پرسه‌ای در بوداپست، پایتخت مجارستان، شهر 2‌چهره اروپا

شهر شب‌های روشن

رقص نور‌ها و تلألوشان در آب‌های دانوب، در کنار آوازخوان‌های شبانه فقط در کافه‌های نمور و خلوت حاشیه این رود رویایی‌ از پایتخت مجارستان، شهری ساخته‌ که هر گردشگری را به این تصمیم می‌رساند که یک بار دیگر باید به این شهر بیاید .
کد خبر: ۶۲۴۷۳۵
شهر شب‌های روشن
خیلی‌ها در نگاه اول دلباخته بوداپست می‌شوند و بعضی‌ها هم بعد از کشف شهر و دیدن جاذبه‌های خیره‌کننده‌اش، اما هر دو گروه درباره یک چیز توافق دارند؛ بوداپست یکی از زیباترین، سرزنده‌ترین و شگفت‌انگیزترین شهرهای جهان است. رود دانوب درست از میان شهر می‌گذرد و چشم‌انداز انحنای دلفریب رود، در غروب‌های بوداپست، فراموش نشدنی است.

معماری چشم‌نوازش، آرامش مردمانش، جشنواره‌های رنگارنگش، غذاهای خوشمزه‌اش، لباس‌های رنگینش، سنگفرش‌های خیابان‌ها و کوچه‌هایش و بالاخره نورپردازی شبانه این شهر همیشه روشن همگی دلیلی است برای پرسه‌زنی در بوداپست. بوداپست، «شهر دوچهره»، از قدیمی‌ترین و البته جوان‌ترین شهرهای اروپاست. هرچند رومی‌ها از قرن اول میلادی اینجا زندگی می‌کردند، اما قصه بوداپست مدرن از سال ۱۸۳۷ شروع می‌شود؛ زمانی که شهر تاریخی بودا در ساحل غربی دانوب با شهر صنعتی «پ ست» در ساحل شرقی این رود یکی شد.

شاید بوداپست، با خیلی از معیارهای امروزین شهرها، چندان بزرگ نباشد، اما از نظر گزینه‌های سرگرمی و تفریح چیزی از شهرهای بزرگ کم ندارد؛ چه اهل اپرا و موسیقی کلاسیک باشید و چه اهل گشت زدن در بازارهای سنتی، اینجا حوصله‌تان سر نمی‌رود. این شهر مراکز خرید و مغازه‌های رنگارنگی دارد و معمولا هم کیفیت کالاهایی که می‌خرید بالاست. برای خرید می‌توانید به بازارهای سنتی، مراکز امروزی و عظیم خرید یا بازارچه‌های خیابانی بروید و در بوتیک‌های سطح بالای شهر هم همه برندهای معروف جهانی را می‌توانید ببینید. سوغاتی‌های سنتی این شهر شامل گلدوزی‌ها و قلاب‌دوزی سنتی، ظروف سرامیک و سفال، اسباب‌بازی‌ها و جعبه‌های چوبی رنگ شده، عروسک‌های سنتی، انواع حصیرباف‌ها و ظروف چینی می‌شوند و خیلی‌ها هم ترجیح می‌دهند بعضی مواد غذایی مثل جگر غاز و انواع مربای زردآلو را از اینجا سوغات ببرند. برای اقامت در بوداپست، انتخاب‌های متنوعی دارید که برای هر سلیقه و هر بودجه‌ای مناسب هستند. از مهمانخانه‌های ارزانقیمت و آپارتمان‌ها یا اتاق‌های خصوصی گرفته تا هتل‌های بین‌المللی پنج ستاره. اگر از میانه‌های اکتبر یا نوامبر تا مارس (یعنی از اواخر آبان و آذر تا بهار البته بجز کریسمس و تعطیلات سال نو) به بوداپست بروید، می‌توانید هزینه کمتری برای محل اقامت‌تان بپردازید، اما در بقیه سال، تقاضای زیاد گردشگران برای اقامت در شهر قیمت‌ها را بالا نگه می‌دارد. هر جایی را که انتخاب کنید، معمولا رسم این است که هزینه کرایه اتاق شامل صبحانه هم می‌شود.

قدم زدن در خیابان‌های بوداپست و تماشای طلوع و غروب خورشید از روی پل‌های رودخانه دانوب، وسوسه‌ای است که هر گردشگری را مجاب می‌کند دوباره به این شهر برگردد.

قطار تهران - بوداپست روی ریل افتاد

حرکت قطار ویژه گردشگری بوداپست - تهران از سال 2014 میلادی با انتقال 120 گردشگر اروپایی در نخستین مرحله آغاز می‌شود. این قطار کاملا چارتر شده و مدل کار آن شبیه کشتی‌های کروز است. طبق توافقی که با بخش خصوصی ایران شده، در مرحله نخست 120 گردشگر از ملیت‌های مختلف اروپایی با این قطار از بوداپست (مجارستان) به سمت ایران حرکت می‌کنند و 20 روز هم در کشور خواهند ماند. به گفته ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایرانی این گردشگران که سفر خود را از مجارستان آغاز می‌کنند در مسیرشان در کشورهایی مانند روسیه و ترکیه توقف خواهند داشت و پس از دیدن این کشورها به سمت ایران حرکت خواهند کرد. در ادامه، در شهرهای مختلف ایران که مسیر ریلی دارند توقف‌ می‌کنند تا جاذبه‌های آن را ببینند. / ضمیمه چمدان

علی محزون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها