رئیس‌جمهور در پاسخ به منتقدان گزارش ۱۰۰ روزه دولت یازدهم گفت: ما فقط ۳ رقم را گفتیم و بقیه را هنوز نگفته‌ایم که شما اینقدر ناراحت شده‌اید.
کد خبر: ۶۲۳۱۷۱
از بدهی‌های دولت قبل فقط ۳ رقم را گفته‌ام،چرا ناراحت شده‌اید؟!

حسن روحانی رئیس جمهور در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که در تالار ابوریحان بیرونی برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در طی صد روز گذشته اولویت شما سیاست خارجی و اقتصادی بوده است، آیا در زمینه نظام علمی نیز اقداماتی انجام خواهید داد، گفت: حتما نظام علمی در اولویت است و سیاست خارجی باید متکی به علم باشد. چرا که با دنیا تعامل کردن بدون علم امکان‌پذیر نیست و اقتصاد به ویژه اقتصاد دانش‌بنیان بدون علم امکان‌پذیر نیست.

دلیل پرداختن به موضوعات سیاست خارجی و اقتصاد در 100 روز گذشته

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرهنگ اولویت اول است تصریح کرد: علم و دانش مراکز علمی-تحقیقاتی و پژوهشی نیز از اولویت‌های ما به شمار می‌رود و اگر در صد روز گذشته موضوع سیاست خارجی و اقتصاد بیشتر مطرح بوده به دلیل این است که مشکلات این دو بخش خیلی زیادتر بوده‌اند و خواست مردم نیز همین است و تلاش دولت از ابتدا همین بود که مشکلات اقتصادی را برطرف کند.

وی با تأکید بر اینکه احیای اخلاق در جامعه و تعامل اخلاقی نیز از اولویت‌های ما به شمار می‌رود، گفت:‌ همواره بر این مبنا حرکت کرده‌ایم.

با کلیات امنیتی نکردن فضای دانشگاه‌ها موافقیم

رئیس قوه مجریه در پاسخ به اظهارات برخی دانشجویان مبنی بر اینکه فضای امنیتی نمی‌خواهیم، گفت: ما نیز کلیات این امر را قبول داریم؛ علم و دانش و تحقیق در سایه دوربین و دورباش صورت نمی‌گیرد باید فضای علمی و فضای آزادی آکادمیک باشد. همه حواسمان باشد آرمان‌ها، ارزش‌ها، اصول و چارچوب‌ها را احترام کنیم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای ترمیم جایگاه دانشجویان در طول این چهار ماه در دولت صورت گرفته است، گفت: همه تلاش دولت این بوده فضای دانشگاه آرام باشد و تشکل‌های دانشجویی برای فعالیت خود آزاد باشند و تلاش دولت این نیست نهاد علم را در اختیار خود بگیرد بلکه اعتقادش این است فضا و اداره دانشگاه توسط اساتید و هیئت امنا باشد و حتی وزرا نیز هماهنگ‌کننده بین کار دانشگاه‌ها هستند.

رئیس‌جمهور در ادامه اشتغال دانشجویان را بزرگترین نگرانی دولت دانست و تصریح کرد: امروز 4 میلیون دانشجو تحصیل می‌کنند که فردا به کار نیاز دارند و این شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند برای اشتغال آینده دانشجویان مفید باشد. از این رو دانشگاه‌ها باید اتصال لازم را با بخش تولید داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه مخالفین داخلی را نسبت به سیاست خارجی آگاه می‌کنید، گفت:‌ در این قضیه تنها دولت مسئول نیست همه دانشجویان و اساتید باید واقعیت‌ها را به جامعه بیان کنند که در افق کوتاه‌مدت اولیه چه گره‌هایی را در جامعه باز می‌کند.

بر حق مسلم خود ایستاده‌ایم، از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما همه حقوق مسلم و اصولی که حق مسلم این مردم است مورد مراعات قرار داده و می‌دهیم و از خط قرمزها نیز عبور نکرده و نمی‌کنیم، از این رو دولت دانشجویان و فرهیختگان باید آثار آن را برای مردم بیان کنند.

وی با بیان اینکه عزت و احترام امروز ایران نسبت به سال‌‌های قبل به مراتب بالاتر است، گفت: شرایط جهانی برای فعالیت کارآفرینان ما در بخش تولید و خدمات امروز از دیروز مهیاتر است و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در شرایط منطقه‌ای از دیروز بیشتر است، اضافه کرد: صدا و چهره ایران به گونه‌ای است که نسبت به سال‌ها و ماه های قبل بالاتر است و اینها آثار سیاست خارجی دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.

راهکار دولت برای خروج نخبگان از کشور

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای خروج بیش از حد نخبگان از کشور چه تدابیری اتخاذ می‌کنید، اظهار داشت:‌ در شورای عالی انقلاب فرهنگی آقای ستاری گزارشی راجع به نخبگان ارائه کردند البته مقداری از این آمار قابل قبول است و در همه دنیا نیز به همین شکل است. اما اگر از حد خود تجاوز کند باید علل آن را بررسی کرد؛ برخی نخبگان برای کار خود فضا را مناسب نمی‌بینند از این رو باید فضای لازم را برای آنها ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: اگر احساس مسئولیت نسبت به ملت و وطن تقویت شود، برخی افراد که فضای آنجا را برای زندگی خود بهتر می‌بینند به خاطر کشور و ملت‌شان با رفاه کمتر می‌مانند یا آنهایی که رفته‌اند برمی‌گردند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گزارش صد روزه شما فقط تخریب دولت قبل بود، اظهار داشت: از ابتدا به مردم گفته بودم که بعد از صد روز دو مسئله را به مردم گزارش می‌دهم یکی اینکه چه دولتی را تحویل گرفته‌ام و یکی دیگر اینکه در طول صد روز چه اقدامات و تصمیماتی اتخاذ شده است. ما درباره دولت گذشته صحبتی نکردیم فقط دو تا آمار دادیم. آمار را از مرکز آمار گرفته‌ام و رئیس مرکز آمار هم عوض نشده است.

چرا از گزارش صد روزه ناراحت شده‌اید؟

وی اضافه کرد: همچنین یک آمار از خزانه به من داده شد که رئیس خزانه هم عوض نشده است. بنده اگر گفتم رشد اقتصادی ما منهای 5.8 بوده کسی باید بدش بیاید؟  آمار این را می‌گوید بنده که نگفته‌ام. اگر بنده گفته‌ام دولت  قبل بدهی‌های بزرگی را جا گذاشته و رفته است و فقط سه رقم آن را گفته و هنوز بقیه را نگفتم، چرا ناراحت شده‌اید؟

روحانی ادامه داد: گفتیم 74 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل به سیستم بانکی است، یک 55 هزار میلیارد تومان بود که دولت به پیمانکاران و بخش‌های خصوصی بدهکار است و یک 60 هزار میلیارد تومان باقی مانده که گفته‌ایم؛ ما که هنوز بقیه را نگفته‌ایم؛ ما گفتیم امسال 7.2 میلیون تن گندم باید بخریم؛ آیا نخریم؟ به مردم بگوییم نان نخورید و ما باید این مقدار را وارد کنیم.

باید همه مشکلات کشور را به مردم بگوییم، آنها قضاوت می‌کنند

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بنده باید مشکلات این کشور را به مردم بگویم و همه کارهایی که در بخش اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی طی این صد روز انجام گرفته است، قضاوت کننده اصلی مردم هستند و کسانی هم که تند حرف می‌زنند نظرسنجی کرده‌اند و می‌دانند نظرسنجی‌ها چیست، بنابراین در طول این صد روز که دولت فرصت داشته بودجه  را اصلاح کرد که ما در سه ماه قبل بودجه را با دو فوریت به مجلس ارائه کردیم که هنوز هم به ما بازنگشته است و در پیچ و خم‌ها گرفتار است.

تحویل بودجه در 15 آذر تخریب دولت قبل است؟

وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم بودجه سال 93 را برای اولین بار طبق قانون ارائه دهیم ما اگر 15 آذر جمعه نبود جمعه تقدیم مجلس می کردیم، از غروب 14 آذرماه آمادگی داشتیم بودجه را تقدیم کنیم و خود آنها گفتند که 15 آذر جمعه است و جلسه نداریم و شنبه هم مجلس جلسه ندارد و اولین فرصت یکشنبه صبح است و یکشنبه ساعت 8 صبح آماده هستیم که بودجه را ارائه دهیم.

وی گفت: نکند اینکه ما بودجه را 15 آذر می‌خواهیم تحویل دهیم تخریب دولت قبل است؟

رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود گفت: جلسه امروز اینقدر خوب و عالی بود که بنا دارم باز هم در جمع دانشجویان حضور یابم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
۰
۰
رئیس جمهور انقدر محافظه كار هستند كه هركی هر شعار میدهند میگویند من هم موافقم
اكبر
Czech Republic
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
۰
۰
ای كاش آقای روحانی سری هم به كارگران كارخانه های نیمه تعطیل بروند و مقداری هم با آنها درد و دل كنند یعنی به مشكلات آنها گوش بدهند صدا بی صدای بانشستگان رابنشیند سو استفاده های مسلمانان تامین اجتماعی را ببیند صفهای طویل آنان را برای گرفتن 400 - 500 هزارتومان نگاه كنند و با 120 میلیون پاداش تامین اجتماعی مقایسه كنند و....... آنگاه اسلام را به مردمان غیر اسلامی معرفی نمایند
یارانه بگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
۰
۰
در پاسخ به محمود : به راستی شما آقای دكتر روحانی را با آن همه سوابق انقلابی، نمایندگی مجلس و تحصیلات عالی حوزوی و دانشگاهی و عضویت در شورای امنیت كشور، آدمی ساده لوح و بی سواد می دانید كه با شعار هر كسی جوگیر شود و بگوید من هم موافقم؟ شما احتمالا خواننده و پیگیر حرفه ای مسائل سیاسی نیستید و یا مثل من در دهه ی پنجم عمر خود نیستید و تاریخ سیاسی ایران را از روی نقشه های برخی از روزنامه های تندرو بررسی می كنید
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
۰
۰
آقای روحانی واقعا از حسن نیت شما بسیار سپاسگزاریم كاشكی آن عده ای از مردم كه هنوز در خوابند و اقدامات خرابكارانه دولت قبل را قبول دارند با سخنان شما منطقی برخورد كنند.
الهه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
۰
۰
روحانی در پناه حق زنده و پاینده باشی
behzad
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
۰
۰
با سلام.
احتراما باید خدمتتون عرض كنم كه فقط ریاست محترم جمهوری نیستند كه باید این كشور را رو به پیشرفت ببرند.چه دولت دوره های قبل و چه دولت فعلی جمهوریه اسلامی ایران با هدف پیشرفت جامعه پیش رفتند.
لذا امیدوارم كه مردمان سلحشور این مرز و بوم یكپارچه بشوند و دست در دست هم با همكاری دولت به پیشرفت ایران و نام ایرانی كمك كنند.
ریاست محترم جمهوری خدا قوت
محمدیان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
۰
۰
مگر شما دولت راستگویان نیستی!! مگرشما از سخنان یك طرفه شاكی نبودی؟! چی شده علیه دولت و رئیس جمهور قبلی كه رفتاری جوانمردانه با شما داشت مرتب حرف می زنی و اجازه نمی دهی او از خودش دفاع كند؟
هر چند جز حرف، عملكرد قابل دفاعی هنوز ارائه نداده اید
منتقد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
۰
۰
در پاسخ به آقا یا خانم محمدیان ، مگردولت فخیمه قبل به منتقدانش اجازه مناظره و انتقاد می داد؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها