وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه کسی حق ندارد برای ایران و ایرانی تعیین تکلیف کند افزود: اصرار داریم آینده خود را خودمان تعیین کنیم و نخستین قدم این کار در مذاکرات ژنو برداشته شد.
کد خبر: ۶۲۲۶۶۴
کسی حق ندارد برای ایران و ایرانی تعیین تکلیف کند

به گزارش واحد مرکزی خبر از، وزیر امور خارجه کشورمان که به امارات عربی متحده سفر کرده است در آخرین مرحله این سفر با ایرانیان مقیم این کشور دیدار و برای آنان سخنرانی کرد.

 در این مراسم که در محل باشگاه ایرانیان دبی برگزار شد محمدجواد ظریف وظیفه دستگاه سیاست خارجی در جمهوری اسلامی را خدمتگزاری به مردم و پیش برد آرمان ها، اهداف و منافع مردم ایران دانست و گفت: دیپلماسی هنر رسیدن به اهداف با کمترین هزینه است و نباید برای اهداف سیاست خارجی از مردم خرج کرد.

وی افزود: به عنوان نماینده و خدمتگزار و کارگزار مردم در حوزه سیاست خارجی فعالیت می‌کنیم و وظیفه ماست که منافع، نگرانی ها، دغدغه‌ها و حقوق مردم را در نظر بگیریم و در جهت احقاق این حقوق و کاهش نگرانی ها، فشارها و افزایش احترام به ایرانی در جهان تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: باید ایران و ایرانی را در همه جای دنیا محترم کنیم و در همه جای این دنیا از ایران با احترام و علاقه و افتخار نام برده  شود.

ظریف ادامه داد: باید به کار بردن نام جمهوری اسلامی در همه جای دنیا یادآور رافت اسلامی باشد.

وی گفت: دستگاه سیاست خارجی در این وظیفه متکی به مردم است و این مردم هستند که با حضور خود به ویژه در حماسه خرداد برای ما امکان تنفس و فضای آن را آفریدند.

وزیر امور خارجه کشورمان در جمع پرشور ایرانیان مقیم دبی افزود: در خرداد امسال به دنیا گفتیم که چاره ای ندارند جز اینکه با احترام و کرامت به ایران و ایرانی نگاه کنند و با فشار و تهدید با مردم ما سخن نگویند.

وی گفت:‌ آنهایی که فکر می کنند ایران از راه دستیابی به سلاح هسته ای در پی قدرت است منبع قدرت این ملت را اشتباه گرفتند چرا که منبع قدرت ما تهدید دیگران نیست.

ظریف افزود: آنچه که امروز می تواند برای جمهوری اسلامی ایران قدرت بیافریند و آن را در سطح جهانی به عنوان یک کشور تاثیرگذار مطرح کند قدرت معنایی جمهوری اسلامی است که بیش از هر چیز بر اهداف، آرمان‌ها و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی تکیه دارد.

وزیر خارجه گفت: دولت به توان و قدرت این مردم باور دارد و ایران را قدرتمند می بیند و به علت همین قدرتمند دانستن ایران است که در کنار شش کشور بزرگ دنیا مذاکره می کند چون معتقد است مذاکره می تواند از منافع این کشور دفاع کند.

وزیر امور خارجه با بیان این که تندروی هیچ ربطی به اسلام ندارد و با جمهوری اسلامی ایران هم بیگانه است، افزود: تندروی ناشی از خودکم نگری است و همیشه تندروها ضعیفندو مثال عینی این برداشت هم رژیم صهیونیستی است.

ظریف با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در حرام دانستن ساخت سلاح های کشتار جمعی به تحلیل هایی در این زمینه پرداخت و افزود: سلاح هسته ای از نظر اخلاقی و راهبردی، غیر قانونی و مخل امنیت است و بر این باوریم داشتن سلاح هسته ای نه برای ایران و نه برای هیچ کشور دیگری امنیت نمی آورد.

 

وزیر خارجه درباره هدف خود از سفر به منطقه بلافاصله پس از مذاکرات ژنو گفت: علت این سفرها این است که به دوستان منطقه ای ایران یادآور شویم که امنیت، ثبات و آرامش کشورهای منطقه، امنیت، ثبات و آرامش جمهوری اسلامی ایران است.

ظریف ادامه داد: با همه قدرت های جهان می شود گفت‌وگو کرد بدون اینکه خود را باخت.

وی با اشاره به اینکه کسی حق ندارد برای ایران و ایرانی تعیین تکلیف کند افزود: اصرار داریم آینده خود را خودمان تعیین کنیم و نخستین قدم این کار در مذاکرات ژنو برداشته شد.

وزیر امور خارجه گفت: ملت ایران در مذاکرات اخیر در ژنو فرصتی را برای قدرت های بزرگ فراهم کرد که بار دیگر این کشورها میزان اعتماد خود را به ملت ایران نشان دهند.

در پایان این مراسم ایرانیان مقیم امارات درباره موضوعات روز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرسش هایی را از وزیر امور خارجه کشورمان مطرح کردند.

علاوه بر این ایرانیان مقیم درباره برخی مشکلات خود در امارات با وزیر خارجه سخن گفتند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها