دلایل وزیر راه و شهرسازی برای رکود تورمی

ارزش مسکن مهر اعلام شد

وزیر راه و شهرسازی با بیان دلایل سه گانه وقوع رکود تورمی در اقتصاد کشور گفت: ارزش مسکن مهر بیش از 100 هزارمیلیارد تومان و ارزش سهام عدالت نیز حدود 90 هزارمیلیاردتومان است.
کد خبر: ۶۲۵۲۴۸
ارزش مسکن مهر اعلام شد

عباس آخوندی در نخستین همایش بانکداری سرمایه گذاری و صنعت اوراق بهادار با تاکید بر اینکه حدود 40 درصد بنگاه های بزرگ غیرشفاف مدیریت می شوند گفت: باید سرمایه ها به بخش واقعی اقتصاد برگردند و تولید ناخالص ملی رشد یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنعت بانکداری و سرمایه گذاری در 10 سال گذشته رشد کرده است ابراز امیدواری کرد که این صنعت توسعه یابد.

آخوندی با اشاره به اهمیت نقش بانک سرمایه گذاری در اقتصاد هر کشور گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور در وضعیت رکود تورمی قرار دارد که سه دلیل را برای این امر می توان بیان کرد.

وی تصریح کرد: افزایش نقدینگی به ویژه پول پرقدرت از سوی بانک مرکزی، تخصیص ناصحیح منابع و افزایش هزینه مبادله؛ سه دلیلی است که برای ایجاد رکود تورمی بیان می شود.

عضو دولت یازدهم با اشاره به اینکه نتیجه رکود تورمی این است که اقتصاد در وضعیت نامناسبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: از لحاظ حسابداری اقتصاد اوضاع خوبی دارد، اما از لحاظ عملی وضعیت سخت و رشد منفی اقتصادی را ایجاد کرده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید سرمایه ها به بخش واقعی اقتصاد برگردند و تولید ناخالص ملی را رشد داد.

آخوندی با بیان اینکه 40 درصد بنگاه های بزرگ غیرشفاف مدیریت می شوند، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 100 هزار میلیارد تومان از منابع دولت عرضه شده و حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان باقیمانده است و پس از آن دولت بنگاهی برای عرضه در بازار سرمایه ندارد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به مشکلات خصوصی سازی، افزود: یکی از بزرگترین مشکلات در روند خصوصی‌سازی این بود که بنگاه‌ها از طریق بانک‌های سرمایه‌گذاری فرآیند را طی نمی‌کنند.

وی انتقال سرمایه ها از سفته بازی به بخش واقعی اقتصاد را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: در زمانی که بحث سیاست‌های کلی اصل 44 و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، به فاصله کوتاهی پیشنهاد سهام عدالت هم ارائه شد.

آخوندی با بیان اینکه اقتصاددانان باید نظارت زیادی بر دولت داشته باشند، افزود:‌ هر چند که خودمان اکنون در دولت هستیم اما سلامت اقتصاد کشور نیازمند آن است که مرتبا عملکردش از سوی رسانه‌ها، نخبگان و سیاستمداران مورد نقد جدی قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راهکارهای موجود برای تغییر شرایط فعلی اقتصاد، گفت: کنترل رشد نقدینگی از طریق مهار رشد پایه تولید اقدامی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از طرف دیگر باید سرعت گردشگری پول در اقتصاد افزایش یابد.

عضو دولت یازدهم افزود: در صورتی که بتوان سرعت گردش پول را افزایش داد بدون رشد پایه پولی نقدینگی افزایش می‌یابد و امکان تامین مالی پروژه‌های مهم اقتصادی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به نقش پس‌انداز در سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: نرخ پس‌انداز نزولی شده و باید برای بهبود این وضعیت اقدامات مناسبی به اجرا درآید که یکی از آنها تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است بنابراین باید پس انداز به نحوی وارد اقتصاد ما شود و عمده‌ترین آن نیز از طریق اصل 44 است و همچنین صندوق‌های پس انداز که در بازار سرمایه وجود دارد.

آخوندی با بیان اینکه ارزش فعلی سهام عدالت حدود 90 هزار میلیارد تومان است و ارزش مجموعه مسکن مهر نیز بیش از 100 هزار میلیارد تومان خواهد بود، افزود: بنا داریم تا در حوزه‌های مختلفی که گردش مالی متوقف شده تغییراتی ایجاد کنیم تا گردش مالی به وجود آید. بر همین اساس می توانیم در حوزه‌های موثر تغییراتی ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار سهام نباید متکی به عرضه های دولتی باشد، افزود: چنین بازاری پایدار نخواهد بود؛ بنابراین باید میزان وابستگی بازار سرمایه به دولت کاهش یابد.

وی گفت: در وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های متعددی برای توسعه آزادراه ها در حال طراحی است. این در حالی است که باید به آزادراه ها و بزرگراه‌ها به عنوان یک کریدور نگاه شود، به طوری که در آزادراه ها امکان سرمایه‌گذاری در بسیاری از بخش‌ها وجود دارد و ما آمادگی کامل برای واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی را داریم.

آخوندی تاکید کرد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی حاضر به واگذاری 100 درصد پروژه‌های راه‌سازی به بخش خصوصی است و در قیمت‌ گذاری عوارض هم دخالت نمی‌کند. همچنین در حوزه بنادر خشک هم آمادگی واگذاری طرح‌های مهم و اساسی به بخش خصوصی وجود دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها