معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب تهران با تاکید پایدار بر ضرورت صرفه جویی 20 درصدی برای عبور از شرایط کم آبی گفت: به دلیل کاهش ذخایر سدها 44 درصد آب شرب شهر تهران از منابع آب زیرزمینی تامین می شود.
کد خبر: ۶۲۵۶۴۶
تامین 44 درصد آب تهران از منابع زیرزمینی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو اقتصاد، علیرضا نوروزی پور گفت: در حالت عادی این میزان 25 تا 30 درصد است که به دلیل کم آبی ، استفاده از منابع زیرزمینی آب افزایش یافته است.

وی افزود: در استان تهران میانگین بارش سالانه در درازمدت 350 میلیمتر ثبت شده است که در سال آبی گذشته (تا مهر امسال) 33 درصد کاهش داشت و ذخیره سدهای که 75 درصد شرب تهران را تامین می کند، کاهش چشمگیری نشان می دهد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: وضع ذخایر سدها در شمال شرق تهران (لار و لتیان) و همچنین سد طالقان در غرب استان تهران خوب نیست.

نوذری پور تصریح کرد: اگر 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی شود، می توانیم از این شرایط عبور کنیم و با توجه به میزان بالای مصرف، کاهش این 20 درصدی، منطقی و قابل اجراست.

وی افزود: مصرف به ازای هر نفر در شهر تهران 240 لیتر است و با شرایطی که سدها دارد ، هر نفر روازنه نباید بیشتر از 120 تا 150 لیتر مصرف کند. در کشورهای پیشرفته و پرباران این رقم 100 تا 110 لیتر است، در صورتی که ایران جزء کشور های کم آب و خشک محسوب می شود.در شهر تهران در حدود 25 درصد هدر رفت واقعی و ظاهری وجود دارد ، هدر رفت واقعی آبی است که از تجهیزات ناشی می شود که 11 درصد هدر رفت داریم و هدر رفت ظاهری هم از خطای اندازه گیری کنترها یا انشعاب های غیرمجاز ناشی می شود.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب تهران خواستار اصلاح زیرساخت ها و فناوری شبکه آبرسانی و اقتصاد آب در تامین و توزیع و مصرف آب شد و گفت: در حالی که ایران کشوری خشک و نیمه خشک محسوب می شود اما شدت مصرف آب خیلی زیاد است.

نوذری پور اظهار کرد: مشکل سد لار، فرار آب است که از کنترل خارج می شود و بخشی از آب آن را به سد لتیان منتقل کردیم و از سامانه غرب تهران هم برای سانه شرق استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد : متاسفانه ارزش اقتصادی آب خیلی پایین است و انگیزه صرفه جویی را کاهش می دهد.

نوذری پور افزود: بارش های اخیر خوب بوده اما هنوز کمبودها جبران نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها