه گفت: استفاده بهینه از منابع محدود برای دستیابی به اهداف مطلوب باید مسیر ما در پژوهش باشد.

روحانی افزود: در آغاز کار دولت از یکی از وزرا در بخش پژوهش سوال کردم چند طرح پژوهشی و تحقیقاتی در دست دارید، در پاسخ عدد بالایی مطرح کرد و گفت «بیش از 2500 طرح».

وی اضافه کرد: عنوان این طرح ها یک کتاب می شد، گفتم مگر چقدر پول و نیروی انسانی دارید، طرح ها را زخمی و رها کرده‌ایم و نمی‌توانیم به آن برسیم، در تحقیق هم همین کار را می‌کنیم، طرح‌ها را زخمی و رها می‌کنیم؛ باید اولویت بندی کنیم.

روحانی گفت: در شرایطی هستیم که نیازهای فوری و حیاتی داریم، من می‌فهمم پژوهشگر دنبال پژوهش هایی است که در مسیر مرزهای دانش باشد، می‌فهمم کدام تحقیق و پژوهش کف و سوت دارد و کدام پژوهش پژوهشی است که سرو صدا دارد.

رئیس جمهور افزود: گاهی پژوهش خبرساز نیست اما سرنوشت ساز است، برخی تحقیقات مربوط به بخش‌های بلوغ یافته علم و تکنولوژی است، اما کشور ما به آن نیاز دارد.

روحانی گفت: به عنوان مثال در مشکل منابع آب هستیم و تراز آبی کشور ما به شدت منفی است؛ نیاز به تحقیقات و پژوهشی داریم که به فناوری و مصرف کم آب منتهی شود، کاستن مصرف آب در این کشور به ویژه در بخش کشاورزی که 90 درصد آب کشور در مسیر مصرف کشاورزی است اولویت است.

وی افزود: امروز به تحقیقات و پژوهش هایی که بهره ‌وری در زمینه آب را بالا ببرد نیاز داریم؛ این نیاز امروز جامعه ماست، امروز در شرایطی هستیم که از نظر زیست محیطی دچار مشکل هستیم.

رئیس جمهور گفت: نیازمند به تحقیقی هستیم که به شدت آلودگی ها را کاهش دهد، ممکن است برای محققی کار کردن در کاربراتور یک اتومبیل اولویت نباشد ولی امروز شهرهای بزرگ ما دچار آلودگی هواست و این جزء نیازهای حیاتی جامعه ماست؛ به محیط سالم، هوایی سالم و سرزمینی سالم برای زیست و برای ادامه حیات نیاز داریم.

روحانی ادامه داد: ریزگردها نیز امروز مشکل ماست.

رئیس جمهور تأکید کرد: این مثال‌ها را می‌زنم زیرا امروز از اینگونه مثال‌ها به عنوان اولویت، صدها مورد داریم و نیاز به فناوری داریم.

وی گفت: اگر اجازه دهید معنی تکنولوژی و فناوری را کمی توسعه دهیم و از معنی سخت‌افزاری آن کمی فاصله بگیریم؛ در علوم انسانی نیز به فناوری و تکنولوژی نیاز داریم.

دانش نیز در سایه پژوهش است

رئیس جمهور گفت: اگر این گونه تعبیر کنیم که اساس دانش از پژوهش و توسعه آن دانش نیز در سایه پژوهش است گرچه خود پژوهش در سایه دانش امکان پذیر است و متولد می شود بنابراین هم علت و هم معلول است.

روحانی تصریح کرد: پژوهش هم می تواند علم را شکوفا کند و هم می تواند به توسعه علم و حتی آموزش بیانجامد.

وی اضافه کرد : البته پژوهش نیاز به محیط مناسبی دارد که آغازش،‌ آزادی آکادمیک و مهمترین اصلش بردباری و سعه صدر است و نمی توان به پژوهش متقن دست یافت مگر آنکه پژوهشگر خلاق باشد البته خلاقیت فقط در سایه آزادی امکان پذیر است .

رئیس جمهور گفت:‌باید در سایه بردباری و تساهل، زمینه را برای شکوفایی استعداد اندیشمندان ، محققان و  پژوهشگران آماده کنیم .

روحانی با اشاره به اینکه  نتیجه  پژوهش نیز نیاز به بردباری جامعه دارد افزود: ممکن است پژوهشگری به نتیجه ای برسد که خوشایند این و آن نباشد اما اگر به واقع در چارچوب اصول و در مسیر تحقیق به یافته ای رسیده است آن یافته ،محصول  پژوهش است و همانطور که  پژوهش مقدس است محصول آن نیز باید مورد احترام همگان باشد.

وی گفت: البته این گفته به آن معنا نیست که هر آنچه از پژوهش به دست می آید وحی مُنزل است و تغییر نمی کند بلکه امروز ممکن است  پژوهش و تحقیق ما را به داده ای برساند و دو تا پنج سال دیگر ، تحقیقات جدید ما را به مطلوب دیگری برساند.

قرار است در چهاردهمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور از 75 پژوهشگر و فناور برتر در زمینه  علوم انسانی ، فنی و مهندسی ، علوم پایه ، فناوری سلامت و همچنین پژوهشگران برتر دستگاههای اجرایی با اهدا لوح و جوایز قدردانی و تجلیل شود.

این مراسم به مناسبت 25 آذر روز ملی پژوهش برگزار می شود.

بنابر اعلام وزارت علوم حدود 2500 اثر و پژوهش به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در نهایت 75 پژوهش انتخاب نهایی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها