گفت‌وگو با کامبیز درمبخش، کاریکاتوریست

دور بودن از ایران آزارم می‌داد

هنرمند کاریکاتوریست:

دوست دارم شادی را به تصویر بکشم

کامبیز درمبخش، هنرمند کاریکاتوریست کشورمان از جمله هنرمندان برجسته‌ای است که شهرت جهانی دارد و تاکنون نمایشگاه‌های متعددی را در گوشه و کنار دنیا برگزار کرده است. همچنین مجموعه آثار او در ایران و دیگر کشورها در قالب کتاب منتشر شده و همواره با استقبال روبه‌رو بوده است.
کد خبر: ۶۲۲۲۶۴
دوست دارم شادی را به تصویر بکشم

درمبخش این روزها نمایشگاه «پانتومیم روی کاغذ» را در گالری سیحون برگزار کرده است. با او درباره تازه‌ترین فعالیت‌هایش گفت‌و‌گویی کوتاه انجام دادیم.

جدیدترین نمایشگاه شما با عنوان «پانتومیم روی کاغذ» در گالری سیحون روی صحنه رفته است. استقبال مخاطبان از این نمایشگاه راضی‌کننده است؟

نمایشگاه بسیار شلوغ است و بسیاری از آثار فروش رفته و بسیار خوشحالم که این بار هم مانند همیشه مخاطبان کارهایم را دوست داشته‌اند.

کمی درباره آثار موجود در این نمایشگاه توضیح دهید.

من 48 اثر را با تم اصلی دلقک به نمایش گذاشته‌ام. این آثار همه پیام‌آور صلح و شادی و زیبا و با احساس هستند و در عمق خود یک شادی هم دارند.

در اغلب آثار هنری کمتر رنگ‌ و ‌بویی از شادی دیده می‌شود و اغلب هنرمندان به سمت نشان دادن غم می‌روند. چرا شما همیشه و در همه آثارتان شادی را انتخاب می‌کنید؟

من کاریکاتوریست حرفه‌ای هستم و همه عمرم را در روزنامه‌ها و مجله‌های مختلف کاریکاتور کشیده‌ام. حالا هم خوشحالم در مرحله‌ای هستم که در سطح جهانی آثارم را کاریکاتور نمی‌دانند و می‌گویند کارهایم اثر هنری است. بسیاری هم می‌گویند که دیدن کارهایم مثل شعر و داستان، حس عمیقی به مخاطب خود القا می‌کند و من خوشحالم که این حس خوب است و کاری به غم و اندوه ندارد.

من دوست ندارم غم‌ها را نشان دهم. در دنیایی که هر روز یک جای جهان انفجار رخ می‌دهد و جنگ است و خبری از صلح نیست، دوست دارم آثارم مرهمی بر زخم‌های درونی آدم‌ها باشد. به همین دلیل هیچ‌وقت دوست ندارم غم‌ها را نشان دهم.

مجموعه جدیدی هم از آثارتان منتشر خواهد شد؟

بله. یک کتاب با عنوان «مینیاتورهای سیاه» دارم که تا آخر آذر رونمایی خواهد شد.

اسم کتاب کمی عجیب است. کمی درباره آن توضیح دهید.

در این کتاب مینیاتورهای قدیمی را به طنز کشیده‌ام و همه کارها درونمایه سیاسی دارد. این آثار متعلق به 38 سال پیش است و در آنها رژیم پهلوی را به طنز کشیده‌ام. کتاب دیگری هم با نام «دنیا خانه من است» در پاریس و توسط قدیمی‌ترین ناشر فرانسه، لافونت منتشر خواهد شد. تیراژش هم 18 هزار نسخه است و با تیراژهای ما در ایران خیلی تفاوت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها